کد خبر: ۱۹۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
بانک مسکن جزئیات و شرایط تامین مالی پروژه­ های ساختمانی حمایتی را اعلام کرد
بانک مسکن پرداخت تسهیلات نوسازی در بافت­های فرسوده با شکل و ترکیب جدید را آغاز کرد.
به گزارش قلم نيوز و به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، براساس تصمیم جدید این بانک و در راستای کمک اعتباری و تسهیلاتی به سرمایه ­گذاران ساختمانی و مالکان در بافت ­های فرسوده شهرهای سراسر کشور، سقف تسهیلات نوسازی با تجمیع سه نوع تسهیلات، تقویت شده است تا بخشی از تورم نهاده­ های ساختمانی و رشد هزینه ساخت و ساز برای سازنده­ ها از این طریق، پوشش داده شود.

در شکل جدید پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی در بافت­ های فرسوده، چنانچه سازنده دارای «مالکیت مشاع» در یک پروژه تخریب و نوسازی باشد، تسهیلات نوسازی توسط بانک به فرد سازنده یا همان مالک مشاع پرداخت می­شود اما در صورتی که سازنده،‌ صرفاً دارای وکالتنامه از طرف مالکان پلاک ­های تخریبی آماده نوسازی باشد و براساس آن وکالتنامه، مسولیت ساخت را دارد و می­خواهد متقاضی دریافت تسهیلات نوسازی نیز شود در این صورت لازم است همه مالکان پلاک مورد نظر به همراه سازنده با حضور در شعبه مورد نظر خود در بانک مسکن نسبت به تکمیل و امضای یک تعهدنامه اقدام کنند.

به نقل هیبنا، بانک مسکن ضابطه مربوط به «تکمیل تعهدنامه دسته­ جمعی مالکان و سازنده در پروژه ­های نوسازی در بافت فرسوده» را برای تضمین سلامت حقوقی مشارکت مدنی و همچنین جلوگیری از تضییع حقوق مالکان در بافت فرسوده در جریان مشارکت در ساخت و در عین حال تقویت شفافیت روابط سه جانبه بانک-سازنده-مالک در نظر گرفته است.

با این حال در مواردی که پلاک های موضوع مشارکت در بافت فرسوده در مالکیت اشخاص متعدد بوده و سازنده (وکیل مالکین) به عنوان متقاضی تسهیلات دارای مالکیت مشاع در پلاک یا پلاک های تجمیعی موضوع مشارکت باشد، تسهیلات نوسازی بدون نیا به تکمیل تعهدنامه، بعد از سیر مراحل تکمیل پرونده، پرداخت خواهد شد. اما چنانچه متقاضی تسهیلات نوسازی در پلاک های موضوع مشارکت، مالکیتی نداشته و صرفاً به استناد وکالتنامه مورد نظر اقدام به اخذ تسهیلات می­کند، اعم از اینکه وکیل دارای نسبت نزدیک با احدی از مالکین باشد یا اینکه نسبتی با هیچیک از مالکین نداشته باشد، لازم است همه مالکین ششدانگ پلاک های مورد مشارکت و سازنده (وکیل) با حضور در شعبه نسبت به تکمیل و امضای تعهدنامه اقدام کنند.

سازنده پروژه ساختمانی مسکونی در بافت فرسوده نیز باید در مقطع ارایه تقاضای تسهیلاتی به شعب بانک مسکن، برنامه مشخص خود برای تامین مالی کل پروژه را به کارشناسان شعبه مورد نظر ارایه کند تا برای بانک «توانایی مالی سازنده برای انجام تعهداتش در پروژه ساختمانی» محرز شود و این اطمینان حاصل شود که فارغ از تسهیلات ساخت، سایر هزینه ­های ساخت و ساز توسط سازنده تامین خواهد شد.

بانک مسکن در راستای تامین مالی طرح نوسازی بافت فرسوده، به عنوان عاملیت پرداخت تسهیلات نوسازی، سه نوع تسهیلات شامل تسهیلات از قبل مصوب، تسهیلات بدون سپرده و همچنین تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم را به صورت تجمیعی به هر پروژه نوسازی در بافت فرسوده براساس ضوابط مصوب و نرخ سود مشخص،‌ پرداخت می­ کند. بر این اساس سقف تسهیلات براساس نوع سازنده ­ها (غیرحرفه ­ای یا سنتی، انبوه­ساز حرفه­ای و همچنین سازنده ­های حرفه­ ای استفاده کننده از فناوری­ های نوین) به سه دسته تقسیم می­شود.

در شهر تهران برای نوسازی بافت­ فرسوده به سازنده ­های غیرحرفه ­ای حداکثر 100 میلیون تومان تسهیلات نوسازی تعلق می­گیرد. این تسهیلات شامل 50 میلیون تسهیلات با نرخ سود 9 درصد، 20 میلیون با نرخ سود 18 درصد و 30 میلیون تومان تسهیلات از محل اوراق با نرخ سود 16 درصد است. در این شهر چنانچه پروژه نوسازی توسط سازنده حرف ه­ای انجام شود، سقف تسهیلات به 140 میلیون تومان افزایش پیدا می­کند و اگر سازنده حرف ه­ای (توسعه­ گر ساختمانی و دارای پروانه انبوه ­سازی) برای نوسازی پلاک فرسوده از تکنولوژی­ های جدید و فناوری­ های نوین و کاهنده مصرف انرژی استفاده کند، سقف تسهیلات تا 170 میلیون تومان افزایش پیدا می­ کند.

در سایر کلان­شهرها نیز سقف سه نوع تسهیلات نوسازی بافت فرسوده به ترتیب 80 میلیون، 130 میلیون و 160 میلیون تومان است. بانک مسکن همچنین سقف این تسهیلات در سایر مراکز استان­ ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت را به ترتیب 80 میلیون تومان، 120 میلیون تومان و 140 میلیون تومان تعیین کرده است. سقف تسهیلات براساس پوشش حداکثر 80 درصدی هزینه ساخت، تعلق می­گیرد.

در سایر شهرها نیز سقف تسهیلات نوسازی بافت فرسوده به ترتیب 60 میلیون، 110 میلیون و 130 میلیون تومان است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: