کد خبر: ۱۸۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۰۲ آذر ۱۳۹۸
صدور رمز دوم پویا بر اساس کارت است نه مالکیت افراد
به گزارش قلم نيوز و به نقل از روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، سیدکاظم مرتضوی اسکوئی در گفت‌وگو با خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان در تشریح اقدامات این بانک در طراحی نرم‌افزار تولید رمز یکبار مصرف گفت: بانک صادرات ایران در زمینه تولید رمز یکبار مصرف با استفاده از نرم‌افزار «ریما» به این طرح جامه عمل پوشانده است.
این مقام مسئول در تشریح روند همکاری بانک‌ها با بانک مرکزی برای اجرای طرح رمز دوم یک بار مصرف، اظهار کرد: خوشبختانه از سال ٨٤ همزمان با راه اندازی بانکداری الکترونیک، تنها بانکی بودیم که طرح رمز یکبار مصرف را کلید زدیم. از همان زمان برای ایجاد امنیت در بانکداری اینترنتی با استفاده از سخت‌افزار توکن از این رمز استفاده کردیم. همچنین از سنوات قبل از طریق درگاه یو اس اس دی، پیامک و همبانک نیز برای بخشی از فعالیت‌های بانک از رمز پویا استفاده کرده‌ایم.
مرتضوی اسکوئی بیان کرد: با توجه به اقدامات متقلبانه در فضای مجازی همانند فیشینگ و فارمینگ که این روزها شدت گرفته است، بانک مرکزی تصمیم به ایجاد رمز یکبار مصرف توسط بانک‌ها و استفاده از آن به صورت اجباری توسط مردم کرده است.
وی گفت: از سال گذشته که بحث الزام استفاده از رمز دوم یکبار مصرف اعلام شد، تاریخ اجرای آن با توجه به فقدان بسترهای لازم به تعویق افتاد تا اینکه تاریخ جدید یکم دی ماه امسال به عنوان تاریخ رسمی توسط رئیس کل محترم بانک مرکزی اعلام شده است، لیکن به نظر می‌رسد با توجه به عدم آمادگی تعدادی از بانک‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت و انفورماتیکی و یا شرکت‌های پرداخت و فقدان زیرساخت‌های لازم، در اجرای طرح  مشکلاتی برای بانک‌ها و مشتریان آنها حادث شود.
سامانه هریم چیست؟
مرتضوی اسکوئی گفت: تولید این رمز از طریق اپلیکیشن‌ها نیازمند دستگاه‌های تلفن همراه هوشمند است، البته بانک مرکزی برای تولید رمز یکبار مصرف برای گوشی‌های عادی از سامانه‌ای با نام (هدایت‌کننده رمز یکبار مصرف) «هریم» نیز رونمایی کرده است.
معاون طرح و برنامه بانک صادرات ایران اظهار کرد: برای ارتباط بانک‌ها با سامانه هریم و تبادل پیام‌ها نیازمند یک سیستم جامع بین بانکی با الگوریتم‌های مشخص هستیم و بانک‌ها باید به صورت یکپارچه و همزمان به سیستم «هریم» متصل شوند تا مشکلات به حداقل برسد.
وی در ادامه گفت: بانک صادرات ایران همگام با بانک مرکزی در این مسیر قدم برداشته است. البته در اجرای این طرح مشکلات گوناگونی وجود دارد، به عنوان مثال بانک صادرات ایران حدود ٣٥ میلیون نفر مشتری دارد که ٢١ میلیون و ٧٩٨ هزار نفر آنها دارای کارت فعال هستند و از این میان ١٩ میلیون نفر آن مربوط به مشتریان دارای حساب و مابقی مربوط به بن‌کارت و کارت‌های هدیه است.
مرتضوی اسکوئی بیان کرد: هرم مشتریان این بانک نیز دارای تنوع زیادی است و شامل رده سنی متفاوت و طبقات مختلف جامعه شامل صنعتکاران، کشاورزان، تاجران و... است که حدود ٢ میلیون نفر از مشتریان بانک صادرات ایران را قشر بازنشستگان محترم تشکیل می‌دهند که غالباً استفاده از اپلیکشن‌های رمزساز و یا استفاده از سامانه هریم جهت دریافت رمز دوم یکبار مصرف برای آنان دشوار است.
وی ادامه داد: از طرفی هم مشاغل و کسب و کارهایی هستند که همواره از رمز دوم در بستر بانکداری دیجیتال استفاده می‌کنند و با راه‌اندازی «هریم»، روند اجرای کسب و کار آنان تا حدودی کند می‌شود و باید بانک‌ها و موسسات مالی گام به گام با این افراد پیش بروند تا مشکلات اجرای طرح به حداقل برسد.
صدور رمز دوم پویا بر اساس کارت است نه مالکیت افراد
معاون طرح و برنامه بانک صادرات ایران در پاسخ به این سوال که آیا برای افرادی که چندین کارت بانکی در یک بانک دارند یک رمز دوم صادر می‌شود یا خیر؟ گفت: برای هر یک از کارت‌ها با دستورالعمل جدید بانک مرکزی یک رمز دوم صادر می شود. یعنی صدور رمز دوم پویا بر اساس کارت است نه مالکیت افراد. البته اپلیکیشن رمزساز «ریما» قابلیت تولید رمز برای چندین کارت هر یک مشتریان را داراست.
این مقام مسئول ابراز کرد: قوه‌قضائیه بانک‌ها را موظف کرده تا به علت افزایش کلاهبرداری و فیشینگ در کشور، باید تمهیدات لازم جهت جلوگیری از این امر را در دستور کار قرار دهند.
معاون طرح و برنامه بانک صادرات ایران بیان کرد: فرهنگ‌سازی برای مشتریان بانک‌ها یکی از ارکان اصلی اجرای طرح رمز دوم یکبار مصرف است، ارسال پیامک‌، ساخت فیلم آموزشی و توضیح نحوه استفاده از این رمز در رسانه‌های جمعی و درگاه‌های بانک‌ها از جمله مواردی است که باید در این مسیر به صورت جدی دنبال شود.
وی ادامه داد: گاهی اوقات اتفاقاتی نظیر فارمینگ یا کی لاگرها به دلیل نصب نرم‌افزارهای هوشمند توسط هکرها از دست مشتریان نیز خارج است. در صورتی که استفاده از رمز دوم یکبار مصرف به درستی اجرایی شود حتی اگر کارت هم در دسترس هکرها باشد، نمی‌توانند از آن سوءاستفاده کنند. 
مرتضوی‌اسکوئی گفت: خوشبختانه بانک‌های فعال در جمهوری اسلامی ایران از جمله سازمان‌هایی به شمار می‌آیند که در تکنولوژی بسیار پیشگام هستند و با بانک‌های جهانی هیچ فاصله‌ای ندارند. علیرغم تمام حملات و تحریم تکنولوژی، بانک‌های کشور امنیت مناسبی دارند.
وی در پایان گفت: حجم تراکنش‌های غیرحضوری به علت امنیت بالای سیستم بانکی به قدری افزایش پیدا کرده است که به عنوان مثال حدود ٩٠ درصد تراکنش‌های بانک صادرات ایران خارج از شعبه و توسط درگاه‌های مختلف انجام می‌شود و این نشان‌دهنده اعتماد مردم به سیستم بانکی است. در آینده‌ای نزدیک بانک مرکزی با همراهی بانک‌ها از سامانه شناسایی هویت و شماره تماس افراد «شاهکار» نیز رونمایی خواهد کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: