کد خبر: ۱۹۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۹ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
گفت‌وگو با مدیر گروه مجلات همشهری
«مشکلات اقتصادی، رشد فضای مجازی و افزایش قیمت نشریات کاغذی، باعث افت فروش شده است و در شرایط اقتصادی نابسامان اولین چیزی که از سبد خرید مردم حذف می‌شود محصولات فرهنگی است که مجله هم جزو آن است.» مدیر گروه مجلات همشهری که از سال گذشته به این سمت منصوب شده است، این جملات را می‌گوید.

علی رزاقی‌بهار در گفت‌وگویی با ایسنا از دغدغه‌های نشریات در بخش خصوصی گفت و چنین عنوان کرد: «دغدغه ما و دیگر مجلاتی که در بخش خصوصی هستند این است که متاسفانه مجلاتی که واقعی هستند و همیشه در کیوسک‌ها به چشم می‌خوردند، کمترین کاغذ و یارانه‌ را از دولت می‌گیرند در حالی که مجلاتی که حتی اسمشان را هم نشنیدیم بیشترین کاغذ و یارانه را دریافت می‌کنند.

البته خبر دارم که قرار است این رویه اصلاح شود و امیداریم که بشود. ما تقریبا یک پانزدهم کاغذ مورد نیازمان را از دولت می‌گیریم و بقیه را از بازار آزاد تهیه می‌کنیم. انتظار نداریم که همه را دولت بدهد اما انتظار داریم عدالت در این زمینه رعایت شود.»

او درباره‌ی شرایط فعلی نشریات کاغذی گفت: مشکلات اقتصادی، رشد فضای مجازی و افزایش قیمت نشریات کاغذی، باعث افت فروش شده است و در شرایط اقتصادی نابسامان اولین چیزی که از سبد خرید مردم حذف می‌شود محصولات فرهنگی است که مجله هم جزو آن است. بعید می‌دانم به شرایط مطلوب گذشته برگردیم اما بهبود محتوای مجلات، فروششان را ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌هد.

او در پاسخ به این سوال که چقدر به آینده نشریات کاغذی امیدوار است؟ گفت: اگر مدیریت و ساختار دولتی درستی در بحث کاغذ برقرار باشد، امکان ادامه داشتن چاپ نشریات کاغذی هست اما اگر قرار باشد قیمت کاغذ به قیمت سال گذشته برگردد و چند برابر شود و ثباتی که الآن برقرار شده از بین برود، نه تنها روزنامه‌ها و مجلات خصوصی که حتی دولتی‌ها هم قادر به انتشار نخواهند بود.

او افزود: سال گذشته خیلی از روزنامه‌ها و مجلات، تعداد صفحاتشان را کاهش دادند و مجله ۲۴ همشهری هم از این امر مستثنی نبود. سال گذشته که مجلات همشهری به بخش خصوصی واگذار شدند، مجله ۲۴، ۱۲۰ صفحه بود و بعد شد ۱۰۰ صفحه و در حال حاضر ۸۴ صفحه است اما قرار است شماره نوروزی ۱۱۲ صفحه باشد و ممکن است به همین صورت ادامه پیدا کند.

رزاقی درباره‌ی اینکه چگونه می‌توان مخاطب امروزی را با توجه به انتخاب‌های گسترده‌ای که دارد به سمت مجلات کاغذی کشاند؟ گفت: «بخشی از مخاطبان به شکل نوستالژیک به نشریات کاغذی علاقه‌مندند اما بخش دیگر که تعدادشان بیشتر است، با توجه به رشد فضای مجازی، با مجلات کاغذی خداحافظی کرده‌اند و تنها راه بازگشت‌ آنها ارائه مطالب تحقیقی است که در سایت‌ها و فضای مجازی به راحتی به دست نمی‌آید و یا اصلا پیدا نمی‌شود.

مجلات مختلف با این شیوه فروش خود را حفظ کرده‌اند اما از جهات دیگری افت فروش داشته‌اند که دیگر ربطی به رشد فضای مجازی ندارد.

ما نیز سعی کردیم تا با روزنامه‌نگاری تحقیقی و تولید محتوا مخاطبمان را حفظ کنیم و ۱۰۰ درصد مطالب ما تولیدی هستند.»

او درباره حضور مجلات همشهری و از جمله مجله «۲۴» در فضای مجازی گفت: «از سال ۹۰ نسخه آنلاین مجلات همشهری به صورت متناوب در دسترس بود و بعضی سال‌ها نسخه آنلاین را نداشتیم اما از شهریور سال گذشته تاکنون نسخه آنلاین مجلات به طور پیوسته در فضای مجازی در دسترس هستند.

ما وظیفه داریم تا بر حسب نیاز روز مخاطبانمان، این خدمات را ارائه دهیم. برای «همشهری داستان»، اپلیکیشن داریم و در اپلیکیشن‌های مختلفی مثل فیدیبو و طاقچه هم بوده‌ایم.

هر چند با فاصله خیلی زیاد همچنان نسخه‌های کاغذی ما فروش بیشتری دارند اما نسخه آنلاین برای مخاطبانی که در خارج از کشور هستند و دسترسی به نسخه کاغذی برایشان دشوار است، مناسب و کارآمد است.»

مدیرمسوول مجلات همشهری درباره میزان فروش مجلات در سال‌های اخیر گفت: رشد فضای مجازی و دسترسی آسان مردم به اخبار و اطلاعات مورد نیازشان قطعا بر فروش ما تاثیر داشته است اما مجلات همشهری نسبت به دیگر نشریات فروش خوبی دارند و در حال حاضر تمام مجلات همشهری نسبت به مجلات مشابه قیمت مناسب‌تر و صفحات بیشتری دارند. هرچند که فروش نسبت به گذشته خیلی فرق کرده است. زمانی بود که دانستنی‌ها ۲۰۰ هزار تیراژ و فروش داشت؛ هم به دلیل نبود مجلات مشابه و هم به دلیل نبود شبکه‌های اجتماعی و البته شرایط خوب اقتصادی کشور.

رزاقی در پایان درباره تغییرات مجلات همشهری برای سال آینده توضیح داد: بعد از یک سال‌ و نیم در یکی ـ دو ماه اخیر سعی کردیم نیروهای جدیدی را بیاوریم و یکی از برنامه‌های ما برای سال آینده تغییرات محتوایی است؛ البته در برخی مجلات مثل «همشهری بچه‌ها» تغییرات محتوایی داده‌ایم و نتیجه خیلی خوبی هم گرفته‌ایم و قصد داریم برای دیگر مجلات هم این روند را ادامه دهیم. یعنی با تیم‌های جدید که همگی تا آغاز سال آینده تجدید می‌شوند و تغییرات محتوایی، سعی می‌کنیم تا تیراژ را بالا ببریم. البته همکاران قبلی همه درجه یک بودند اما ضرورت افزایش فروش و مسائلی دیگر باعث شد تا تغییراتی داشته باشیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: