کد خبر: ۱۹۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۶ - ۲۱ دی ۱۳۹۸
استاندار خراسان شمالی با انتقاد از اینکه ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) تاکنون در انجام وظایف و تکالیف خود در قبال معدن آلبلاغ کوتاهی کرده است گفت: بار این بی‌مسوولیتی بر دوش استان است.
محمدعلی شجاعی روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در آخرین نامه ای که از مدیر ایمیدرو به معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی، مکاتبه شده،  مواردی را مطرح کرده که ربطی به صورت جلسه ها و وظایف و تکالیفش ندارد.  

وی افزود: به صورت شفاهی به ایمیدرو پیام دادم که خود را راحت و اعلام کند که تفاهم نامه منعقد شده در سفر رییس جمهوری به استان،  اجرایی نمی شود و عملی نیست، ایمیدرو دوست ندارد و یا نمی تواند تکالیف را در قبال معدن آلبلاغ اجرا کند و در انی زمینه، ما را  ۶ ماه معطل کرده است.

وی افزود: مکاتبه ها نشان می دهد که کارها را به استان محول می کنند و بر دوش مسوولان ما می اندازند.  

شجاعی اظهار داشت: ایمیدرو اعلام کرده است که امنیت در منطقه برقرار نیست، این در حالی است که خراسان شمالی از امن ترین استان ها است، نا امنی را خود ایمیدرو ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه حضور ایمیدرو در منطقه آلبلاغ،  تنها به یک مرتبه،  بسنده شده است گفت: در آن زمان اعلام کردند که به علت بارش برف امکان مستقر شدن وجود ندارد.

استاندار خراسان شمالی افزود: ما متوجه نمی شویم ایمیدرو برای انجام دادن تکالیفش،  چه می گوید و چه می خواهد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی هم در این باره گفت: بر اساس توافق ایمیدرو با سازمان حفاظت محیط زیست، قرار است کار حفاظت از منطقه آلبلاغ توسط حفاظت محیط زیست انجام شود.

رضا فیروزه اظهار داشت: قرار است اداره کل حفاظت محیط زیست استان، شمار محیط بانان را در منطقه بیشتر کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تصریح کرد: این موارد اخیرا اعلام شده و هنوز چیزی به صورت کتبی به دست نرسیده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم به خبرنگار ایرنا گفت: بزودی، تیم کارشناسی از سازمان حفاظت محیط زیست در استان حضور می یابند تا مشکلات معدن آلبلاغ در شهرستان اسفراین را بررسی کنند.

مهدی اله پور اظهار داشت: حفاظت از معدن، بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است و البته از توافق میان ایمیدرو و سازمان حفاظت محیط زیست در باره حفاظت از معدن مزبور، اطلاعی ندارم.  

معدن آلبلاغ اسفراین در ارتفاعات سخت گذر آلبلاغ و در محدوده پارک ملی ساریگل واقع در شمال شرق این شهرستان قرار دارد.

در هفت حادثه ریزش معدن در این منطقه ۶ نفر جان باخته و شماری از برداشت کنندگان غیرمجاز ذخایر معدنی سرب و روی نیز مصدوم شده بودند.

برداشت غیرمجاز از این معدن سرب و روی، که در منطقه ای با همین نام واقع است، از ابتدای امسال با هجوم سودجویان به این منطقه همراه شد.

واقع شدن این معدن در منطقه حفاظت شده زیست محیطی ساریگل، موجب شده تا سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تا کنون در ثبت آن ناکام بماند ولی به ‌تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز مطالعات و اکتشافات اولیه بر روی این منطقه معدنی را برای ایمیدرو صادر کرده است.  

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی اسفراین قرار دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: