کد خبر: ۱۸۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۴ - ۲۷ آبان ۱۳۹۸
پس از مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا درمورد بنزین دلالان بازار ارز مجددا دست به کار شدند و این بار بنزین را بهانه ای برای ایجاد تلاطم در بازار ارز کردند تا سودی موقتی را نصیب خود کنند.
حضور به موقع بازارساز در کنترل بازار ارز

پس از  مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا درمورد بنزین دلالان بازار ارز مجددا دست به کار شدند و این بار بنزین را بهانه ای برای ایجاد تلاطم در بازار ارز کردند تا سودی موقتی را نصیب خود کنند. 

با وجود این که هیچ رابطه منطقی و مستقیمی بین افزایش قیمت بنزین و رشد بهای دلار وجود ندارد، اما دلالان با فضاسازی در فضای مجازی تلاش کرده‌اند که بازار را ملتهب کنند اما حضور به موقع بازار ساز و ورود پرقدرت بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز به موقع بود .

بازار ارز در هفته ای که گذشت

بررسی قیمت ها نشان می دهد که قیمت دلار در آخرین روز کاری هفته گذشته (پنجشنبه) و پیش از بسته شدن بازارها ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی بود، اما روز جمعه با علام افزایش قیمت روندی افزایشی یافت به طوری که اکنون قیمت دلار در صرافی‌های بانکی ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است البته در بازار آزاد، قیمت‌ها اندکی بالاتر بوده و به نرخ های نزدیک ۱۲ هزار تومان نیز خرید و فروش می‌شود.

پیام همتی به مردم

رئیس کل بانک مرکزی ‌در واکنش به این نوسان‌ها در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در این چند روز تحت تاثیر انتظارات ناشی از تقاضای فصلی ارز، عوامل سیاسی و همچنین اخبار افزایش قیمت بنزین، در مقایسه با نرخ میانگین سه ماه گذشته، افزایش قیمت دلار در بازار آزاد حدود سه درصد بوده است.

عبدالناصر همتی اعلام کرد: محاسبات اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی نشان می‌دهد که تاثیر افزایش امروز قیمت بنزین در تورم، در حدود چهار واحد درصد در سال خواهد بود.

وی افزود: متوسط نرخ دلار در بازار آزاد در سه ماه گذشته، با ثبات نسبی معادل ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان بوده است و نرخ کنونی ارز تحت تاثیر بیش جهش قبلی ناشی از عوامل انتظاری و تداوم تحریم ها بوده و از پشتوانه عوامل بنیانی برخوردار نیست.

دلار تابع نرخ بنزین نیست

رئیس هیأت مؤسس کانون صرافان با اشاره به برخی ادعاها برای بالابردن قیمت دلار به بهانه افزایش قیمت بنزین گفت: افزایش قیمت دلار می‌تواند نرخ بنزین را بالا ببرد اما رابطه معکوس وجود ندارد، بهای دلار تابع نرخ بنزین نیست.

اصغر سمیعی اظهار داشت: قیمت دلار در روزهای اخیر تحت تاثیر رشد تورم و سایر عوامل تمایل به افزایش داشته و این بار، بنزین را بهانه کرده است.

رئیس هیأت مؤسس کانون صرافان گفت: نرخ دلار تحت تاثیر میزان تورم در کشورمان و همچنین نرخ تورم در کشورهای حوزه دلار قرار دارد که دلار با تعدیل به موقع و با شیب ملایم نرخ می‌تواند این شکاف را پرکند.

سمیعی خاطر نشان کرد: با توجه به شکاف نرخ تورم بین ایران و کشورهای اصلی حوزه دلار، کاهش شدید قیمت دلار را نباید انتظار داشت.

او گفت: هیچ گاه نباید قیمت دلار را سرکوب کرده و آن را ثابت نگاه داشت، زیرا امکان دارد فنر قیمت دلار جمع شده و به یکباره بالا برود، همان‌طور که در سال‌های گذشته رخ داده است.

رئیس هیأت مؤسس کانون صرافان اضافه کرد: بنابراین باید اجازه داد که نرخ دلار همپا با نرخ تورم، نوسان داشته باشد.

سمیعی اظهار داشت: نرخ دلار در سال ۹۷ نوسان زیادی داشت اما از ابتدای سال ۹۸ شاهد تلاطم در این بازار نبوده‌ایم و نوسان‌های اندکی وجود داشته است که البته بهتر بود اجازه داده شود بر اساس نرخ تورم، بهای دلار نیز رشد داشته باشد.

سمیعی با اشاره به افزایش نرخ بنزین گفت: ثابت نگاه داشتن بهای بنزین در سال‌های طولانی، درست نبوده و باعث شده است که قیمت بنزین یکباره بالا برود بلکه باید اجازه داده شود که بهای بنزین مطابق با نرخ فوب خلیج فارس، نوسان داشته و واقعی شود.

منبع: قلم نیوز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: