کد خبر: ۱۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۵ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
وضعیت ناخوشایند جنگل های کشور و روند پیشرو بیابان زایی نشان می دهد که باید هر چه زودتر برای توقف آن اقدامی صورت گیرد، آمارها نشان می دهد نرخ بیابان زایی در کشور 1 درصد است و سالانه 50 هزار هکتار از رویشگاه های جنگلی کشور در حال نابودی است.

وضعیت جنگل ها تقریبا درتمام دنیا نگران کننده است و بیشتر کشورهای پیشرفته را بر آن داشته تا با استفاده از فناوری های مختلف برای احیای جنگل ها اقدام کنند که یکی از این فناوری ها شلیک گلوله های سبز است.

شلیک سبز به طبیعت

وضعیت ناخوشایند جنگل های کشور و روند پیشرو بیابان زایی نشان می دهد که باید هر چه زودتر برای توقف آن اقدامی صورت گیرد، آمارها نشان می دهد نرخ بیابان زایی در کشور 1 درصد است و سالانه 50 هزار هکتار از رویشگاه های جنگلی کشور در حال نابودی است.

برای توقف این روند تاکنون اقدامات خوبی در کشور آغاز شده است که یکی از آنها طرح جنگلانه است که از دو سال گذشته به کمک جنگل های کشور آمده است که با استفاده و کمک از فناوری های روز می تواند بسیار مثمرثمر تر باشد.

آمارها نشان می دهد تا نیم قرن پیش وسعت جنگل های هیرکانی در شمال کشور 6.5 میلیون هکتار بوده اما اکنون به 1.9 دهم میلیون هکتار رسیده است که از این میزان هم 800 هزار هکتار آن مخروبه است. البته این وضعیت فقط در جنگل های شمال کشور دیده نمی شود، بلکه در تمام جنگل های سراسر کشور وضعیت نگران کننده است.

سهم سرانه هر ایرانی از جنگل 18 صدم هکتار است در حالی که در دنیا این سهم 8 دهم هکتار است که نشان از وضعیت ناخوشایند جنگل های کشور دارد.

طرح ' جنگلانه ' که کاشت درخت، نهال و بذر است در ۵ دی ماه ۹۳ با همکاری 14 استان با هدف احیای رویشگاه های جنگلی در سراسر کشور شگل گرفت که حرکتی کاملا غیر دولتی است زیرا تمام کارها با تلاش سازمان های مردم نهاد انجام می شود.

این طرح مشارکتی خود جوش است که با همکاری تشکل ها و سازمان های غیر دولتی و با هدف تازه داشتن عرصه های جنگلی و مرتعی در سراسر کشور، شناخت و حمایت از گونه های گیاهی در معرض خطر (بومی)، آشنایی با روش کاشت آنها، معرفی جایگاه واقعی و نقش مردم به خصوص جوامع محلی در احیاء ، نگهداری و حفاظت از تنوع زیستی، حرکت به سمت معیشت جایگزین و توسعه پایدار گردشگری طبیعت محور در قالب یک طرح پنج ساله برگزار می شود.

البته کاشت بذر و نهال نیاز به زمان و نیروی انسانی زیادی دارد که هزینه بسیاری در تحمیل می کند از این رو با استفاده از شلیک سبز که فناوری جدیدی در دنیا است می توان این هزینه ها را کاهش داد.

محمد درویش مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وضعیت جنگل ها تقریبا در تمام دنیا نگران کننده است و بیشتر کشورهای پیشرفته به فکر راه حلی برای مقابله با نابودی آن هستند.

وی افزود: چندی است که فناوری جدیدی وارد کشورهای پیشرفته شده که در آن از اسلحه و شلیک گلوله های سبز برای احیای جنگل ها استفاده می شود، بنابراین می توان دریافت که فناوری و خلاقیت در کنار هم می توانند مشکلات زیادی را برطرف کنند و فقط مخرب نباشند.

درویش اظهار کرد: در این فناوری از اسلحه مخصوصی استفاده می شود که با استفاده از آن گلوله های حاوی باروت های سبز شامل بذر و دانه های گیاهان شلیک می شود و با قرار گرفتن در طبیعت به مرور رشد می کنند.

وی گفت: این فناوری در کشورهای پهناوری مانند استرالیا، کانادا، بخش هایی از فرانسه، آلمان و آمریکا استفاده می شود که با کمک آن می توان زمان و نیروی انسانی برای کاشت بذر را پایین آورد و میزان هزینه کاشت را کاهش و بازدهی را در سطح افزایش داد.

مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این فناوری در مکان هایی که خاک نرم و رطوبت لازم دارند جواب می دهد که کشور ما از این ویژگی ها دور نیست بنابراین قطعا استفاده از آن به جنگل ها و پوشش های سبز کشور کمک خواهد کرد.

به گفته وی این فناوری در مناطق شمالی، جنگل های ارسباران در شمال غرب و بخش هایی از زاگرس جواب خواهد داد زیرا هم دارای خاکی نرم و هم رطوبت لازم است.

درویش با بیان اینکه بذرها با توجه به شرایط و اقلیم منطقه انتخاب و شلیک می شوند گفت: فعالان در طرح جنگلانه می توانند از این فناوری استفاده کنند.

وی با بیان اینکه جنگلانه طرحی مردمی است که سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل ها مراتع و آبخیزداری از آن حمایت می کند، گفت: سازمان های مردم نهاد ( NGO ) در سراسر کشور در این طرح شرکت می کنند که گامی مهم و اساسی در راستای حفاظت از جنگل های کشور است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: