کد خبر: ۱۸۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۲۹ آبان ۱۳۹۸
آمارها نشان می دهد پس از چند روز نوسان مقطعی در قیمت دلار، از شدت این نوسانات کاسته شده و شاخص بازار ارز در مسیر نزولی حرکت می کند.
به گزارش قلم نيوز و به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، با توجه به افزایش مقطعی نرخ دلار، برخی از تولیدکنندگان دوباره نگران افزایش سطح قیمت های مواد اولیه هستند. تولیدکنندگان بخش مسکن و فعالان مرتبط با حوزه ساخت و ساز نیز از این قاعده مستثنی نیستند و به نظر می رسد افزایش مقطعی قیمت دلار، برخی از این گروه ها را نگران کرده است. اما به نظر می رسد که این افزایش نوسان دلار به صورت مقطعی بوده و کارشناسان معتقدند که دلایلی برای جهش قیمتی مانند سال های گذشته وجود ندارد. به طور سنتی در فصل پاییز، تقاضا برای تهیه دلار نسبت به سایر فصل ها بیشتر است و این موضوع باعث می شود که سطح قیمت دلار افزایش کنترل شده ای را ثبت کند. در نتیجه برخی از دلالان و نوسان گیران نیز از افزایش مقطعی نرخ دلار استفاده کردند و برای دریافت سود وارد بازار شدند. این در حالی است که رییس کل بانک مرکزی در هفته های گذشته به طور مکرر اعلام کرده بود که سرمایه گذاری در بازار ارز نمی تواند یک گزینه مناسب باشد و افرادی که در این بازار سرمایه گذاری کنند، در بلندمدت متضرر خواهند شد. عبدالناصر همتی تاکید کرد که بانک مرکزی در هفته های اخیر، عمدتا در بازار خریدار ارز بوده، موضوعی که نشان می دهد که عرضه ارز توسط صادرکنندگان به بازار ادامه داشته است. بنابراین بانک مرکزی نیز معتقد است که در شرایط کنونی افزایش قابل توجه نرخ دلار با توجه به شرایط اقتصاد و متغیرهای اقتصاد کلان منطقی نخواهد بود. بنابراین افزایش تقاضا در پاییز باعث شده که قیمت دلار رشد مقطعی را تجربه کند، اما به نظر نمی رسد که قیمت دلار در شرایط فعلی پتانسیل جهش به سطوح بالا را داشته باشد. از نظر رویه های تورمی نیز فشار قابل توجهی بر نرخ دلار وجود ندارد و از سوی دیگر با توجه به افزایش عرضه به دلار توسط صادرکنندگان غیرنفتی و تاکید بانک مرکزی بر کنترل نوسان قابل توجه به نظر نمی رسد که روند طبیعی قیمت ها با اختلال روبرو شود. بررسی ها نشان می دهد که ثبات قیمت دلار، باعث می شود که هزینه مواد اولیه به خصوص در بخش ساخت و مسکن نیز با ثبات دنبال شود و در نتیجه نگرانی درباره تغییرات قابل توجه این کالاها وجود نخواهد داشت. آخرین آمارهای تورم تولید کننده نیز نشان می دهد که تورم سالانه اکثر کالاهای صنعتی روند نزولی را طی می کند، البته این کاهش نرخ تورم به معنی کاهش قیمت نیست، بلکه به این معنی است که افزایش قیمت در سطح کمتری نسبت به قبل قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، شیب رشد قیمت مصالح ساختمانی در تهران نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است. با توجه به وارداتی بودن بخشی از تجهیزات و مصالح ساختمانی، آرام شدن سطح قیمت ها در بازار مصالح ساختمانی ناشی از ثبات نسبی بازار ارز است. این در حالی است که شوک ارزی سال گذشته اثر قابل توجهی بر قیمت تمام شده ساخت مسکن گذاشت.

اکنون بواسطه حضور تمام قد بانک مرکزی در بازار ارز برای کنترل نوسانات دلار،‌ انتظار آن است این بازار در ماه­ های آینده همچون نیمه اول امسال از آرامش نسبی برخوردار باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: