کد خبر: ۱۹۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۱۶ آذر ۱۳۹۸
ضمیری و حجاریان تشریح کردند؛
ضمیری:نکته مهم انجاست که در اینده نزدیک بیمه های زندگی به صور گروهی برای مکمل بازنشستگی بفروش برسد همانطور که در زمان فعلی نیز برخی شرکتهای بیمه این خدمت را ارائه می دهند اینجاست که چالش افرینی و بحران زائی مالیات از بیمه های عمر خود را به شدت نشان می دهد.// حجاریان:متاسفانه تفکر برآورد آینده در سازمان مالیاتی ایران وجود ندارد و نظامات آینده نگری در مقررات نویسان ما رعایت نمی شود در واقع مقررات را فقط برای امروز می نویسند و می گویند آیندگان خودشان مشکلاتشان را حل می کنند.

معصوم ضمیری، مدیر عامل بیمه پاسارگاد و مسعود حجاریان مدیرعامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه در حاشیه همایش بیمه و توسعه گفتگویی مبسوط با ریسک نیوز به انجام رساندند که نکات مهمی را در خصوص مخاطرات خروج بیمه های عمر از معافیت در پیش نویس قانون مالیات های مستقیم در برمی گیرد.

معصوم ضمیری ، مدیر بیمه پاسارگاد، به شفاف سازی در خصوص چگونگی اخذ مالیات از بیمه های عمر پرداخت و گفت:به نظر من رسانه ها باید موضوع را شفاف بیان کنند به عبارتی اینکه بیمه های زندگی مشمول مالیات می شود به چه معناست، آیا شخصی که اقدام به خرید بیمه نامه عمر می کند علاوه بر حق بیمه نیز باید مالیات بدهد؟ در حالیکه اینگونه نیست.

وی تشریح کرد:انچه در قانون مالیات وجود داشت ، این بود که اگر کسی از حقوقش حق بیمه بپردازد این امر به معنای یک معافیت مالیاتی روی حقوقش حساب می شود.

به گفته وی این بخش از قانون معافیت مالیاتی بیمه های عمر در قبل از انقلاب هم بود.

ضمیری تصریح کرد: در قانون قبل از انقلاب امده بود هر کسی تا 500 تومان بیمه نامه عمر بخرد می تواند ان را به عنوان کاهنده حقوق در نظر بگیرد و بابت ان هم مالیات ندهد.

به گفته وی در سال 67 که قانون مالیاتی اصلاح شد حد آن برداشته شد به طوریکه عنوان گردید هر فردی هر میزان از حقوقش بابت بیمه زندگی بپردازد به عنوان معافیت مالیاتی محسوب می شود اما در پیش نویس قانون جدید مالیاتی این بند حذف شده یعنی  بیمه گذار در واقع مالیات نباید بدهد اما از معافیت نمی تواند استفاده کند.

مدیر عامل بیمه پاسارگاد اذعان داشت: اما اصرار داریم که بیمه گذار باید از معافیت مالیاتی استفاده کند و در تمام دنیا برای توسعه بیمه های عمر دولتها می پذیرند که افراد بیمه عمر را از محل در امد قبل از مالیات بخرند نه از درآمد بعد از مالیات.

وی با بیان اینکه  ما مکانیزم بهینه ای نداریم که مقلا شخصی گواهی بگیرد مبنی براینکه از مالیات بر حقوقش کسر شود، گفت:   نکته مهم انجاست که در اینده نزدیک بیمه های زندگی به صور گروهی برای مکمل بازنشستگی بفروش برسد همانطور که در زمان فعلی نیز برخی شرکتهای بیمه این خدمت را ارائه می دهند اینجاست که چالش افرینی و بحران زائی مالیات از بیمه های عمر خود را به شدت نشان می دهد.

ضمیری عنوان کرد: امیدواریم بیمه عمر همچنان مشمول مالیات بماند و فکر می کنم اگر برای مسوولین مالیاتی درست توضیح داده شود اصلاحات لازم انجام شود.

در ادامه این گفتگو مسعود حجاریان ، مدیر عامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه ، به نکات کلیدی اشاره کرد و گفت:سازمان مالیاتی و در واقع دولت طرح خروج بیمه های عمر از شمول معافیتهای مالیاتی  را ارایه داده است ، سازمان مالیاتی هم به طور طبیعی جستجو می کند و هر جا بتواند، مالیات را اضافه می کند که عملکرد خود را بهتر نشان دهد درصورتیکه این تفکر کاملا اشتباه است چرا که مالیات باید از محل هایی اخذ شود که اقتصاد بهبود پیدا کند و کسب و کار توسعه یابد.

به گفته وی بزرگ شدن اقتصاد سبب می شود مالیات هم افزایش یابد و اگر از محل هایی مالیات بگیریم که اشتباه باشد نه تنها درآمدی کسب نمی شود بلکه در بلند مدت درآمد دولت کاهش می یابد .

حجاریان می گوید:متاسفانه تفکر برآورد آینده  در سازمان مالیاتی ایران وجود ندارد و نظامات آینده نگری در مقررات نویسان ما رعایت نمی شود در واقع مقررات را فقط برای امروز می نویسند و می گویند آیندگان خودشان مشکلاتشان را حل می کنند.

وی به دلیل این موضوع اشاره می کند و می گوید: ما در پستهای حکومتی خود شایسته سالاری نکردیم انهایی که مقررات را می نویسند در سطح خرد مدیر بودند در سطح حکمرانی مدیر نبودند و توجه نمی کنند که بازار های مالی چگونه باید اداره شود و مالیات در چه جاهایی باید ورود یابد و کجا خیر.

مدیر عامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه تاکید کرد: متاسفانه کمبود ظرفیت حکمرانی در کشور بیداد می کند.

به گفته وی حال این پیش نویس قانون مالیات به مجلس می رود و باید ببینیم مجلسی ها چقدر ظرفیت دارند اما نحوه انتخاب نمایندگان در مجلس نشان می دهد که به سادگی این ها به مسایل عمیق پی نمی برندو احتمال هم دارد که این پیش نویس در مجلس هم تصویب شود .

وی در عین حال افزود: البته ما تمام تلاش خود را کرده و از طرف صنعت بیمه پیگیری می کنیم که این اتفاق نامیمون رخ ندهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: