کد خبر: ۱۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۸ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۵
بیست و پنجمین نشست كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و تركیه برای ترسیم نقشه راه همكاریهای اقتصادی و تجاری دو كشور در دوره پیش رو روز پنجشنبه در آنكارا شروع بكار كرد.
ریاست این كمیسیون را از ایران محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری به عنوان نماینده رئیس جمهوری كشورمان در روابط با تركیه و جودت یلماز وزیر توسعه و نماینده ویژه دولت تركیه در روابط اقتصادی این كشور با ایران به عهده دارند.
محمود واعظی شب گذشته در راس هیاتی وارد آنكارا شده است.
كمیسیون تا فردا جمعه در آنكارا به كار خود ادامه می دهد. 
در نشست های كمیسیون، فرایند اجرایی تصمیمات اتخاذ شده در بیست و چهارمین نشست كمیسیون مشترك در تهران، مسائل باقیمانده از دستور كار نشست تهران و نقشه راه روابط دو كشور برای دوره جدید ترسیم خواهد شد.
در این راستا، مسائلی چون توسعه دامنه اجرایی موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و تركیه، توسعه همكاریها در حمل و نقل و انرژی در دستور كار كمیسیون مشترك اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
روسای كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و تركیه با اتمام مذاكرات كارشناسی، عصر جمعه به قونیه رفته و در مجمع كاری ایران و تركیه كه با شركت كارآفرینان ایرانی و تركیه ای در این شهر برگزار می شود، شركت كرده و یادداشت تفاهم مربوط به كمیسیون مشترك و همچنین موافقتنامه ای در زمینه همكاریهای ایران و تركیه در نظام بانكداری را امضا خواهند كرد.
این نشست بطور دوره ای در ایران و تركیه برگزار می شود و آخرین آن فروردین ماه سال 1393 در تهران برگزار شده بود.
نشست كمیسیون در حالی برگزار می شود كه روسای جمهوری دو كشور هدف 30 میلیارد دلاری را برای تجارت ایران و تركیه تعریف كرده اند. اما در سالهای اخیر رقم تحقق یافته در مبادلات تجاری از این هدف دور بوده است. 
یكی از مهمترین موضوعات در كمیسیون بررسی راههای رفع موانع موجود بر سر راه توسعه مبادلات و ایجاد حوزه های جدید همكاری است.
بررسی خبرنگار ایرنا از آخرین داده های موسسه آمار دولتی تركیه حاكیست، حجم مبادلات بازرگانی ایران و تركیه در دو ماه سال جاری میلادی به یك میلیارد و 324 میلیون و 779 هزار دلار رسید كه نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته 32.71 درصد كاهش دارد.
ناظران آگاه در آنكارا با اشاره به اینكه در سال 2015 میلادی حجم مبادلات بازرگانی دو كشور با نزدیك به 29 درصد كاهش نسبت به سال 2014، به 9 میلیارد و 761 میلیون و 482 هزار دلار رسیده است، ابراز امیدواری می كنند كه در سال جاری حجم مبادلات تجاری سالانه دوباره از سقف یك میلیارد دلار در ماه فراتر رود.
در دو ماه نخست سال جاری میلادی صادرات تركیه به كشورمان 16 درصد كاهش و واردات این كشور از ایران 41.3 درصد نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته كاهش دارد.
در دو ماه نخست سال گذشته صادرات تركیه به ایران از 667 میلیون و 853 هزار دلار بود كه در این دوره به 561 میلیون و 103 هزار دلار و واردات این كشور نیز از یك میلیارد و 300 میلیون و 913 هزار دلار به 763 میلیون و 676 هزار دلار رسیده است تا حجم مبادلات بازرگانی ایران و تركیه در دو ماه اول سال با افتی به میزان 32.71 درصد روبرو شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: