کد خبر: ۱۹۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۰۹ آذر ۱۳۹۸
آتش همیشه گرمابخش نیست. گاهی یک جرقه می‌تواند طوفانی از شعله‌های آتش را به جان مال و اموال ما بیاندازد. اتفاقی که در چند ساعت می‌تواند دستاورد سالیان را بسوزاند و برای سوزاندن حق انتخابی به شما ندهد. اما شما با یک انتخاب هوشمندانه می‌توانید مانع ضرر و زیان برای مال و اموال خود باشید. انتخابی که جزئیات آن را در این مطلب شرح می دهیم.
به گزارش قلم نيوز و به نقل از آتش‌سوزی در کنار سیل، زلزله، صاعقه و… یکی از حوادث طبیعی است که می‌تواند محصول یک عمر تلاش و دست‌آورد افراد را در یک چشم بهم‌زدن نابود کند و از بین ببرد.

هرساله تعداد آتش‌سوزی‌هایی که خبر آن را از گوشه و کنار شهر می‌شنویم، افزایش می‌یابد به طوری که طبق اعلام عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، از سال ۸۴ تا ۹۴ تعداد آتش‌سوزی‌های شهر تهران از ۸ هزار فقره به بیش از ۲۲ هزار فقره افزایش یافته است.

اگرچه  آتش‌سوزی یکی از حوادث اجتناب‌ناپذیر است، اما افزایش آمار آتش‌سوزی شاید گواه بر این موضوع باشد که هنوز بسیاری از شهروندان ما در کمین بودن خطر و راه‌های مقابله با آن را جدی نگرفته‌اند.

اولین قدم برای جلوگیری و رخ‌ندادن حوادثی همچون آتش‌سوزی  رعایت جنبه‌های ایمنی است. بسیاری از آتش‌سوزی‌های منازل مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی و...  به خصوص در کلان شهرها ناشی از بی‌احتیاطی و یا فرسودگی ساختمان‌ها است که با اندکی فکر و هزینه قابل پیشگیری است.

نقص در وسایل برقی، گرم شدن خود به خود مواد و سوختن آن‌ها و حوادثی چون سیل می‌تواند باعث اتصالی سیم‌ها شده و منجر بوقوع  آتش‌سوزی شود.

ممکن است شما همه این موارد را رعایت کنید. اما حادثه همیشه در کمین است و کار از محکم کاری عیب نمی‌کند. رعایت نکات ایمنی باعث نمی‌شود که خرید بیمه نامه آتش‌سوزی را نادیده بگیرید و آن را به اولویت هایی که در آخر لیست نکات ایمنی قرار دارد، موکول و یا حذف کنیم.

در این مطلب سعی می‌کنیم تمام روش‌های خرید بیمه‌نامه آتش‌سوزی بیمه ملت را به شما آموزش بدهیم تا اگر شما هم جز کسانی هستید که هنوز فرصت نکرده‌اید بیمه‌نامه آتش‌سوزی برای منزل و یا محل کسب و کارتان تهیه کنید بعد از خواندن این مطلب آن را تهیه کنید تا در مواقع بحران کمتر متضرر شده و رقمی را بتوانید جبران کنید.

*بیمه آتش‌سوزی ملت را بیشتر بشناسید

بیمه آتش‌سوزی بیمه ملت  یکی از پوشش‌های بیمه اموال  است  که زیان‌های ناشی از تمامی خسارات مالی را که در اثر آتش‌سوزی به کلیه اموالی که متعلق به بیمه‌گزار و یا در تصرف وی است در صورت تحمیل خسارت، جبران می‌کند.

این بیمه با دریافت حق‌بیمه‌ای بسیار ناچیز می‌تواند تمامی خسارت‌ها را جبران کند. همچنین نگرانی‌های شخص بیمه‌گزار را در برابر تهدید حادثه آتش‌سوزی به حداقل برساند.

بیمه آتش‌سوزی بیمه ملت می‌تواند پشتوانه محکمی برای افراد زیان‌دیده جهت جبران خسارت‌های به وجود آمده و باز گرداندن آرامش به آن‌ها باشد.

در این بیمه‌نامه خسارت‌های مستقیم ناشی از خطراتی ازجمله آتش، انفجار و صاعقه، تمامی خسارت‌هایی که به منظور جلوگیری از توسعه‌ خسارت به موضوع بیمه‌شده رخ می‌دهد، هزینه ناشی از نقل مکان ضروری مورد بیمه به منظور نجات آن از خطرات بیمه‌شده و خسارت‌هایی که به اثاثیه منزل و سایر اموال متعلق به اعضای خانواده بیمه‌گزار یا کارگرانی که در منزل وی به سر می‌برند، مشروط بر این‌که بهای آنها در سرمایه بیمه منظور شده و در محل مورد بیمه مستقر باشند، را جبران می‌کند.

به این نکته باید توجه داشت که بیمه آتش‌سوزی تنها خسارت‌های مالی را جبران می‌کند و تعهدی در برابر خسارت‌های جانی ندارد.
*مزایای خرید بیمه آتش‌سوزی

در مزایای خرید بیمه آتش‌سوزی بیمه ملت  باید گفت که این بیمه‌نامه علاوه بر ۳ خطر اصلی آتش، صاعقه و انفجار خطرات ثانویه مانند زلزله و آتشفشان، شکست شیشه، سرقت با شکست حرز (خسارت ناشی از فقدان یا خرابی اموال بیمه‌شده در نتیجه دزدی)، ترکیدن لوله آب، ضایعات ناشی از برف و باران، مسئولیت خسارت ناشی از آتش‌سوزی و انفجار در قبال همسایگان، سیل و طغیان آب دریاها و رودخانه‌ها، طوفان و گردباد و تندباد، سقوط هواپیما و هلیکوپتر یا قطعات آنها (در این حالت فاصله مورد بیمه از فرودگاه در نظر گرفته می‌شود)، ریزش سقف ناشی از سنگینی برف و… را نیز پوشش می‌دهد.

پوشش‌های اضافی (علاوه بر سه پوشش آتش، صاعقه و انفجار) به صورت جداگانه توسط شخص بیمه‌گزار خریداری می‌شوند و به بیمه‌نامه آتش‌سوزی اضافه می‌شود و خریداری هر یک از این پوشش‌ها قطعاً بر قیمت حق‌بیمه نهایی مؤثر خواهد بود.

*مدت زمان بیمه‌نامه

بیمه‌نامه آتش‌سوزی می‌تواند بلندمدت، یک‌ساله یا کوتاه‎مدت باشد. در بیمه‌نامه‌های یک‌ساله که شرایط مشخص است. حق بیمه در بیمه‌نامه‌های کوتاه‌مدت براساس درصدی از حق بیمه یک‌ساله محاسبه می‌شود؛ به این صورت که هر چه تعداد روزها بیشتر باشد صرفه اقتصادی بیشتری دارد. برای مثال ممکن است برای 5 روز بیمه آتش‌سوزی 5% حق بیمه سالانه و از 6 روز تا 15 روز 10% حق بیمه سالانه به عنوان حق بیمه تعیین شود. در صورت تمکن مالی و ثبات شرایط، خرید این نوع بیمه‌نامه بلندمدت اقتصادی‌تر است.

*مراحل خرید بیمه آتش‌سوزی بیمه ملت

اعلام سرمایه توسط متقاضی خرید بیمه: در این حالت متقاضی  خرید بیمه آتش‌سوزی با پر کردن فرم مخصوص، کل سرمایه‌ای که قصد بیمه کردن آن را دارد (بنا و لوازم) را به شرکت بیمه ملت اعلام می‌کند.

بررسی فرم پیشنهادی توسط نماینده بیمه: نمایندگان بیمه ملت مستقر در سراسر کشور درخواست متقاضی بیمه را بررسی می‌کند. در این شرایط دو حالت ممکن است اتفاق بیفتد؛ یا کارشناس برای ارائه گزارشی نسبت به سرمایه متقاضی بیمه به محل مورد بیمه اعزام می‌شود و یا به اظهارات بیمه‌گزار استناد می‌کند.برای بیمه کردن ساختمان‌های صنعتی و غیرصنعتی اعزام کارشناس به محل حتمی است.

توافق متقاضی بیمه و نماینده بیمه در مورد سرمایه تخمین‌زده شده: در صورتی‌که متقاضی خرید بیمه آتش‌سوزی و نماینده بیمه در مورد سرمایه مورد بیمه به توافق برسند بعد از پرداخت حق بیمه، بیمه‌نامه صادر می‌شود. در غیر این صورت نماینده بیمه فرم پیشنهادی را تغییر می‌دهد و به متقاضی بیمه ارائه می‌دهد. در این حالت اگر متقاضی موافق بود بیمه‌نامه صادر می‌شود و اگر موافق نبود نماینده بیمه فرم پیشنهادی را رد می‌کند.

*خرید آنلاین بیمه آتش‌سوزی بیمه ملت

از طریق اپلیکیشن یا وب‌سایت    http://www.melat.irمی‌توانید بیمه آتش‌سوزی را به‌صورت آنلاین خریداری کنید.

مراحل خرید آنلاین بیمه آتش‌سوزی بیمه ملت به شرح زیر است:

تکمیل فرم پیشنهاد

- پرداخت وجه

 صدور بیمه‌نامه

در صورت انصراف از خرید بیمه‌نامه و برگشت حق‌بیمه می‌توانید به هر یک از نمایندگی‌های بیمه ملت مندرج در سایت مراجعه کنید.

مدت زمان اعتبار پیشنهاد برای بیمه‌نامه 15 روز است.

شما می‌توانید پس از طی مراحل فوق وضعیت بیمه‌نامه خریداری شده را از طریق شماره پیامک 85333 پیگیری کنید.

زمان مورد نیاز برای تکمیل اطلاعات حدود 10 تا 15 دقیقه است.

دریافت خسارت بیمه آتش‌سوزی

بعد از بروز خسارت ناشی از خطرات تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی می‌توان طی چند روز (معمولاً 5 روز) گزارش بروز خسارت را به شرکت بیمه ارائه داد. در این شرایط شرکت بیمه کارشناسی را به محل مورد بیمه اعزام می‌کند تا میزان خسارت وارده را برآورد کند و بعد از ارائه گزارش کارشناس، در صورت توافق طرفین بر سر مبلغ خسارت، مراحل پرداخت طی می‌شود.

در صورتی که مشخص شود بیمه‌گزار عمداً موجب آتش‌سوزی مورد بیمه شود تا بتواند از طریق دریافت مبلغ خسارت از شرکت بیمه سودجویی کند، نه تنها هیچ خسارتی به او پرداخته نمی‌شود بلکه ممکن است از طریق مراجع قانونی نیز مورد پیگرد قرار گیرد.

اگر بیمه‌گزار ارزش املاک و اموال خود را بیش از مقدار واقعی اعلام کرده باشد در هنگام بروز خسارت و بعد از بازبینی کارشناس، هزینه‌ای برابر ارزش واقعی املاکش به او داده می‌شود و نه بیشتر. در واقع این کار نه تنها سودی برای بیمه‌گزار ندارد که بیمه‌گزار باید ماهانه هزینه اضافه‌ای را بابت پرداخت حق بیمه خود صرف کند.
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: