کد خبر: ۱۹۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۳ - ۰۱ دی ۱۳۹۸
تفاهم نامه وزارت راه و شهرسازی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه تأمین مسکن امضا شد
تفاهم نامه وزارت راه و شهرسازی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تامین مسکن بخشی از کارگران،بازنشسته ها و مستمری بگیران تامین اجتماعی امضا شد.
به گزارش قلم نيوز و به نقل از خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا،در این مراسم که با حضور وزاری راه وشهرسازی و تعاون،کار و رفاه اجتماعی برگزار شد مسوولان ارشد این دو وزارتخانه از ساخت ۲۰۰ هزار مسکن برای جامعه کارگری، مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی و بازنشستگان طی سه سال آینده خبر دادند.

قرار است به منظور تامین مالی این پروژه ها از ظرفیت بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی و توسعه ای بخش مسکن استفاده شود.

در این راستا،وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه به منظور تأمین مالی اجرای پروژه‌های مسکن برای کارگران و بازنشستگان، از ظرفیت بانک عامل حوزه مسکن با همکاری وزارت راه و شهرسازی و همچنین از ظرفیت‌های سایر بانک‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استفاده می شود،خاطرنشان کرد:ظرفیت‌های قانونی زیادی برای تأمین مسکن جامعه کارگری کشور وجود دارد؛ به عنوان مثال،بر اساس ماده ۱۴۲ قانون کار، تکالیفی برای تأمین مسکن بر عهده جامعه کارفرمایی و دولت در تبصره‌های یک و دو این ماده پیش‌بینی شده است.

محمد شریعتمداری تاکید کرد:امضای این تفاهمنامه ظرفیت همکاری و همدلی بین تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و دستگاه‌های اجرایی را فراهم می‌کند و علاوه بر آنچه گفته شد و استفاده از ظرفیت های بانک عامل بخش مسکن همچنین صندوق‌های تأمین اجتماعی و بازنشستگی کشوری در تأمین مالی این پروژه‌ها مشارکت دارند؛ از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی نیز با واگذاری زمین‌های ۹۹ ساله به صورت رایگان در این پروژه همکاری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای این طرح از ظرفیت شرکت شهرک‌های صنعتی نیز که محل تجمع صنایع هستند، استفاده می‌شود تا کارفرمایان به استناد ماده ۱۴۲ قانون کار، در این طرح مشارکت داده شوند تا علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های دولت، از ظرفیت‌های جامعه کارفرمایی نیز برای تأمین زمین و مسکن کارگران استفاده شود،گفت:هم اکنون برآوردها نشان دهنده جمعیت ۴۳ میلیون نفری کارگری کشور است. حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بازنشسته تحت پوشش صندوق تأمین اجتماعی و 1.5 میلیون نفر نیز تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشور هستند که برای تأمین مسکن مجموعه جامعه کارگری، بازنشستگی و مستمری‌بگیران از ظرفیت‌های دولتی، کارفرمایی و تعاونی‌های مسکن کارگری به صورت منظم و سازماندهی‌شده، استفاده می شود.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه به دنبال تفاهم نامه امضا شده در این زمینه ظرف دو سال آینده، اجرای عملیات ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای جامعه کارگری، بازنشستگی و مستمری‌بگیر کشور هدفگذاری شده است،افزود: این طرح منجر به افزایش همدلی و هم افزایی بین این دو وزارتخانه و همچنین تسهیل شرایط خانه دار شدن اقشار و جامعه هدف آن یعنی کارگران،بازنشستگان و مستمری بگیران خواهد شد.

به گزارش هیبنا و بنا بر اعلام مسوولان دو وزارتخانه مزبور،موضوع این تفاهم‌نامه که در هفت ماده به امضا رسیده، به احداث واحدهای مسکونی مناسب، ارزان‌قیمت و مقرون به صرفه ملکی و استیجاری در شهرهای هدف سطح کشور جهت تامین مسکن خانواده‌های کارگری، بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی فاقد مسکن اختصاص خواهد یافت. همچنین شناسایی خانوارهای فاقد مسکن را وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برعهده دارد.در این تفاهم نامه تاکید شده است که به منظور راهبری این تفاهم نامه و ایجاد زمینه اجرای مفاد توافق شده در آن، کارگروهی مشترک متشکل از نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: