کد خبر: ۱۹۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۸
حجت‌اله صیدی خبر داد:
مدیرعامل بانک صادرات ایران در همایش تخصصی «حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی» در جزیره کیش از اعلام آمادگی این بانک برای مدیریت منابع 40 میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی و تامین مالی پروژه‌های آن خبر داد.
به گزارش قلم نيوز و به نقل از روابط عمومی بانک صادرات ایران، حجت‌اله صیدی در این همایش که با حمایت بانک صادرات ایران برگزار شد، از اعلام آمادگی این بانک برای تامین منابع مالی و تامین تجهیزات پروژه‌های پتروشیمی خبر داد و با اشاره به اینکه استهلاک سرمایه بیشتر از تشکیل سرمایه است، تاکید کرد: برای تامین مالی پروژه‌های پتروشیمی بانک صادرات ایران آمادگی لازم را دارد که هم خط اعتباری و هم وجه نقد اختصاص دهد.
وی با اشاره به برنامه وزارت نفت مبنی بر سرمایه‌گذاری ٤٠ میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی گفت: ما اعلام آمادگی می‌کنیم از طریق خط اعتباری و  به صورت نقدی این سرمایه را تامین کنیم که البته نیاز به هماهنگی دارد.
مدیرعامل بانک صادرات ایران تصریح کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته، در بانک و محافل اقتصادی به لحاظ عملیاتی در چهار تا پنج سال آینده گشایشی از منظر بین‌المللی ایجاد نمی‌شود. البته نه اینکه بتوان نظر داد به لحاظ سیاسی گشایشی در روابط با غرب و شرق ایجاد نمی‌شود اما اینکه بتوانیم خرید تجهیزات و صادرات پتروشیمی یا انتقال پول را در پنج سال آینده از کانال بانکی محقق کنیم فعلا امکان‌پذیر نیست. بنابراین باید چاره‌ای اندیشید.
وی افزود: در این فضای جنگ اقتصادی، بانک صادرات ایران با توجه به مسئولیتی که دارد دو سال است به‌طور جدی وارد عرصه شده است .
مدیرعامل بانک صادرات ایران با اشاره به وجود هلدینگ خلیج فارس به عنوان اولین شرکت IMI کشور در صنعت پتروشیمی، به ظرفیت‌های تولیدی و دانش فنی ٦٠ درصدی این صنعت اشاره کرد و افزود: از زمان تشکیل هلدینگ خلیج فارس تاکنون انتظارات زیادی در زمینه تولید از آن وجود داشته و هم اکنون نیز با پشت سر گذاشتن رقبای بزرگ جهانی در جایگاه بسیار خوبی قرار گرفته و تلاش می‌کند از رقیب اصلی منطقه‌ای پیشی بگیرد که در این صورت میزان سرمایه در گردش آن از ۳۵ میلیارد دلار خواهد گذشت. پشتوانه ۶۰ درصدی دانش فنی صنعت پتروشیمی و ۲۰ درصدی مهندسی معکوس در این صنعت، فرصتی مغتنم برای پشت سر گذاشتن این سختی‌ها است.
وی ابراز امیدواری کرد با تلاش شرکت های تولید کننده محصولات پتروشیمی ظرفیت تولید هلدینگ خلیج‌فارس به ۱۰۰ میلیون تن در سال برسد.
مدیرعامل بانک صادرات ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه از اول سال طرح اعتباری ویژه رونق تولید «طراوت» در بانک صادرات ایران برنامه‌ریزی و تدوین شده گفت: این طرح برای تامین سرمایه در گردش تولید در واحدهای تولیدی طراحی شده و مبنای آن اختصاص دادن خط اعتباری اسنادی از طریق سرمایه در گردش و خرید دین است که ویژه تولیدات ساخت داخل است.
 صیدی همچنین اختصاص دادن وجوه ارزی را برای رفع مشکلات این عرصه کارساز دانست و گفت: با اختصاص وجوه ارزی می‌توان ظرفیت تولید هلدینگ خلیج فارس و صنعت پتروشیمی را به ۱۰۰ میلیون تن در سال رساند و به لحاظ گردش دلاری به ۱۴۰ میلیارد دلار و سرمایه در گردش تا ۴۰ میلیارد دلاری که مدنظر وزیر محترم نفت است، افزایش داد که تحقق در رقابت با خارجیان محقق می شود.
مدیرعامل بانک صادرات ایران در پایان وجود صنایع مهم مثل لوازم خانگی، خودرو و سیمان را مدیون شرایط سخت دانست و با اشاره به افزایش منابع بانک صادرات ایران، گفت: منابع این بانک هم اکنون از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان گذشته است. منابعی که می‌تواند صرف توسعه کشور و مزیت رقابتی شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: