کد خبر: ۱۹۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۸
هیبنا از تغییرات قیمت زمین، مسکن و اجاره بها در شهر تهران گزارش می دهد
پاییز امسال قیمت مسکن در تهران کاهشی شد و قیمت زمین نیز به رشد همیشگی ادامه نداد اما اجاره بها در این شهر همچنان رو به افزایش گذاشت.
به گزارش قلم نيوز و به نقل از از  پایگاه خبری بانک مسکن از تازه ترین داده های مرکز آمار ایران درباره معاملات خرید و فروش خانه، معاملات اجاره و همچنین معاملات خرید و فروش زمین مربوط به شهر تهران حاکی است: در فصل پاییز 98 متوسط قیمت هر مترمربع زمین یا ساختمان مسکونی کلنگی در تهران با 0.4 درصد افزایش به 18 میلیون و 733 هزار تومان رسید. این میزان رشد ناچیز در مقایسه با افزایش شدید قیمت زمین در فصول قبل تر به معنای فاصله گرفتن بازار املاک کلنگی از رشد تند قیمتی است. حتی برخی کارشناسان اقتصاد مسکن تغییرات زیر یک درصد را به معنی ثبات قیمتی ارزیابی می کنند. در فاصله تابستان تا پاییز امسال حدود 100 هزار تومان به میانگین قیمت مسکن افزوده شد که در مقایسه با افزایش بالای یک میلیون تومانی قیمت در فصول قبلی، این مبلغ رشد به حساب نمی آید.

در پاییز امسال تعداد معاملات مربوط به خرید و فروش ملک کلنگی در بازار مسکن تهران 47 درصد نسبت به تابستان 98 افزایش پیدا کرد.

تغییرات نقطه به نقطه قیمت و معاملات زمین نیز بیانگر تاثیرگذاری ثبات فصلی قیمت است. متوسط قیمت زمین در مقایسه با پاییز 97 رشد 86 درصدی از خود نشان می دهد در حالی که در نیمه اول امسال هر مترمربع بنای کلنگی در تهران بیش از 100 درصد افزایش قیمت نسبت به مدت مشابه در سال 97 داشت.

زمین هایی که در فصل گذشته در تهران خرید و فروش شدند از متوسط مساحت 245 مترمربع برخوردار بودند. در این میزان مساحت امکان ساخت مجتمع های حدود 8 تا 10 واحدی با مساحت زیر 100 مترمربع برای هر واحد مسکونی وجود دارد.

گزارش هیبنا از بخش های دیگر اطلاعات مرکز آمار ایران حاکی است: متوسط قیمت مسکن در پاییز امسال 0.6 درصد نسبت به تابستان 98 کاهش پیدا کرد و به 13 میلیون و 604 هزار تومان در هر مترمربع رسید. گرانترین خانه فروخته شده در تهران طی پاییز امسال 64 میلیون و 280 هزار تومان در هر مترمربع قیمت داشته است. در این فصل خرید و فروش آپارتمان به دلیل کاهش قیمت به میزان 55 درصد افزایش پیدا کرد. با این حال تعداد معاملات در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته 27 درصد کمتر گزارش شده است.

نتایج طرح آمارگیری از اطلاعات قیمت مسکن بیانگر آن است که متوسط مساحت واحدهای مسکونی فروش رفته در تهران طی پاییز 98 به میزان 86 مترمربع بوده است. همچنین میانگین عمربنای این واحد نیز 11 سال گزارش شده است که خود نشان دهنده حرکت خریداران مسکن به سمت خرید واحدهای مسکونی سن بالا است. یک دلیل این افزایش سن بنا در معاملات مسکن شهر تهران، تسهیلاتی است که بانک مسکن برای خرید واحدهای مسکونی دارای عمر بنای بالای 20 سال پرداخت می کند. این تسهیلات با هدف کمک به خانه دار شدن خانواده ها در شرایط جهش قیمتی ارایه می شود که تا حدود قابل توجهی در افزایش حجم معاملات مسکن نقش داشته است.

در بازار معاملات اجاره مسکن نیز در پاییز امسال متوسط اجاره بها در تهران طبق اعلام مرکز آمار 1.4 درصد نسبت به تابستان افزایش پیدا کرد و به 44 هزار تومان در هر مترمربع رسید. معاملات اجاره در این فاصله 28.8 درصد کاهش پیدا کرده است. کاهش حجم اجاره نامه های منعقد شده در پاییز امسال نسبت به تابستان تا حدودی طبیعی است چون فصل تابستان فصل اصلی جابجایی مستاجران است. البته تعداد معاملات اجاره در تهران در پاییز امسال 7 درصد نیز نسبت به پاییز پارسال کاهش داشته است. این کاهش به معنی ترجیح مستاجران به تمدید قراردادشان با صاحب خانه است که شاید دلیلش پرهیز مستاجرها از مواجهه با نرخ های بیشتر از آنچه موجرشان برای تمدید پیشنهاد می کند، است.

مستاجران در تهران در خانه های با مساحت متوسط 80 مترمربع ساکن هستند. این خانه ها میانگین عمر بنای 14 سال دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: