کد خبر: ۱۹۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در همایش طرح اقدام ملی مسکن اعلام کرد
وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در همایش طرح اقدام ملی بر ضرورت تبدیل برنامه های دولت در تأمین مسکن به یک جریان پایدار تأکید کرد.
به گزارش قلم نيوز و به نقل از خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در همایشی که به منظور تشریح آخرین جزییات و اقدامات انجام شده در قالب طرح اقدام ملی ساخت و تأمین مسکن برگزار شد، محمد اسلامی وزیر را ه و شهرسازی اعلام کرد: تأمین مسکن وظیفه همه دولت هاست.ممکن است دولت ها تغییر کنند و طرح های تأمین مسکن با نام های مختلف اجرا شود اما آنچه مسلم است این است که جریان تولید مسکن باید تبدیل به یک جریان پایدار شود که نمونه آن طرح اقدام ملی مسکن است. دولت‌ها عوض می‌شوند، برچسب‌ها نیز تغییر می‌کند اما اصل، خدمت گذاری به مردم است و ما برای خدمت به مردم در دولت ها قرار گرفته ایم.

وی تأکید کرد:در کنار تأمین مسکن و رسیدگی به تقاضای مسکن از سوی دولت ها اگر چه موظف به حفظ بیت المال و جلوگیری از هدر رفت اراضی و حقوق بیت المال هستیم اما نمی توان به بهانه حفظ بیت المال از عرضه زمین برای پیشبرد طرح های تامین مسکن و واگذاری به متقاضیان واجد شرایط و فاقد مسکن خودداری کرد.

وی عدم واگذاری زمین در طول سال های گذشته به بهانه حفظ بیت المال و زمین های در اختیار دولت را یکی از اصلی ترین موانع پیشبرد طرح های تأمین مسکن عنوان و خاطر نشان کرد: برخی در گذشته به اسم حفظ اراضی متعلق به بیت المال، از عرضه زمین برای خانه دار شدن مردم جلوگیری می کردند در حالیکه تسریع و تسهیل خانه دار شدن مردم وظیفه دولت هاست. البته موظف به حفظ اراضی بیت المال نیز هستیم اما معنای آن این نیست که جلوی عرضه زمین را برای خانه دار شدن مردم بگیریم.

اسلامی گفت: لازم است نوعی همگرایی میان همه نهادهای دولتی برای اجرای طرح ملی مسکن ایجاد شود چرا که نمی توان به بهانه های مختلف اجرای طرح هایی همچون طرح ملی تامین مسکن را به تأخیر انداخت.

وی همچنین بر ضرورت تکمیل و تحویل همه واحدهای مسکن مهر حتی واحدهای مشکل دار تأکید کرد و گفت: بسیاری از مردم با زحمت و سختی و از طرق مختلف همچون فروش فرش و طلا اقدام به تامین نقدینگی مورد نیاز برای مسکن مهر کرده و آن را به تعاونی‌ها داده اند. اما اینکه تعاونی‌ها سالم نبودند و پول مردم را برداشته اند به مردم ارتباطی ندارد. وظیفه ماست که این موارد را نیز پیگیری و برطرف کنیم.

وی تأکید کرد:همه دستگاه ها و مسوولان مرتبط با این موضوع باید مسایل این چنینی را پیگیری کنند و لازم است ازپاس کاری وظایف در این موارد جلوگیری شود.

اسلامی همچنین با اعلام اینکه در طرح اقدام ملی مسکن مجموعاً ۴۰۰ هزار واحد احداث می‌شود که ۱۰۰ هزار واحد را بنیاد مسکن، ۱۰۰ هزار واحد رابازآفرینی شهری در بافت فرسوده و ۲۰۰ هزار واحد را شهرهای جدید احداث خواهند کرد گفت: نهضت خانه سازی باید انجام شود چه انبوه سازان مشارکت کنند و چه مشارکت نداشته باشند؛ در این زمینه شرکت هایی خوشنام همچون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، بنیاد مستضعفان، شرکت سرمایه گذاری مسکن بانک مسکن و شرکت‌های تابعه بنیاد مسکن نیز با تمام قوا به این طرح ورود کرده اند و این پروژه ملی شروع شده است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از شروع فاز دوم طرح اقدام ملی بعد از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه خبر داده و اعلام کرد: زمین مورد نیاز برای این منظور نیز فراهم و در اختیار مردم قرار می گیرد تا مردم بتوانند مسکن خود را تأمین کنند.همچنین تحویل زمین از سوی وزارت راه و شهرسازی و نقشه از سوی نظام مهندسی باید در اسرع وقت انجام شده و تعرفه نظارت‌های مهندسی نیز حداقلی شود.از سوی دیگر، بازار تعهدی مصالح نیز راه اندازی شده و بانک مسکن تسهیلات مرتبط را به سرعت پرداخت می کند.

وی همچنین با اعلام رونمایی از سامانه ملی املاک و اسکان در همایش امروز اعلام کرد: مسیری که در گذشته برای راه اندازی این سامانه طی شد مسیر درستی نبود و به همین علت راه اندازی این سامانه با تأخیر همراه شد.اما در دوره جدید این مسیر اصلاح شده است و مقرر شده سازمان‌های مربوط به این موضوع اطلاعات خود را در این سامانه وارد کنند تا سازمان امور مالیاتی کشور مطابق قانون از اطلاعات این سامانه برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه استفاده کند.

وی با بیان اینکه به هر حال تمام بانک‌های اطلاعاتی در اختیار وزارت راه نیست، گفت: امیدواریم بتوانیم به صورت دیتاماینینگ ( پردازش داده‌های بزرگ) شناسایی‌ها را انجام دهیم و ثروت‌اندوزی برخی از سفته‌بازان را در بازار مسکن مهار کنیم.

وی تأکید کرد: سامانه ملی املاکو اسکان می‌تواند حباب قیمت مسکن را مدیریت کند.

گردش مالی 100 هزار میلیاردی اقدام ملی مسکن

در این همایش همچنین معاون امور مسکن وساختمان وزارت راه و شهرسازی از گردش مالی 100 هزار میلیاردی این طرح خبر داد و اعلام کرد: بدون در نظرگرفتن قیمت زمین،طرح اقدام ملی مسکن بیش از ۱۰۰ هزارمیلیاردتومان گردش مالی ایجاد می کند. علاوه بر آن اجرای طرح اقدام ملی در ایجاد اشتغال، رونق صنعت و رونق اقتصادی تأثیر بسزا و چشمگیری دارد.

محمود محمودزاده،همچنین اعلام کرد: در مرحله‌ اول ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن ۲۴۰ هزار نفر ثبت نامی داشتیم که از این میزان ۵۸ درصد واجد شرایط برای ورود به این طرح شناخته شدند.بنا بر اعلام وی، استان‌های اردبیل و خراسان جنوبی بیشترین تعداد متقاضیان و ثبت نامی کننده ها در این طرح و استان های سمنان و خراسان شمالی جزو کمترین تعداد ثبت نام کننده ها بودند.

معاون مسکن و ساختمان همچنین از رونمایی سامانه املاک و اسکان و همچنین امضای سه تفاهم نامه با وزارت کشور، سازمان نظام مهندسی ساختمان و شرکت تهاتر ایرانیان خبر داد و گفت:این تفاهم نامه در همایش امروز به منظور تسهیل در اجرای طرح اقدام ملی برای تولید مسکن امضا خواهند شد.وی در اجرای طرح اقدام ملی مسکن به نقش مهندسان و جامعه مهندسی اشاره کرد و گفت:تفاهم‌ نامه‌های امضا شده در مجموع موجب کاهش ۲۵ درصدی قیمت تمام شده مسکن برای متقاضیان طرح اقدام ملی است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: