کد خبر: ۱۸۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸
سخنان دیروز رییس جمهور مبنی بر گم شدن 18 میلیارد دلار ارز دولتی که این روزها رسانه ها آن را پررنگ کرده اند بانک مرکزی و دیگر دستگاه های نظارتی را وادار به شفافیت دراین باره و ارائه گزارش های فساد کرده است که مردم را درپی ارائه آمارهای مربوطه شفاف کنند.
اختصاصی قلم/گم شدن ارز دولتی آری یا خیر؟

عدهای از افرادی که کمی بداخلاقی دارند در ماه‌های گذشته اعلام کردند که دولت با ارز ۴۲۰۰ تومانی ۱۸ میلیارد دلار را در سال ۹۷ برباد داده اند و دراین خصوص به رئیس بانک مرکزی دستور دادم تمام پول‌های که داده شده است را فهرست کرده و اعلام کند. به بانک مرکزی می‌گویم نامه‌ای که در این زمینه آماده کرده‌ام را منتشر کنند تا مردم مطلع شوند. یک عده افراد نه اخلاق و نه ایمان می‌شناسند و نه منافع ملی را بلدند اینها سخنان روحانی در سفر به یزد بود که در پاسخ به برخی رسانه‌ها مدعی شدند که ۱۸ میلیارد دلار ارز دولتی در سال ۱۳۹۷ از کشور خارج شده اما کالایی در ازای آن وارد نشده است داده شد.

ماجرا از سال گذشته درپی دستور چند ماهه دولت شروع شد درست زمانی که دولت اعلام کرد که ارز 4200 تومانی به فعالان اقتصادی برای واردات می دهد که همین مسئله موج تقاضای ارز را برای واردات بسیار بالا برد که به سرعت با فسادهای مختلف همراه شد و همین مسئله باعث شد که عمر این طرح چندان دوام نیاورد و بازار ثانوبه جای آن را بگیرد.

امادر این میان در ماه‌های اخیر اخباری مبنی بر گم شدن ۱۸ میلیارد دلار ارز دولتی نیز منتشر شد و برخی رسانه‌ها مدعی شدند که ۱۸ میلیارد دلار ارز دولتی در سال ۱۳۹۷ از کشور خارج شده اما کالایی در ازای آن وارد نشده است که رئیس جمهور امروز در جریان "سفر کاروان تدبیر و امید" به استان یزد در جمع مردم درباره این مسئله توضیح داد.

به گفته روحانی، از این مبلغ که بیشتر از ۱۸ میلیارد دلار است، ۷.۳ میلیارد دلار کالاهای اساسی مورد نیاز کشور از جمله جو، ذرت، کنجاله و اقلام دارویی و پزشکی وارد کشور شده است. ۱۲ میلیارد دلار دیگر هم کالا به کشور وارد شده که لیست آنها مشخص است و همه آنها تسویه حساب شدند. فقط یک میلیارد دلار اختلاف حساب است که تعزیرات حکومتی در حال رسیدگی به این موضوع است

وی با اشاره به این که باید پرونده ۹۴۷ میلیون دلاری و وضعیت نهادهایی که بیش از ۷۰۰ میلیون دلار بدهکاری دارند برای مردم توضیح داده شود، اظهار کرد: وزیر نفت را مسئول می‌کنم که پرونده ۷۰۰ میلیون دلار پول نفت را برای مردم توضیح دهد و رئیس بانک مرکزی را مسئول می‌کنم که در باره پرونده دو میلیارد دلاری برای مردم توضیح دهد. دستگاه‌های نظارتی را مسئول می‌کنم تا درباره پرونده ۹۴۷ میلیون دلاری به مردم توضیح دهند.

حال باید دید که درپی این شفاف سازی آیا نهادهای نظارتی به ارائه آمارهای جدید و پاسخگویی به مردم برخواهند آمد و مشخص خواهد شد که سال گذشته چه مقدار ارز از کشور خارج شد و چه مقدار آن به صورت کالا برگشت یا خیر؟
منبع: قلم نیوز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: