کد خبر: ۱۹۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۸ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: در فضای صنعتی امروز کشور باید تصمیم بگیریم که آیا می‌خواهیم صنعت خودروسازی داشته باشیم یا کارخانجات خودرویی؟ و این تفاوت در استفاده کردن از شرکت‌های دانش بنیان یا استفاده نکردن از آنهاست.
"سورنا ستاری" امروز چهارشنبه در مراسم عقد تفاهم نامه ایران خودرو با شرکت‌های دانش‌بنیان برای طراحی و تولید قطعات خودرو افزود: آوردن طراحی های خودرویی از خارج و کپی‌کاری، هرچند موجب اشتغال‌زایی می‌شود اما بیشتر مربوط به کشورهایی است که سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی خود انجام نداده باشند.

وی گفت: صنایع کشور مرتب از افزایش عمق داخلی سازی قطعات و تجهیزات خود یاد می‌کنند، اما این اقدامات منجر به اشتغال زایی برای افراد تحصیل کرده نمی‌شود.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: اگر در کشور دانشگاه‌های مختلف را تاسیس کرده و حدود پنج میلیون دانشجو و بیش از ۲۰ میلیون نفر  جوان داریم، باید طراحی ها، ماشین سازی‌ها و ساخت خطوط خودروسازی از خودمان باشد اما اینکه تفکرات اصلی از دیگر کشورها بیاید به معنای همان کارخانه داری است.

وی ادامه دارد: حرکت صنعت خودرو به سمت دانش بنیان شدن سبب می‌شود سالی چند پلتفرم و مدل های مختلف خودرویی طراحی و تولید شود و اگر صنعت خودرو در این حوزه‌ها به درستی ورود کند موتور محرکه بسیاری دیگر از بخش ها خواهد بود.

ستاری خاطرنشان کرد: امروز مجبوریم به سمت هوشمندسازی خودروها و خودروهای برقی حرکت کنیم، وگرنه صنعت خودروسازی ما نابود می‌شود.

وی یادآور شد: امروز شاهدیم شرکت‌های تسلا و گوگل که خودروساز نیستند، خودرو می‌سازند، وقتی پلتفرم خودروها از خودمان نباشد زمانی که تحریم نباشیم با فرانسوی‌ها کار کرده و زمانی که تحریم می‌شویم در نهایت با چینی‌ها کار می‌کنیم و این یک ضعف بزرگ است.  

در خاتمه این مراسم تفاهم‌نامه‌های همکاری فناورانه بین شرکت‌های دانش‌بنیان و ساپکو به امضا رسید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: