کد خبر: ۱۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
سید مجید حسینی جزئیاتی از تفاهم‌نامه وزارت ارشاد و شهرداری برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شهرآفتاب به ویژه در زمینه اجاره‌بهای نمایشگاه و غرفه‌های آن را بیان کرد.
جزئیات تفاهمنامه شهرداری و وزارت ارشاد برای برگزاری نمایشگاه کتاب

سید مجید حسینی مدیرعامل موسسه نشر شهر و باغ کتاب تهران و نیز مشاور شهردار تهران از زمستان سال گذشته به عنوان نماینده شهرداری تهران در امور مربوط به برگزاری نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب معرفی و مشغول به فعالیت شده است.

در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب حسینی درباره برخی از جزئیات تفاهم شهرداری و وزارت ارشاد برای برگزاری نمایشگاه در شهرآفتاب سخن گفت.

این گفتگو در ادامه از نگاه شما می‌گذرد:

* جناب حسینی کمتر از یکماه به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب در شهرآفتاب باقی مانده است. در اسفندماه گذشته زمانی که این مساله مطرح شد، شما عنوان کردید که برای برپایی نمایشگاه در شهرآفتاب شهرداری تهران با معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تفاهمنامه‌ای امضاخواهد کرد. از این تفاهمنامه و مفاد آن چه خبری تازه‌ای دارید؟

در حال کار به روی مفاد آن هستیم. وزارت ارشاد نظراتش را به ما اعلام کرده و ما نیز در مجموعه شهرداری تهران در حال کار به روی متن تفاهمنامه برای امضا هستیم.

* مهمترین خواسته شهرداری تهران و وزارت ارشاد در این تفاهمنامه چیست؟

ارشاد مهمترین نکته‌ای که تقاضا داشته پایداری برگزاری نمایشگاه در شهرآفتاب است که مورد موافقت شهرداری تهران قرار گرفته است. وزارت ارشاد همچنین خواستار حضور رایگان در شهرآفتاب برای سال اول برگزاری نمایشگاه بوده که ما با این خواسته نیز موافقت کرده‌ایم.

* منظورتان این است که وزارت ارشاد اعلام کرده که از سال ۹۶ برای برپایی نمایشگاه در شهرآفتاب اجاره پرداخت خواهد کرد؟

نه. چنین چیزی اعلام نشده است. منتهی ما بحثمان این است که از الان نمی‌توانیم مثلا برای تصمیم گیری در مدیریت مثلا شهردار بعدی قول بدهیم. ما درباره تصمیم در زمان مدیریت خودمان می‌توانیم قولی بدهیم.

اینکه نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب بماند را می‌توانیم تضمین بدهیم اما اینکه همیشه مجانی باشد یا خیر را مدیریت وقت درباره‌اش تصمیم خواهد گرفت. تا زمانی که ما باشیم این اتفاق خواهد افتاد.



* این مساله در تفاهمنامه درج می‌شود؟

ما دو تفاهمنامه به امضا خواهیم رساند. یک تفاهمنامه کلان میان وزیر محترم ارشاد و آقای قالیباف که موضوعش مسائل کلان است و یک تفاهمنامه مربوط به برگزاری نمایشگاه کتاب امسال که میان شهرداری و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد امضا خواهد شد که مسائل امسال را مطرح می‌کند.

در بحث کلان موضوع اصلی پایداری برگزاری نمایشگاه در شهرآفتاب و تقسیم کار میان ماست. یعنی امور اجرایی، فنی، حمل و نقل بر عهده شهرداری است و امور محتوایی، امور مربوط به ناشران و تبلیغات بر عهده وزارت ارشاد خواهد بود.

دو مثال در این زمینه می‌زنم. ما در تفاهمنامه امسال تضمین کرده‌ایم که بخش‌هایی از نمایشگاه که زیر چادر برگزار می‌شود را با کیفیت بسیار مطلوبی اجرا کنیم که این اتفاق افتاده است و یا مثلا در زمینه تغذیه، مناقصه‌ای میان بهترین برندهای تولید مواد غذایی برگزار کرده‌ایم که برنده آنها در نمایشگاه در خدمت مردم خواهد بود.

* شما هیچ برآیندی دارید که برگزاری نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب برای شهرداری تهران چقدر هزینه در بر دارد؟

برآیند دقیقی هنوز نداریم. ما هنوز خود ساختمان نمایشگاه و یا مترو را در دست تکمیل داریم. هزینه‌ها فعلی شهرداری برای تکمیل شهرآفتاب و نیز اجرای نمایشگاه در سال جاری به نوعی آمیخته است و الان نمی‌شود برآورد دقیقی از هزینه‌های صرف نمایشگاه به دست آورد و البته در این میان نکته‌ای داریم و آن اینکه ما اجاره غرفه‌ها را از ناشران خواهیم گرفت.

ما اصل نمایشگاه که سالانه ارشاد برای در دست داشتنش چند میلیارد هزینه می‌کرده است را رایگان در اختیارشان قرار داده‌ایم اما اجاره غرفه‌ها را می‌گیریم.

* این دریافت اجاره غرفه‌ها نافی رایگان بودن نمایشگاه نیست؟

نه. ربطی به هم ندارند. میزانی از اجاره غرفه‌ها که در اختیار ماست صرف هزینه‌های فرهنگی می‌شود و بخشی هم که در اختیار ارشاد است در اختیار اتحادیه ناشران قرار می‌گیرد. در واقع این اجاره‌بها به صورت نصف نصف تقسیم می‌شود.

بد نیست بدانید عدد اجاره بهای نمایشگاه با عدد اجاره بهای غرفه‌ها اصلا قابل مقایسه نیست. اجاره بهای غرفه‌ها چیزی در حدود یک میلیارد تومان شده در حالی که عدد اجاره بهای نمایشگاه در حدود شش تا هفت میلیارد تومان می‌شود. البته این مساله نهایی نشده اما فعلا قرار بر این است که اجاره بهای بخش‌های مسقف در اختیار ارشاد باشد و اجاره بهای بخش‌های زیر چادر در اختیار شهرداری تهران که البته بخش اصلی هم در همان بخش مسقف است.

* جناب حسینی کمی هم درباره تمهیدات فنی و رفاهی شهرداری تهران برای برگزاری نمایشگاه امسال بفرمایید.

امور رفاهی امسال به مراتب از سال‌های قبل بهتر است. در بحث حمل و نقل، مترو که تا پایان فروردین افتتاح می‌شود و اتوبوس‌هایی نیز از سطح شهر به مقصد شهرآفتاب حرکت خواهند کرد. همچنین تاکسی‌هایی نیز به این منظور اختصاص یافته و بخشی دیگر نیز لوپ‌هایی است که از خیابان‌های مجاور شهرآفتاب به سمت آن ایجاد شده است. حتی امسال خدمات ویژه‌ای گذاشتیم تا تعدادی از نخبگان، اساتید و چهره‌های خاص را با سرویس ویژه‌ای به نمایشگاه آورده و پس از بازدید به منزل بازگردانیم.

این اتفاق برای چند هزار نفر از این چهره‌ها انجام خواهد شد. ما با آنها تماس می‌گیریم و با دعوت رسمی از محلی که می‌گویند به دنبال آنها رفته و در نهایت به محلی که می‌خواهند بازگردانده می‌شوند.

ما امسال در داخل نمایشگاه نیز سیستم حمل و نقل تدارک دیده‌ایم. تعدادی شاتل خریداری شده که محوطه هشتصد متری ابتدای چهارباغ تا سالن‌ها توسط این شاتل‌ها طی می‌شود و مردم می‌توانند از آنها استفاده کنند. همچنین چرخ دستی‌های ویژه‌ای برای مردم در نمایشگاه تدارک دیده شده تا به راحتی بتوانند کتاب‌هایشان را جابجا کنند.

مساله غذا نیز با ایجاد چند رستوران درشهرآفتاب حل شده و دیگر شاهد عرضه غذا با کیفیت پایین در نمایشگاه نخواهیم بود. در کنار این مساله فروشگاه‌های شهروند نیز در محل شهرآفتاب احداث و بر اساس نیازمندی‌های حاضران در نمایشگاه به ارائه محصولات خواهند پرداخت.

در زمینه مخابرات نیز امسال سیستم و وای‌فای کاملا بی‌سیم طراحی شده که جزو زیر ساخت نمایشگاه است. بانک نیز اینگونه است. بر همین اساس کارت‌خوان‌ها نیز امسال اصلا تاخیر نخواهند داشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: