کد خبر: ۱۹۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۶ - ۱۶ آذر ۱۳۹۸
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان به منظور اخذ مالیات از خانه‌های خالی تا پایان امسال خبر داد.
به گزارش روز شنبه وزارت راه و شهرسازی، «محمود محمودزاده» اضافه کرد: بیش از دو میلیون و ۶۰۰ واحد خالی با راه‌اندازی این سامانه می‌تواند وارد بازار عرضه مسکن شود که شاهد تاثیر آن بر بازار اجاره بها خواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تولید و استفاده از مسکن فرایندی میان‌مدت است، گفت: به منظور کنترل و ساماندهی بازار اجاره‌بها، برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی شامل اخذ مالیات از خانه‌های خالی، تکمیل واحدهای مسکونی مهر، تولید و عرضه مسکن با اجرای طرح اقدام ملی و در نهایت راه‌اندازی نظام اجاره‌داری حرفه‌ای است.

قبل تر مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با وعده آغاز به کار سامانه ملی املاک و اسکان در شش ماه دوم سال به ایرنا گفته بود: با راه‌اندازی این سامانه مالکان خانه‌های خالی تا قبل از پایان سال شناسایی می‌شوند.

این سامانه باید طوری طراحی شود که در هر زمان، امکان شناسایی برخط مالکان و ساکنان یا کاربران واحدهای مسکونی، تجاری، خدماتی، اداری و پیگیری نقل و انتقال املاک و مستغلات به صورت رسمی، عادی، وکالتی و غیره در همه نقاط کشور فراهم شود.

 وزارت راه و شهرسازی نیز باید امکان دسترسی برخط به سامانه را برای سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد کند.

 ایجاد نشدن این سامانه پس از گذشت دو سال از تاریخ تصویب، موجب تضییع حقوق مردم شده استو به سوداگری در بخش مسکن و انجام معاملات مکرر دامن زده است.

محمودزاده در همین باره گفته است: با راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان، شاهد تاثیر ویژه در بخش مسکن هستیم. زیرا بیش از دو میلیون و ۶۰۰ واحد می‌تواند وارد بازار عرضه مسکن شود که خودبه خود با عرضه بیشتر، شاهد تاثیر آن بر بازار اجاره بها خواهیم بود.

به گفته وی، تسریع در تکمیل و ارایه واحدهای مسکونی مهر که تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از آنها تا پایان امسال وارد عرضه مسکن شده و به متقاضیان تحویل می‌شود، می‌تواند نقش موثری در عرضه مسکن و در نهایت ساماندهی بخشی از بازار اجاره بها شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: با تکمیل واحدهای مسکونی مهر باقیمانده، بخشی از مستاجران که امروز اجاره نشین هستند به خانه‌های خود منتقل می‌شوند.

محمودزاده راه‌اندازی نظام اجاره‌داری حرفه‌ای را راهکار دیگر دولت در خصوص ساماندهی بازار اجاره‌بها عنوان کرد و گفت: راه‌اندازی نظام اجاره‌داری حرفه‌ای درحال پیگیری است. در این نظام، تعدادی شرکت ایجاد خواهد شد که آن شرکت‌ها در حوزه اجاره‌داری به صورت حرفه‌ای کار خواهند کرد.

معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی در خصوص راه اندازی نظام اجاره داری حرفه‌ای، تفاهمی با بانک داشته ایم. در این باره کار ویژه‌ای برای ودیعه اجاره انجام می‌شود و ساماندهی بازار اجاره محقق خواهد شد.
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: