کد خبر: ۱۸۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸
معاون وزیر راه و شهرسازی:
ایجاد شرایط مناسب زندگی در این مناطق مأموریت اصلی ما به شمار می‌رود اما وجه دیگر این موضوع به متخصصان و برنامه ریزان شهری باز می گردد تا ضمن بررسی مشکلات راهکار و راه حل های مناسبی را ارایه دهند.
به گزارش قلم نيوز و به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، نخستین نشست از سلسله نشست های تخصصی شرکت عمران شهرهای جدید تحت عنوان برنامه استراتژیک در شهرهای جدید با حضور حبیب اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران برگزار شد.

طاهرخانی در این نشست با اشاره به اتخاذ سیاست ایجاد شهرهای جدید در اواخر دهه ۶۰ بیان کرد: در این دوران تیمی متشکل از متخصصین و کارشناسان حوزه شهرسازی دور هم جمع شده و با نگاهی به مسائل کلان شهرسازی کشور و همچنین بهره گیری از تجارب سایر کشورها به جمع بندی رسیدند که ما امروز از آن به عنوان سیاست ایجاد شهرهای جدید یاد می کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه نخستین ایراد وارد شده به این سیاست را تکنوکراتیکی بودن این تجربه تلقی کرد و افزود: سرمنشأ تجربه مذکور صرفا از وزارت مسکن و شهرسازی وقت آغاز شده و اراده ای از سمت دولت نبود به همین دلیل از ابتدا منابع مالی مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده و اعتقاد بر این بود که این سیاست می تواند خود، تأمین کننده نیازهای مالی اش باشد.

وی در این خصوص ادامه داد: به اعتقاد من این تصور، بدون شک تصمیمی اشتباه بوده است وهزینه های زیرساختی و زیربنایی عظیم توسعه شهری باید از ابتدا در نظر گرفته شده و با اتکای به ابزار زمین جلو نمی رفت چرا که زمین در طول مدت زمان ارزش پیدا کرده و ابتدای امر فاقد ارزش است.

این مقام مسوول در ادامه سخنان خود اضافه کرد: در این راستا زمین های بسیاری در دهه اول ایجاد شهرهای جدید برای انجام امور آماده سازی و محوطه سازی به نوعی از حوزه وزارتخانه و دولت به عنوان ابزار توسعه شهری خارج شده و در اختیار مجامع دیگر مانند تعاونی ها قرار گرفتند، بدین ترتیب برنامه ریزی توسعه شهری از دست دولت خارج و برعهده مجامعی قرار گرفت که هرکدام برحسب نیاز و قدرت تامین مالی که داشتند، طی زمان های مختلف دست به امور توسعه ای می زدند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید عدم توسعه منسجم و رشد تکه تکه شهرهای جدید را یکی از مشکلات اصلی تمامی این شهرها در حوزه توسعه ای دانست و افزود: قطعا شکل گیری اجتماع منسجم مشروط به شکل گیری منسجم کالبدی است که طی مدت زمان گذشته معضل اصلی طرح های جامع به شمار می رود.

طاهرخانی با تأکید براینکه متأسفانه مدل مناسبی برای ایجاد شهرهای جدید در کشور از ابتدا توسط سیاستگزار انتخاب نشده است گفت: به اعتقاد من غفلت از شکل گیری نظام حمل و نقل و دسترسی انبوه و کم هزینه بین شهرهای جدید و مادر یکی دیگر از مشکلات اساسی سیاست ایجاد شهرهای جدید در کشور به شمار می رود که به مرور زمان شهرهای مارا با مشکل رو به رو کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص توسعه حمل و نقل ریلی را امری مقدم بر توسعه شهری در ایجاد شهرهای جدید دانست و افزود: بدون شک مسئله عدم اتوریته مدیریت کالبدی سرزمینی کشور نیز یکی دیگر از دلایل ناموفقی ما در تحقق اهداف طرح های توسعه ای است که از دیدگاه من باید مورد توجه اساسی قرار گیرد.

این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: با وجود آنکه طرح های جامع دارای تجارب طولانی جهانی بوده و در کشور ما نیز به عنوان طرح غالب محسوب شده و در نظام برنامه ریزی مورد توجه هستند اما از موضوعات مهمی چون انتظارات جامعه و اولویت خواسته های مردم، چگونگی نظام تأمین مالی، فقر و مسائل مربوط به به حوزه اجتماع سازی و انسان محوری مغفول مانده اند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: درحال حاضر مسئله فقر با ورود بخشی از مسکن مهر به شهرهای جدید وارد شده و ما باید برای توانمندسازی و ظرفیت سازی آن برنامه ای جدی داشته باشیم، از سویی دیگر اجتماع سازی و شکل گیری هویت در این مناطق موضوعی نیست که ناگهانی اتفاق بیفتد و بدون شک وظیفه ما به شمار می رود تا بستر شکل گیری آن را فراهم کنیم.

طاهرخانی در ادامه احداث مجموعه شهرهای جدید را بزرگترین تجربه شهرسازی عملیاتی کشور اعلام کرد و افزود: ایجاد شرایط مناسب زندگی در این مناطق مأموریت اصلی ما به شمار می رود اما وجه دیگر این موضوع به متخصصان و برنامه ریزان شهری باز میگردد تا ضمن بررسی مشکلات راهکار و راه حل های مناسبی را ارایه دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسائل شهرهای جدید باید در مجامع بزرگ مطرح شده و از دیدگاه حرفه مندان و همچنین جامعه محلی در رفع و پیشبرد آن استفاده شود.

زهره داودپور عضو هیأت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید نیز در طول این جلسه با بیان اینکه تلاش داریم این نوع نشست ها را به صورت منظم و ماهانه برگزار و به ارایه و تحلیل گزارش های سیاستی شهرهای جدید بپردازیم گفت: طرح های CDS جزو طرح های استراتژیک به شمار رفته و مشارکت مردمی محور اصلی آن ها محسوب می شود.

به گفته وی این طرح ها چشم انداز شهرهای جدید را نشان داده و به نظارت و پایش مسائل حوزه توسعه شهری بسیار توجه دارد.

این مقام مسوول در پایان مسائلی چون فقرزدایی، ظرفیت سازی نیروی انسانی، شفافیت در مدیریت و مسائل مالی شهری و مشارکت مردمی را از نکات مورد توجه در طرح های CDS اعلام کرد و گفت: در این طرح ها انتظارات و نیازهای مردم از شهر مورد توجه قرار داشته و در نهایت منجر به شکل گیری یک محیط شهری خوب و مناسب می شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: