کد خبر: ۱۹۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
در سال‌های گذشته فناوری‌های زیادی از شرکت‌های بزرگ و کوچک به ثبت رسیده است اما تنها 10 مورد از آن‌ها در سال 2019 در دسته برترین نوآوری‌های سال شناخته‌شده‌اند. از دستگاه‌های جدید باقابلیت نورسنجی گرفته که به‌طور هم‌زمان تجزیه‌وتحلیل چند مولکولی درون یک سلول را انجام می‌دهند تا دستگاه‌هایی باقابلیت تشخیص آنتی‌بادی؛ این‌ها تنها چند نمونه ساده از این فهرست پرافتخارند که می‌توانند هرکدام به‌تنهایی تحولی شگرف را در دنیا ایجاد کنند.
 پیشرفته‌ترین دستگاه تست قندخون
FreeStyle Abbott
2 Libre
در ماه اخیر شرکت بزرگ تولیدکننده دستگاه‌های تست قند خون Abbott محصولی ارائه کرده که حاکی از تغییر ساختاری در مراقبت‌های دیابتی است. شرکت مراقبت‌های پزشکی Abbott دستگاه تست قند خون را بانام 2 Libre FreeStyle را معرفی کرد که اولین تست کننده قند خون این شرکت بااتصال وای فای و در بستر ابر (cloud) برای گوشی‌های آیفون و اندروید بود. صرفاً در هماهنگ کردن قند با گوشی خلاصه نشده است. بلکه این دستگاه همچنین دارای خدمات پرتال اینترنتی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا اطلاعات قندخون خود را از طریق گوشی در اینترنت (تحت بستر ابر) بارگزاری کنند. و اگر چنانچه کاربر تمایل داشته باشد می‌تواند این اطلاعات را به‌صورت زنده باعرضه‌کنندگان یا مراقبان بهداشتی به اشتراک بگذارد. برای عرضه‌کنندگان پرتال جداگانه‌ای وجود دارد که پزشکان بالینی می‌توانند از طریق آن قندخون گروه یا بیماران خود را بررسی کند. (برای مثال، زمان دقیق، نمودارها، آمار و هر اطلاعات دیگری که او به نرم‌افزار می‌دهد مانند: میزان مصرف انسولین یا حتی تصویر غذای او)
فقط کافی که این دستگاه را روی انگشت خود قرار دهید. مایکل کروسر می‌گوید: «شما با استفاده از این دستگاه می‌توانید فورا قندخون خود را چک کنید. با این دستگاه، دیگر درد برای افراد دیابتی بی‌معناست. سیستم FreeStyle Libre 2 ابتدا در سال 2018 در آلمان و حال در تمام اروپا قابل‌دسترس است اما هنوز در ایالات‌متحده قابل‌دسترس نیست. هزینه این دستگاه تست قندخون حدود 55 دلار است و اگر روی گوشی هوشمند داشته باشید می‌توانید اپلیکیشن مخصوص این دستگاه بانام FreeStyle LibreLink را روی آن نصب کنید و با یک‌بار هزینه 70 دلاری می‌توان سنسور بلوتوث آن را فعال کرد؛ حتی می‌توان زنگ هشدار را برای یادآوری فعال کرد تا خوردن قرص یا زدن انسولین خود را فراموش نکنند. این دستگاه به افراد دیابتی شهامت یک زندگی بی‌دغدغه را می‌دهد. بنابراین دیابت نوع1 می‌تواند با این دستگاه آسان‌تر از قبل شود و یک‌راه‌حل عالی برای افراد دیابتی باشد.»
**
زیست‌شناسی با آکویا
Akoya Biosciences
CODEX
تا چند سال پیش، شناخت و تشخیص سرطان کار دشواری بود اما حال در عرض دودقیقه با به‌روزترین دستگاه‌ها قابل‌تشخیص است. البته در علم پزشکی هنوز درمان قطعی تومور یا کنترل رشد آن چالش بزرگی است. برخلاف آزمایش‌های کلینیکی، مدل‌سازی‌های بیولوژیکی با وقت و هزینه بسیار ناچیز قادر به آنالیز روش‌های درمانی متفاوت براي مبارزه با سلول‌هاي تومورند. در علم پزشکی هنوز درمان قطعی تومور یا کنترل رشد آن چالش بزرگی است. برخلاف آزمایش‌های کلینیکی، مدل‌سازی‌های بیولوژیکی با وقت و هزینه بسیار ناچیز قادر به آنالیز روش‌های درمانی متفاوت براي مبارزه با سلول‌هاي تومورند. البته اولین نکته‌ای که باید در مواجهه با یک بیماری به آن پرداخته شود این است که تعریفی مشخص از آن به‌دست‌آمده تا بتوان دلایل و علائم آن را متوجه شد. درست است که می‌توان سرطان را به‌صورت کامل معرفی کرد اما دلیل بروز مشکلی که ما آن را سرطان می‌نامیم آن‌قدرها مشخص نیست و به همین علت درمان آن نیز کمی مشکل و سخت است. البته این را هم باید گفت که به علت گستردگی این بیماری و تنوع در آن، سخت است که به‌صورت واحد درمورد آن صحبت شود. در آزمایشگاه گری نولان دانشگاه استنفورد، جولیا کندی دارلینگ به‌وسیله یک تکنیک خاص کدگذاری 40 نوع مختلف از نشانه‌گرها را با استفاده از این دستگاه به ثبت رساند. شرکت Akoya توانسته با تحقیق و توسعه درزمینه علوم زیستی اطلاعات جدیدی را درباره سرطان استخراج کند. تومورهای سرطانی در هر مقطعی که باشند مهم هستند؛ پس هرچه زودتر در دوره درمانی قرار بگیرند زودتر هم درمان می‌شوند.
اما کدام سلول‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند؛ این‌ها اطلاعاتی است که دستگاه‌های جدید CODEX  در اختیار پزشگ معالج قرار می‌دهند. اگر مشکل همپوشانی طیفی در بررسی سلول‌ها وجود داشته باشد، هنگامی‌که بیش‌ازحد بسیاری از آنتی‌بادی‌ها فلورسانس شوند محققان نمی‌توانند با اطمینان بیماری فرد را تشخیص دهند. اما این دستگاه به‌طور کووالانسی به آنتی‌بادی‌های خاص پیوند نمی‌خورند، بلکه به ارتباط با آن‌ها القا می‌شوند. آنتی‌بادی‌های مختلف طی چند چرخه تجزیه‌وتحلیل، با سه رنگ نشان داده‌شده و در هر چرخه تصویربرداری می‌شوند. البته قیمت این دستگاه کاربردی هنوز به‌وسیله کودکس فاش نشده است. علاوه بر این آندراس هچزی، یک انکولوژیست محقق در دانشکده پزشکی از CODEX برای آنتی‌بادی استفاده کرده است. همچنین این دستگاه برای درمان‌های ایمونوتراپی تعامل با سرطان و بیوپسی پس از تزریق مناسب است. این روش تشخیص و درمان بسیار گران‌بهاست. پس در نتیجه کودکس بیشترین داده‌ها را از نمونه‌های کوچک بافت به محقق نشان می‌دهد و همین امر باعث شده این دستگاه در بین 10 رتبه برتر جهانی قرار گیرد.
**
تست از راه تنفس با ماسک
Owlstone Medical EVOC Probes
این دستگاه تست تنفسی در ماه جون راه‌اندازی شد. همان‌طور که می‌دانید علم پزشکی هرروز در حال پیشرفت است و روش‌های جدیدی را برای تشخیص بیماری‌ها ارائه می‌دهد. تست از راه تنفس با ماسک Owlstone روش اندازه‌گیری دقیق از ترکیبات آلی فرار در تنفس افراد مختلف است که میزان آلایندگی هوایی را که آن فرد تنفس می‌کند، دقیق نشان می‌دهد. این ترکیبات آلی فرار بیشتر در محیط‌های مانند پتروشیمی و هوای آلوده شهری به چشم می‌خورد. شرکت بایوبسی تنفسی که در سال 2017 راه‌اندازی شد به این منظور بود که محققان اطلاعات لازم در این زمینه را جمع‌آوری کنند. به این ترتیب از بیمارهای مختلفی که مشکوک به سرطان یا بیماری‌های دیگر بودند تست تنفس گرفته‌شده بود، سپس در آزمایشگاه Owlstone Medical مورد آنالیز قرار گرفت. از طرف دیگر EVOC، به دانشمندان اجازه می‌دهید تا به‌عنوان کاوشگرها دوزهای کمی از ترکیبات آلی بی‌ثبات بی‌خطر، مانند ترپن‌ها را تجویز کنند و سپس اندازه‌گیری کنند. غلظت محصولات واکنش‌های مختلفی را از خود نشان داد.
 بیلی بویل، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت Owlstone Medical در مصاحبه جدید خود می‌گوید: «مزیت بزرگ این است که شما می‌دانید چه چیزی هستید این تست تنفسی دقیقا به شما نشان می‌دهد که چه هستید و از چه بیماری‌های رنج می‌برید. قیمت این محصول حدود 400 دلار برای هر آزمایش است. این هزینه شامل هزینه کاوشگرها، دستگاه جمع‌آوری نفس و تحلیل و بررسی داده‌هاست.»
این شرکت در حال حاضر مشغول به کار با محققان سرطانی، مانند ربکا فیتزجرالد در دانشگاه کمبریج برای آزمایش تنظیمات بالینی است. این فناوری آسان می‌تواند به وسیلهخود بیمار هم مورداستفاده قرار گیرد. کروک شاین کوین یکی از پرستاران این بیمارستان که در مراحل این آزمایش‌های قرار داشت می‌گوید: «این فناوری پتانسیل ارائه یک غربالگری سریع را دارد و این ابزار می‌تواند مطالعات دانشمندان را سرعت بخشیده و سلامتی را زودتر به بیماران بازگرداند.»
***
بررسی ژنوم 10 X با قوی‌ترین دستگاه
10X Genomics Chromium Single Cell ATAC Solution
در سال 2013، محققان دانشگاه استنفورد یک روش جدید برای بررسی کروماتین (کروماتین مجموعه‌ای از مولکول‌ها شامل DNA، پروتئین و RNA است) را بانام ATAC-seq کشف کردند. در این روش سلول‌ها با استفاده از روش ترانسپوزاز (نام آنزیمی است که در فرآیند انتقال ژنی، در جابه‌جا کردن برش‌های DNA از یک مکان از ژنوم به مکان دیگر نقش ایفا می‌کند. این آنزیم به انتهای ترانسپازون متصل می‌شود و با استفاده از یک فرآیند کپی پیستی باعث جابه‌جا شدن ترانسپازون به یک مکان دیگر می‌شود. این مکان جدید معمولا به‌صورت تصادفی تعیین می‌شود) درمان می‌شدند.
شرکتی به نام Epinomics فناوری جدیدی در این زمینه به‌تازگی راه‌اندازی کرده که با 10 برابر دقت بیشتر در Genomics این ترکیبات را موردبررسی خود قرار می‌دهد. این دستگاه جدید از دستگاه قبلی تبعیت می‌کند با این تفاوت که دقت و وقت جواب دهی این دستگاه بسیار سریع‌تر است. این دستگاه پیشرفته به‌طور مستقیم به رایانه وصل شده و اطلاعات را می‌توان در همان زمان بررسی روی سیستم موردمطالعه قرارداد.
 این دستگاه در اواخر ماه آگوست (شهریورماه) سال قبل به دست آمد و کمی بیشتر از مدت‌زمان یک‌ماهه خود به تعداد درخواستی با هزینه هزارو500 دلار در هر نمونه کاری ساخته شد. هسته سلول‌های مجزا در قسمت ورودی این دستگاه قرار می‌گیرند و از بارکدهای ژنتیکی برای برچسب زدن مرتبط استفاده می‌شود. سپس DNA می‌تواند به‌صورت انبوه واردشده و به‌صورت بیوانفورماتیک (دانش استفاده از علوم رایانه، آمار و احتمالات در شاخه زیست‌شناسی مولکولی است.) در رایانه به‌صورت آماری طبقه‌بندی شوند.
فرگوس چان، بنیانگذار شرکت اپینومیک می‌گوید: «برای مطالعه روی سلول‌های ایمنی زیست‌شناسی درزمینه سرطان این فناوری بازده دارد و داده‌ها را در سطوح مختلف تنظیم می‌کند. کامدر در خطاب به محققین می‌گوید: پس ناهمگونی سلولی را با استفاده از این دستگاه پرکاربرد کشف کنید و درک منظر نظارتی ژنوم را در کارهای عملی گسترش دهید.»
***
کشف افقی ویرایش-R همه در یک ژن خاص
Horizon Discovery Edit-R all-inone lentiviral sgRNA
در بین 10 نوآوری برتر سال 2019 محصول دیگری از CRISPR Edit به نام ویرایش-R به چشم می‌خورد. این محصول درباره هسته برش دی‌ان‌ای صحبت می‌کند. این اختراع درحالی در بین 10 رتبه برتر قرار می‌گیرد که ترکیبی از توالی 9 Cas و RNA است که منجر به آنزیمی می‌شود که نقطه مناسب در ژنوم، همه بسته‌بندی‌شده به یک وکتور ویروسی است. در این پیشنهادهای افقی رد قسمت RNA راهنمای به دست آوردن هر ژن انسانی یا یک ژن موش پیش‌بینی‌شده است. پس این فرمول برای دستیابی به ژن مناسب معجزه می‌کند. ویکتور دونلی، مدیر محصول این شرکت دراین‌باره می‌گوید: «برای ویرایش ژن در نمودار افقی باید الگوریتمی مناسب را طراحی کرد. درواقع RNA ها نه‌تنها باعث می‌شوند برش‌ها به‌طور موقت انجام شود، بلکه با اعتمادبه‌نفس ژن‌های مشخص c را در انجام این کار وارد می‌کنند. این محصول در ماه نوامبر 2018 وارد بازار شده و مشتری‌های خاص خودش را دارد. حال برای آن‌که مشخص بشود ژن استفاده‌شده در این نمودار افقی خاص است یا خیر؛ فنوتیپی‌های آن‌ها مطالعه می‌شود. این محصول از 500 تا هزار دلار بسته به قیمت آن متغییر است. همچنین این دستگاه به مخاطب این امکان را می‌دهد تا خودش ژن مخصوص را انتخاب کند و این دغدغه‌ای است که نه تنها در این دهه بلکه در تمام قرون به آن فکر می‌شده است. حال با تحقق پیدا کردن آن همه چیز تغییر خواهد کرد.»
***

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: