کد خبر: ۱۹۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۷ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس اعلام کرد:
رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی با بیان اینکه دولت باید زمینه های تولید مسکن را فراهم کند گفت: از طرف دیگر موانع تولید و سرمایه گذاری برای تولیدکنندگان مصالح ساختمانی نیز باید رفع شود.
به گزارش قلم نيوز، حمیدرضا فولادگر در گفتگو با پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، با اشاره به رویکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه تولید مسکن، گفت: ورود دولت به عرصه مسکن به معنای سرمایه گذاری دولتی در عرصه ساخت و ساز نیست، مسکن سازی دولتی به هیچ وجه درست نیست و قطعا با این سیاست مشکلات حوزه مسکن حل نخواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه امکانات دولت برای تولید مسکن محدود است، افزود: بر اساس سیاست های اصل 44 قانون اساسی دولت نمی تواند در عرصه های مختلف از جمله حوزه مسکن تصدی گری داشته باشد.

وی ادامه داد: دولت باید زمینه های مسکن سازی را در داخل کشور فراهم کند که مهم ترین آن ها، تأمین مسکن ارزان، نظارت بر قیمت گذاری و توزیع مصالح ساختمانی و ارایه تسهیلات بانکی و نظارت بر الگوهای تولید مسکن و ساخت و ساز است.

فولادگر گفت: از طرف دیگر موانع تولید برای تولیدکنندگان مصالح ساختمانی باید رفع شود و این تنها با برنامه ریزی دولت امکان پذیر است، زمانی که موانع تولید رفع شود، آن زمان شرایط برای سرمایه گذاری مردم و بخش خصوصی در حوزه ساخت و ساز فراهم می شود. ضمن آنکه حذف موانع تولید از جلوی پای صنعتگران حوزه مصالح ساختمانی باعث افزایش عرضه نهاده های تولید مسکن و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده ساخت مسکن می شود.

به گزارش هیبنا در یکسال اخیر متوسط قیمت مصالح ساختمانی در بازار تهران بیش از 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس ادامه داد: از سوی دیگر، دولت باید اقدامات سیاستی را در حوزه اقتصاد اجرایی کند، به طور مثال اجرای مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه مسکن می تواند این حوزه را سامان ببخشد و قطعاً با اجرای این سیاست ها، قیمت مسکن تعدیل خواهد شد.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه تیغ مالیات باعث کند شدن رفتار و تأثیر سوداگران در بازارهای مختلف از جمله بازار مسکن می شود افزود: متأسفانه در بازار مسکن با خلاء مالیات های تند و تیز برای مقابله با سوداگری مسکن و زمین هستیم. نتیجه این شده که دارندگان نقدینگی درشت بلافاصله بعد از جهش قیمت ها و التهاب اقتصادی وارد بازار املاک می شوند و با سفته بازی های مکرر و شدید طوفان قیمتی در این بازار درست می کنند و باعث خروج اجباری خانه اولی ها از بازار مسکن می شوند.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی خاطر نشان کرد: هر چقدر نظام بانکی و از جمله بانک مسکن نسبت به افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن اقدام کند اما تورم در این بازار فراتر رود، درد خانه اولی ها تسکین پیدا نخواهد کرد. چاره این بازار در گام اول افزایش عرضه مسکن و در گام دوم مقابله مالیاتی با سوداگران است.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: