کد خبر: ۱۸۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۶ - ۲۱ آبان ۱۳۹۸
مجری طرح توسعه شبکه برق چاه‌های کشاورزی:
مجری طرح احداث و توسعه شبکه برق چاه‌های کشاورزی کشور با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای میان شرکت توانیر و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در ماه‌های اخیر، گفت: بر این اساس مقرر شد تا ۷۵ هزار حلقه چاه کشاورزی در مدت سه سال برق‌دار شود.
«حسین محمودی» روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: با برق‌دارکردن این تعداد چاه کشاورزی، سالانه حدود ۷۵۰ میلیون لیتر گازوئیل صرفه جویی خواهد شد و همچنین در اثر اجرای این قرارداد، به ازای هر لیتر گازوئیل صرفه جویی شده، ۳۰ سنت صرفه جویی ملی نصیب اقتصاد کشور می شود.

وی ادامه داد: این تفاهم‌نامه در مهرماه امسال میان توانیر و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ودر راستای اجرای ماده ۱۲قانون رفع موانع تولید و مصوبه شورای اقتصاد منعقد شده و ارزش آن رقمی معادل ۱.۲ میلیارد دلار است که در طی ۸ سال پرداخت می شود.

محمودی گفت: در شرایط کنونی که کشور با تحریم های ظالمانه مواجه است این اقدام می تواند دست وزارت نفت را در صادرات هرچه بیشتر فرآورده های نفتی به کشورهای دیگر باز بگذارد و به ارزآوری کشور کمک کند.

وی با بیان اینکه صادرات فرآورده های نفتی در شرایط کنونی آسان‌تر از سایر حامل های انرژی است و صنعت برق بدون نگاه بخشی  و شرکتی، این موضوع را در قالب منافع ملی دنبال می کند، افزود: صنعت برق  انتظار دارد که کشور و مجموعه وزارت نفت نیز با اختصاص هر چه بیشتر بخشی از این صرفه جوئی، به توسعه زیرساخت‌های  صنعت برق کمک کند چرا که صنعت برق کشور برای تامین ۷۵ هزار حلقه چاه کشاورزی باید طی سه سال حداقل رقمی بالغ بر ۴ میلیارد دلار در بخش‌های تولید، انتقال، فوق توزیع و. وزیع نیروی برق سرمایه‌گذاری کند در حالی که فقط ۲.۱  میلیارد دلار آن طی ۸ سال بازپرداخت می شود.

مجری طرح احداث و توسعه شبکه برق چاه‌های کشاورزی کشور با اشاره به اینکه با برق‌دار کردن چاه های کشاورزی، کنتورهای هوشمند طرح فهام نیز در چاه‌های برقدار شده، نصب خواهد شد تصریح کرد: با برق‌دار کردن و مجهز کردن چاه‌ها به کنتورهای فهام، می توان برداشت آب از سفره های زیرزمینی را به راحتی و دقیق کنترل کرد و علاوه بر آن راه‌ برای اجرای طرح های نوین آبیاری نیز باز خواهد شد.

وی اضافه کرد: در طرح برق دار کردن تلمبه ها و چاه های آب کشاورزی، به استناد مصوبه شورای  اقتصاد، دولت متعهد شده است به اشخاص حقوقی که در قالب سرمایه گذاران عامل صرفه جویی نسبت به برق دار کردن تلمبه‌ها و چاه‌های آب کشاورزی اقدام کنند، تا سقف یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار یا معادل ریالی آن به نرخ سامانه نیما در مدت هشت سال از محل نفت گاز جایگزین شده با برق پرداخت کند.

محمودی ادامه داد: مدت زمان اجرای طرح تا سال ۱۴۰۲و مدت زمان بازپرداخت تا پایان سال ۱۴۱۰ است و سرمایه گذاران می توانند به یکی از روش های اتصال به شبکه سراسری برق، استفاده از پنل خورشیدی یا توربین بادی و استفاده از ژنراتور گازسوز نسبت به برق دار کردن چاه‌های کشاورزی اقدام کنند.

مجری طرح احداث و توسعه شبکه برق چاه‌های کشاورزی کشور اظهارداشت: طرح برق دار کردن چاه ها و تلمبه های آب کشاورزی دیزلی از جمله طرح های مصوب شورای اقتصاد است که در سال ۱۳۹۳ از محل بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سالانه تعریف و در سال ۱۳۹۴مطابق با ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و آیین نامه اجرایی آن اصلاح شد. آخرین مصوبه در تیرماه امسال با توجه به پیشرفت نامناسب توسط بخش خصوصی، به منظور امکان ورود شرکت توانیر به طرح اصلاح شد. با برق‌دار کردن ۱۰۰ هزار حلقه چاه یا تلمبه آب کشاورزی است سالانه حداقل یک میلیارد لیتر نفت گاز از چرخه مصرف حذف می شود.

بر اساس آمارهای موجود شرکت مدیریت منابع آب ایران، هم اکنون بیش از ۲۰۰ هزار حلقه چاه کشاورزی دیزلی در کشور وجود دارد که مطابق مصوبه شورای اقتصاد، برق‌دار کردن ۱۰۰هزار حلقه چاه طی ۴ سال هدف گذاری شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: