کد خبر: ۱۹۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۸ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
میزان گاز مصرفی در نیروگاه‌ها حدود۸۴ درصد حجم کل سوخت آنهاست که در مقایسه با بخش خانگی سهم ناچیزی دارند و این امر سبب شده تامین گاز برای نیروگاه‌ها با مشکل روبرو شده و تداوم آن احتمال خاموشی‌ها راقوت می بخشد.
حجم کل سوخت معادل مصرفی در نیروگاه‌های حرارتی از ابتدای امسال تا نیمه نخست دیماه درحالی به ۶۱ میلیون و۵۶۳ هزارمترمکعب رسیدکه از این رقم ۵۱ میلیون و ۴۷۲ هزار مترمکعب سوخت گاز طبیعی بوده که در بخش خانگی نزدیک به ۶۰۰ میلیون متر مکعب مصرف شد.

براساس آمارهای وزارت نیرو، نیروگاه‌های حرارتی از ابتدای امسال تا نیمه نخست دیماه ۶ میلیون و ۹۱۲ هزار لیترگازوییل که معادل ۱۱درصد است مصرف کرده اند و نیز سه میلیون و ۱۷۸ هزارلیتر سوخت مازوت با سهم پنج درصدی به مصرف رسانده‌اند به این ترتیب سهم سوخت مایع مصرفی (گازوییل و مازوت) در نیروگاه‌ها از ابتدای امسال تا نیمه نخست دیماه در مجموع ۱۶ درصد بود.

نیروگاه‌های حرارتی از ابتدای دی تا شانزدهم این ماه بطور متوسط روزانه ۸۳ میلیون متر مکعب گاز، ۷۶ میلیون لیترگازوییل و ۱۹ میلیون لیتر مازوت مصرف کرده اند.

همه نیروگاه های حرارتی کشور به غیراز نیروگاه های سیکل ترکیبی چابهار، کنارک و زرند(با ظرفیت درمجموع ۶۰۰ مگاوات) به شبکه سراسری گاز متصل هستند .

مصرف گاز برای نیروگاه های حرارتی به دلیل صرفه اقتصادی به لحاظ کاهش هزینه های بهره برداری و تعمیرات واحد های نیروگاهی، افزایش قابلیت اطمینان بهره برداری و کاهش تبعات زیست محیطی در اولویت قرار دارد اما در روز های سرد امسال به دلیل افزایش میزان مصرف گاز در بخش خانگی امکان تامین ۱۰۰درصدی گاز مورد نیاز این نیروگاه ها فراهم نشده است و در نتیجه این نیروگاه ها برای پیشگیری از اعمال خاموشی ناگزیر به مصرف سوخت مایع شده اند.

«مصطفی رجبی مشهدی» سخنگوی صنعت برق در این باره با اشاره به افزایش بی سابقه مصرف گاز بخش خانگی به ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز گفت:این افزایش با ایجاد محدودیت در تامین سوخت گاز نیروگاهها و جبران کمبود با استفاده از سوخت مایع همراه شده که آلایندگی محیط زیست را به همراه دارد.

وی افزود:اکنون ۸۰ درصد از گاز تولیدی کشور در بخش خانگی مصرف می شود و بنابراین کاهش ۱۰ درصد از گاز مصرفی در این بخش می تواند در تداوم پایدار تولید برق نقشی تعیین کننده داشته باشد.

رجبی مشهدی گفت: تداوم تولید برق با سوخت گاز با کمک مردم امکان پذیر است و به هموطنان توصیه کرد با کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق و گاز ،به تامین مطمئن گاز به ویژه در مناطق سرد خیز کشور کمک کنند و امکان بهره مندی پایدار هموطنان از برق و گاز در روزهای پایانی فصل سرما را فراهم سازند.
سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به اینکه رشد مصرف برق هم اکنون در شرایط متعارف قرار دارد، هدف از این صرفه جویی را جلوگیری از افت فشار گاز در مناطق سردسیر بیان کرد. 
وی تصریح کرد: هموطنان با راهکارهای ساده مانند خاموشی یک لامپ روشنایی ،پوشیدن لباس گرم و جلوگیری از هدررفت انرژی در منازل ،می توانند صرفه جویی قابل ملاحظه ای داشته باشند و هریک درجه کاهش دمای خانه ، ۶ درصد کاهش مصرف انرژی را به همراه دارد که راهکار ساده ای محسوب می شود.
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: