کد خبر: ۱۹۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۳۰ آذر ۱۳۹۸
بازار سرمایه که در شش ماهه نخست سال با نوسان روبرو بود و در اواسط تابستان افت ناگهانی داشت، در ماه‌های اخیر روند رو به رشد خود را از سر گرفت و پیش‌بینی کارشناسان بازار سرمایه حاکی از آن است که این روند نه تنها حباب نبوده بلکه تا پایان سال نیز ادامه خواهد داشت.

نگاه اجمالی به وضعیت بورس در هفته‌های گذشته نشان می‌دهد روند رو به رشد در این بازار ادامه‌دار بوده و چراغ بورس سبز مانده است؛ به طوریکه این بازار در دو هفته اخیر دو بار رکورد شکست و شاخص تا بیش از ۳۴۶ هزار واحد نیز صعود کرد.

صعودی که فردین آقابزرگی - کارشناس بازار سرمایه - بر این باور است عوامل متعددی از جمله پیش‌بینی لایحه بودجه، اصلاح قیمت بنزین و قانون‌مند بودن بازار سرمایه باعث آن شده و تا پایان سال جاری نیز ادامه دار خواهد بود.

 آقا بزرگی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه عوامل موثر بر فضای اقتصادی و در نهایت بازار سرمایه و بورس، تغییرات و اثرات سیاست‌های پولی و مالی هستند، گفت: در این میان پیش  بینی بودجه سال ۱۳۹۹ و همزمان با آن، اصلاح قیمت بنزین و به تبع آن فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در نهایت این فضا را پیش روی کارشناسان و تحلیل گران قرار می‌دهد که بار تورمی که در شش ماه ابتدایی سال ۹۸ وجود داشت، ممکن است با رشد بیشتر در شش ماهه دوم و سه ماهه پایانی سال ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به فضای اقتصادی کشور، گفت: تداوم کاهش فروش نفت و فراورده‌های نفتی، عدم وصول و ورود منابع حاصل از صادرات به داخل کشور که باعث کاهش گردش وجوه نفت در کل کشور می شود و چشم انداز تورمی که در لایحه بودجه سال ۹۹ هم دیده شده است باعث پیش‌بینی مذکور می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به نوسان بازار سرمایه در نیمه نخست سال و ریزش ناگهانی این بازار، عنوان کرد: به دلیل علاقه مندی برخی اشخاص حقوقی و حقیقی و شناسایی سود یا خارج کردن بخشی از منابع شان از بازار سرمایه در برخی مقاطع شش ماه نخست سال چربش عرضه بیش از تقاضا بود؛ بنابراین نمی توان این را تغییر روند پیش‌بینی کرد اما رشد شاخص و سطح عمومی قیمت ها نسبت به شش ماه اول سال سرعت کم‌تری گرفته است.

تاثیر لایحه بودجه بر رفتار تحلیل‌گران

آقا بزرگی درمورد لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ اظهار کرد: تثبیت یا افزایش فشارهای ناشی از مسائل سیاسی و تحریم، دولت را به عنوان بزرگ ترین بنگاه اقتصادی مجبور کرده که بودجه را طوری پیش بینی کند که اتکای کمتری به نفت و فراورده های نفتی داشته باشد. به همین دلیل دولت به سمت افزایش درآمدهای مالیاتی، واگذاری دارایی‌ها و تامین مالی از طریق انتشار اوراق تغییر جهت داده است که این تغییر یک سیاست انبساطی است و از آنجاکه از لحاظ اقتصادی مشابهت زیادی با نشر یا چاپ پول و اسکناس یا استقراض از بانک مرکزی دارد، سیاستی تورم زا است و این موضوع مقدمه‌ای می‌شود برای تحلیل گران و کارشناسان که سبد پرتفوی خود را درمورد نسبت نقدینگی به اوراق و دارایی‌های مالی تغییر دهند. یعنی کاهش در نگهداری نقدینگی و افزایش دارایی‌های مالی.

رشد بازار سرمایه حباب نیست

وی با تاکید بر اینکه هیچ بازاری به دلیل نقد شونده بودن و قانون‌مند بودن قابلیت مقایسه با بازار سرمایه را ندارد، گفت: عوامل مذکور باعث می شود شاخص بورس تا انتهای سال جاری به راحتی عدد ۳۷ هزار واحد را هم تجربه کند. هرچند بیش از ۱۰۰ درصد بازدهی برای سال ۱۳۹۸ ثبت می شود اما مناسبت دارد و همسو با عوامل و متغیرهای اثرگذار بر وضعیت اقتصاد است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به برخی پیش‌بینی‌ها مبنی بر اینکه روند صعودی بازار سرمایه حباب است، اظهار کرد: با توجه به اینکه وضعیت کنونی بازار سرمایه منبعث از متغیرهای مذکور است از روند صعودی آن به عنوان حباب نمی‌توان یاد کرد.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: