کد خبر: ۱۹۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۲۷ آذر ۱۳۹۸
در هشتمین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت انجام شد:
ایمیدرو در هشتمین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت، به سبب ارایه "طرح پژوهشی برتر" لوح تقدیر دریافت کرد.
به گزارش قلم نيوز و به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، ایمیدرو در هشتمین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت با محوریت توسعه فناوری در صنعت، از وزارت صنعت، معدن و تجارت، بابت «پروژه سودیابی از کربنات سدیم» که توسط شرکت آلومینای جاجرم انجام شده، لوح تقدیر دریافت کرد.
هزینه اجرای این پروژه، 26 میلیارد ریال بوده است که نتایجی همچون جلوگیری از هدر رفت ۴۹۰۰ تن سود سوزآور (صرفه جویی سالانه 58 میلیارد ریال) و جلوگیری از هدر رفت سالانه ۱۴۷۰ تن آلومینا (صرفه جویی 59 میلیارد ریال، با قیمت محاسباتی 40 هزار ریال) به همراه دارد.

سود کاستیک از افزودنی های فرآیند تولید آلومینا است و برای تولید هر تن آلومینا، با توجه به کیفیت بوکسیت، در مجتمع جاجرم بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ کیلوگرم مصرف می شود. این ماده اولیه اغلب در کارخانه های پتروشیمی به ویژه پتروشیمی اروند تولید می شود.

ماده معدنی بوکسیت نیز حاوی کربنات ها ی سدیم و منیزیم است که در فرآیند تولید با سود کاستیک، ترکیب شده و باعث هدر رفت آن می شود. در این طرح پژوهشی، دوباره از این کربنات ها، سود بازیابی شده و به فرآیند تولید بازگشت داده می شود.‌
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: