کد خبر: ۱۹۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۲ - ۱۷ آذر ۱۳۹۸
دولت در لایحه بودجه سال ۹۹ به شرکت عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن اجازه داد تا سقف۱۵۰۰ میلیارد تومان را برای آماده‌سازی، محوطه‌سازی، تکمیل مسکن مهر و همچنین طرح‌های نوسازی بافت فرسوده و بازآفرینی شهری و نیز طرح اقدام‌ملی مسکن هزینه کند.
بر اساس ماده ۱ بند «ب» تبصره ۸ لایحه بودجه سال سال ۹۹ کل کشور به دولت اجازه داده می‌شود برای عملیات آماده‌سازی، محوطه‌سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر، طرح‌های بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده و همچنین طرح اقدام ملی تامین مسکن، اقدامات لازم را انجام دهد.

بر این اساس وزارت راه و شهرسازی از طریق دو شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مجاز است تا سقف ۱۵ هزار میلیارد( ١٥.٠٠٠.٠٠٠.٠٠٠.٠٠٠ ) ریال از محل منابع داخلی و یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به شرکت‌های فوق‌الذکر را به قیمت کارشناسی یا فروش از طریق مزایده مشروط به حفظ کاربری و با سازوکار گردش خزانه صرف اجرای طرح‌های فوق کند.

در اجرای ماده( ٦٨ ) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت( ٢) در صورت درخواست مالکان اعیانی واحدهای مسکن مهر، شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مکلف به واگذاری قطعی زمین های اجاره ای ۹۹ ساله متعلق به خود است.

این تبصره اضافه می‌کند که منابع حاصله پس از واریز به حساب این شرکت ها نزد خزانه داری کل کشور، صرف اجرای طرح های فوق خواهد شد.

بر اساس تبصره ۸ قانون بودجه سال ۹۹ وزارت راه و شهرسازی مجاز است زمین‌های متعلق به شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن را تا سقف ۳۰ هزار میلیارد( ٣٠.٠٠٠.٠٠٠.٠٠٠.٠٠٠ ) ریال طی قراردادهایی با بانک‌های عامل و صندوق‌های تأمین مالی در رهن آنها قرار داده و متناسب با آن تسهیلات لازم برای اجرای طرح‌های جامع، تفصیلی و آماده‌سازی مصوب را أخذ کند و صرف تکمیل این طرح‌ها کند.

وزارت راه و شهرسازی همچنین مجاز است از محل فروش عرصه و اعیان طرح‌های تکمیل شده با رعایت قوانین و مقررات و گردش خزانه، با بانک‌های عامل تسویه کند و باقیمانده را به اجرای طرح‌های اشاره شده در این بند اختصاص دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: