کد خبر: ۱۹۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۲۵ دی ۱۳۹۸
یادداشتی از مدیر اجرایی و دبیر شورای همانگی طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک‌:
مدیر اجرایی و دبیر شورای همانگی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌ مقیاس در یادداشتی به نقش بخش خصوصی به عنوان بازیگر اصلی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس پرداخته است.
به گزارش قلم نيوز و به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سیدرضا عظیمی، در این یادداشت به بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالای بخش خصوصی، یکی از اولویت‌های دولت و مجری این طرح، فراهم کردن بستر حضور تشکل ها به عنوان نمایندگان این بخش در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازی‌های مربوطه، اشاره کرده است که در ادامه می خوانید:

طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس کشور با هدف بهره‌مندی از ظرفیت‌های معادن کوچک، افزایش تولید مواد معدنی، ثروت آفرینی ملی و اشتغال‌زایی در کشور به ویژه مناطق کمتر برخوردار، از اواخر سال ۹۶ آغاز شد. از همان زمان، وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران را به ‌عنوان مجری طرح برگزید. متعاقب آن، اجرای طرح از سوی ایمیدرو بر عهده شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران قرار گرفت.

بهره مندی از ظرفیت بخش خصوصی

یکی از اهداف مهم این طرح، شبکه‌سازی گسترده میان سرمایه‌گذاران و دارندگان مجوزهای معدنی است که در این مسیر، بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالای بخش خصوصی، یکی از اولویت‌های دولت و مجری این طرح محسوب می شود.

در این میان، بهره‌مندی از توان و ظرفیت تشکل‌های بخش معدن و صنایع معدنی به‌عنوان نماینده فعالان بخش خصوصی معدن کشور، یکی از ارکان طرح است. این موضوع سبب پایدار ماندن طرح و ایجاد ضمانت برای اجرای آن خواهد بود. بنابراین، از همان آغاز راه، نمایندگان خانه معدن ایران و کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در شورای هماهنگی طرح حضور مستمر داشته و همواره در تمامی تصمیم‌گیری‌های کلان و خرد طرح، مشارکت داشته‌اند.

در راستای نقش‌آفرینی هرچه بیشتر بخش خصوصی و تشکل‌ها، همواره در جلسات استانی طرح، از نمایندگان تشکل ها و خانه معدن استان ها به‌عنوان نماینده فعالان معدنی آن استان دعوت شده تا بتوانند همگام با مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ذیربط و نمایندگان مجری طرح، در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازی‌های مربوطه نقش پررنگ تری داشته باشند.

از ابتدای سال ۹۸، با برگزاری جلسات مستمر با انجمن‌های تخصصی و خانه معدن استان‌ها، معادن کوچک مقیاس به تفکیک استان یا تفکیک نوع ماده معدنی موضوع فعالیت انجمن بررسی می شود. این تشکل ها می توانند پیشنهاد‌های خود را مشتمل بر اطلاعات معادن موردنظر برای احیا و فعال سازی، به دبیرخانه طرح ارسال کنند.

استفاده از مطالعات صورت گرفته توسط تشکل ها

هم‌چنین، یکی از ورودی‌های طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌ مقیاس، مطالعات صورت گرفته از سوی انجمن‌های تخصصی همچون انجمن سنگ آهن، انجمن سنگ ایران و غیره بوده که در این راستا، همکارهای بسیار مثبتی برای احیای معادن کوچک سنگ آهن، مس و غیره انجام شده است. طرح جامع معادن سنگ تزئینی کشور نیز که چندی پیش توسط رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ابلاغ شد، یکی از مصادیق این همکاری و هم‌افزایی است.

برنامه احیا و فعال سازی 150 معدن تا پایان 98

شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به‌عنوان مجری طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس همواره برای ایجاد هم‌آوایی و هم‌نوایی میان دولت و بخش خصوصی فعال در معادن و صنایع معدنی کشور تلاش کرده است تا بتواند به هدف برنامه سال 98 مبنی بر احیا و فعال سازی 150 معدن کوچک مقیاس در ۳۱ استان دست یابد. در این میان، تاکنون، ۱۱۶۳ معدن شناسایی، ۳۵۴ پروژه در حال اقدام بوده و ۱۰۵ معدن احیا شده‌اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: