کد خبر: ۱۹۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۱۹ آذر ۱۳۹۸
هیبنا از جزییات گزارش سال دوم برنامه ششم توسعه کشور گزارش می دهد
همزمان با ارایه لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور به مجلس، کتابچه گزارش عملکرد سال دوم برنامه ششم توسعه نیز تحویل نمایندگان شد.
به گزارش قلم نيوز و به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن از جزییات گزارش عملکرد سال دوم برنامه ششم توسعه کشور حاکی است: مجموعه دولت با محوریت وزارت راه و شهرسازی در سال 97 به عنوان دومین سال اجرای احکام و تکالیف قانون برنامه ششم توسعه موفق شد 9 اقدام مهم در بخش مسکن و شهرسازی برای تامین مسکن اقشار نیازمند، افزایش کیفیت ساخت و سازها و همچنین توسعه مناسب شهرها انجام دهد.

دولت در اولین اقدام توانست طرح ساخت 400 هزار واحد مسکونی شهری در کشور را در قالب طرح اقدام ملی با مشارکت و هم ­افزایی وزارتخانه ­ها و دستگاه ­های ذیربط به تصویب برساند و آن را به عنوان یکی از اولویت­ های اقتصادی تبیین کند. دومین اقدام به تامین مالی ارزان قیمت پروژه ­های نوسازی و بازآفرینی شهری در بافت­ های فرسوده اختصاص داشته است. در این راستا در سال 97 مصوب شد مبلغی معادل 3 هزار و 700 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به عنوان وجوه اداره شده نزد شبکه بانکی قرار بگیرد تا به اعتبار آن بخشی از منابع لازم برای نوسازی 100 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده شهرها تامین شود. همچنین 750 میلیارد تومان نیز از سوی سازمان برنامه و بودجه مصوب شد تخصیص پیدا کند.

اقدام سوم دولت در چارچوب تکالیف سال دوم قانون برنامه ششم، احصا و شناسایی اراضی برای واگذاری به بنیاد مسکن به استعداد احداث بیش از 3 هزار واحد مسکونی در راستای اجرای طرح اقدام ملی بود.

در اقدامی دیگر، اراضی مناسب در شهرهای جدید کشور برای ساخت 50 هزار واحد مسکونی ارزان قیمت نیز شناسایی شد. براساس این گزارش، اقدام پنجم انجام فراخوان جذب سرمایه­ گذار بخش خصوصی در شهرهای جدید برای احداث 50 هزار واحد مسکونی است. وزارت راه و شهرسازی در سال 97 مطابق آنچه باید در قالب اجرای احکام قانون برنامه ششم عمل می­کرد، امکانات و خدمات روبنایی در محله ­های مسکن مهر واقع در شهرهای جدید و دیگر مناطق شهری کشور را به میزان 49 هزار و 970 مترمربع افزایش داد. یکی دیگر از اقدامات این وزارتخانه بهسازی و ارتقای فضاهای شهری و محله­ ای در شهرها به میزان 263 هزار و 984 مترمربع بوده است. همچنین در سال 97 برنامه بازآفرینی 6 هزار و 418 هکتار از محله­ های فرسوده در شهرها تدوین شد و در این مسیر 17 هزار و 93 واحد مسکونی در راستای اجرای برنامه به سازی،‌نوسازی و مقاوم سازی مسکن در بافت ­های فرسوده احداث شد.

وزارت راه و شهرسازی مطابق ماده 80 قانون برنامه ششم موظف بوده به منظور تامین مسکن نیازمندان و اقشار آسیب­ پذیر اقدام کند.

گزارش عملکرد سال دوم برنامه ششم که این هفته به مناسب ارایه لایحه بودجه 99 به مجلس منتشر شد، حاکی است: دولت در سال 97 برای ساخت 108 هزار واحد مسکونی توسط نهادهای حمایتی، زمین دولتی واگذار کرد و همچنین کمک هزینه اجاره مسکن به اقشار هدف ارایه کرد.

این گزارش همچنین حکایت از آن دارد که در سال 97 بیش از 472 هزار واحد مسکونی در شهرهای کشور ساخته شد که به اندازه 51 درصد هدفگذاری در نظر گرفته در قانون برنامه ششم بوده است. دولت در این گزارش، علت انحراف 50 درصدی عرضه مسکن را کاهش عایدی سرمایه گذاری ساختمانی در سال گذشته با توجه به وضعیت بازارهای ارز و طلا و نرخ تورم و ... اعلام کرده است.

سال گذشته 74 هزار واحد مسکونی جدید نیز در روستاها احداث شد.

این گزارش یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن در سال 97 را کاهش عرضه مسکن عنوان کرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: