کد خبر: ۱۹۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۶ - ۲۵ دی ۱۳۹۸
گزارش عملکرد بانک مسکن در ۹ ماهه اول امسال منتشر شد
پرداخت تسهیلات جعاله مسکن در مقایسه با سایر تسهیلات در این بخش طی ۹ ماهه اول امسال رکورد زد.
به گزارش قلم نيوز و به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا و براساس گزارش عملکرد بانک در زمینه پرداخت انواع تسهیلات مسکن در ماه های گذشته از سال جاری، بیشترین تسهیلاتی که در این بخش طی مدت مورد گزارش به متقاضیان پرداخت شد تسهیلات جعاله بوده است.

تسهیلات جعاله تسهیلاتی است که مشتریان بانک مسکن و همچنین سایر متقاضیان، از آن برای تامین منابع لازم برای پوشش هزینه های تعمیر و بازسازی آپارتمان خود استفاده می کنند.

از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه تعداد 115 هزار فقره تسهیلات جعاله توسط شعب بانک مسکن در شهرهای مختلف به متقاضیان این تسهیلات پرداخت شد که به لحاظ تعداد، رتبه اول بیشترین تسهیلات پرداختی به بخش مسکن طی این مدت را به خود اختصاص داده است.

طی 9 ماهه اول امسال تعداد افرادی که برای ساخت مسکن اقدام به دریافت تسهیلات از بانک مسکن کردند کمتر از متقاضیان تسهیلات جعاله و حتی کمتر از متقاضیان تسهیلات خرید مسکن بوده است.

در این مدت 31 هزار و 200 فقره تسهیلات ساخت پرداخت شده است. همچنین 100 هزار نفر در کشور طی 9 ماهه اول امسال با استفاده از تسهیلات خرید مسکن صاحب خانه شدند.

بنابراین تسهیلات جعاله رکورد بیشترین استفاده و پرداخت (به لحاظ فقره تسهیلات) را ثبت کرده و بعد از آن، بیشترین حجم پرداخت تسهیلات در بانک مسکن برای تسهیلات خرید بوده است.

البته به دلیل رکود معاملات مسکن هم در تهران و هم در سایر شهرهای کشور، تعداد تسهیلات پرداختی برای خرید مسکن در سال جاری نسبت به سال قبل کاهشی بوده است. طی 9 ماهه اول سال گذشته نزدیک به 167 هزار فقره تسهیلات خرید مسکن به متقاضیان پرداخت شد بنابراین تعداد تسهیلاتی که طی 9 ماهه اول امسال برای خرید مسکن متناسب با میزان تقاضا ارایه شده 40 درصد کاهش از خود نشان می دهد.

به رغم کاهش در تعداد تسهیلات خرید مسکن، در دو گروه تسهیلات ساخت و جعاله، رشد تقاضا به چشم می خورد.

در 9 ماهه اول امسال تعداد تسهیلاتی که برای ساخت مسکن توسط شعب بانک مسکن در سراسر کشور پرداخت شد 45.5 درصد نسبت به 9 ماهه اول سال گذشته افزایش پیدا کرد.

مجموع ارزش تسهیلاتی که از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه توسط بانک مسکن به ترتیب برای ساخت، خرید و جعاله پرداخت شد 3 هزار میلیارد تومان، 5 هزار و 230 میلیارد تومان و 2 هزار و 330 میلیارد تومان بوده است.

به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، تحلیل آمارهای مربوط به تعداد تسهیلاتی که در دو گروه جعاله و خرید مسکن طی ماه های گذشته از سال جاری به متقاضیان پرداخت شده است نشان می دهد: بخشی از متقاضیان خرید مسکن با انصراف از خرید به دلیل قیمت های بالای فروش واحدهای مسکونی، تصمیم گرفته اند با دریافت تسهیلات جعاله و بازسازی منزل خود، برای مدتی بیشتر در خانه فعلی شان ساکن باشند. این بخش از متقاضیان خرید مسکن افرادی هستند که مشاوران املاک از آنها به متقاضیان تبدیل به احسن یاد می کنند. این متقاضیان صاحب خانه هستند اما به دنبال خرید خانه ای با ویژگی و شرایط بهتر نیز هستند که در ماه های اخیر گرانی خانه های نوساز امکان انجام این تبدیل را از آنها گرفت و باعث شد آنها تصمیم به بازسازی بگیرند.

بخش دیگری از علت بیشترین پرداخت تسهیلات جعاله نیز استفاده همزمان تسهیلات خرید و جعاله برای خرید مسکن توسط گروهی از متقاضیان است. بانک مسکن سال هاست شرایط استفاده همزمان تسهیلات خرید و جعاله را برای خرید یک واحد مسکونی برای مشتریان خود فراهم کرده است.

در حال حاضر متقاضیان انفرادی تسهیلات اوراق مسکن می توانند 100 میلیون تومان تسهیلات خرید و 40 میلیون تومان نیز تسهیلات جعاله به صورت تجمیعی برای خرید یک واحد مسکونی از بانک مسکن دریافت کنند.

طی 9 ماهه اول امسال کل تسهیلاتی که توسط این بانک به بخش مسکن و سایر بخش ها پرداخت شد 421 هزار فقره انواع تسهیلات مشارکت مدنی، خرید، فروش اقساطی، جعاله و ... بوده که ارزش ریالی کل آنها نزدیک به 18 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: