کد خبر: ۱۸۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸
با شکست طرح های قبلی مسکن برای کمک به خانه دار شدن مردم طرح اقدام ملی مسکن کلید خورد تا اندکی بازار پرالتهاب مسکن را مرهم گذارد باید دید این طرح می تواند موثر باشد یا خیر؟
طرح اقدام ملی مسکن چقدر به خانه دار شدن مردم کمک می کند؟

در زمستان سال گذشته بود که طرح مسکن ملی مطرح شد این طرح در کنار طرح های دیگری مانند  صندوق پس انداز مسکن، بازار رهن ثانویه مسکن،  فروش اقساطی مسکن، مسکن اجتماعی و حمایتی، مسکن قسطی کارمندان سعی بر خانه دار شدن مردم داشتند اما طرح های پیشین آنگونه که باید نتوانستند تاثیری بر وضعیت بخش مسکن داشته باشند به همین دلیل از 
اوایل شهریورماه امسال، ثبت‌نام طرح ملی مسکن از استان کرمان کلید خورد و از هجدهم آبان ماه 1398 نیز دور دوم ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در ده استان دیگر آغاز شد.

 مهدی سلطان محمدی کارشناس بازار مسکن معتقد است این طرح هر چند میزان عرضه مسکن را افزایش خواهد داد، به دلیل سهم پایین دولت در بازار مسکن این طرح تأثیر آنچنانی بر قیمت مسکن نخواهد داشت.

 او با اشاره به اینکه در هیچ مقطعی دولت نتوانسته است سهم خود را در بازار مسکن افزایش دهد و مرز 5 درصد را رد کند، گفت: پس چگونه می‌تواند با 5 درصد قیمت‌ را در بازار مسکن اصلاح و توزیع مسکن را عادلانه کند؟ طرح ملی مسکن نتیجه‌ای نخواهد داشت الا توزیع رانت به افرادی که در اطراف سیستم توزیع هستند و ما بارها این تجربه را داشته‌ایم و می‌دانیم که نمی‌تواند مسأله و مشکلات در بخش مسکن را حل کند.


ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیر عامل بانک مسکن با تشریح جزئیات اقدامات بانک مسکن در طرح اقدام ملی عنوان کرده که ارایه تسهیلات برای طرح اقدام مسکن ملی، اولویت بانک مسکن با افرادی است که در صندوق پس‌انداز مسکن یکم این بانک ثبت‌نام کرده‌اند و مهلت دریافت تسهیلات آنها فرا رسیده است.

حداقل مبلغ سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن یکم در شهر تهران ۱۳٫۵ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۶٫۷ میلیون تومان برای استفاده از سقف‌های تسهیلاتی ۴۰، ۶۰ و ۸۰ میلیون تومان طی مدت سه سال است.

همچنین مدیر عامل این بانک گفت: کسانی که متقاضی دریافت تسهیلات از بانک مسکن و مشارکت در طرح اقدام ملی هستند در صورتی که در گذشته در بانک حساب افتتاح نکرده باشند باید رقمی معادل ۱۸ درصد سود پرداخت کنند اما متقاضیان واجد شرایط حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم چنانچه در بافت فرسوده بخواهند از تسهیلات بانک استفاده کرده و در طرح اقدام ملی مسکن صاحب‌خانه شوند، می‌توانند با نرخ سود شش درصد و در سایر بافت‌ها با نرخ سود هشت درصد، اصل و سود تسهیلات را در مدت حداکثر ۱۲ سال پرداخت کنند.
منبع: قلم نیوز
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: