کد خبر: ۱۸۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۶ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با بهره برداری از سه واحد نیروگاه اتمی بوشهر سالانه از مصرف ۳۳ میلیون بشکه نفت خام معادل ۶۶۰ میلیون دلار جلوگیری خواهد شد.
علی اکبر صالحی روز یکشنبه در آئین بتن ریزی واحدهای ۲و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر افزود: صنعت هسته ای جزو انژی پاک است به این اعتبار که به ازای تولید هر یک هزارمگاوات انرژی هسته ای از انتشار هفت میلیون تن گازهای آلاینده جلوگیری می کند.

وی با اشاره به اینکه واحد ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر در افق سالهای ۱۴۰۴ و ۱۴۰۶ به بهره برداری خواهد رسید گفت: با بهره برداری از واحدهای جدید سالانه مانع از انتشار بیش از ۲۱ میلیون تن گاز آلاینده خواهد شد.

صالحی معاهده پاریس را یادآور شد و گفت: یکی از مفاد این معاهده تلاش کشورها برای کاهش گازهای گلخانه ای است که استفاده از انرژی هسته ای می تواند به این مهم کمک کند.

معاون رئیس جمهوری گفت: در نیروگاههای فسیلی برای تولید هزار مگاوات برق سالانه ۱۱ میلیون بشکه نفت خام نیاز است.

صالحی افزود: اگر سه نیروگاه هسته ای بوشهر را در نظر بگیریم سالانه از مصرف ۳۳ میلیون بشکه نفت خام جلوگیری که توجیح اقتصادی چنین پروژه ای را دوچندان می کند.

وی گفت: قیمت هر بشکه نفت هم اینک اگر ۶۰ دلار در نظر گرفته شود سالانه ۶۶۰میلیون دلار صرفه جویی می شود این درحالی است که سالانه برای خرید سوخت و قطعات نیروگاه اتمی بوشهر حدود ۷۰ میلیون دلار هزینه می شود.

صالحی یادآورشد: متاسفانه شرایط به گونه ای است که از تمام ارزش افزوده نیروگاه بوشهر به خاطر برخی تصمیمات نادرست استفاده بهینه نمی شود که نمایندگان مجلس قول داده اند در زمینه تامین بودجه سازمان انرژی اتمی گشایش هایی انجام شود.

وی گفت: در صورتیکه ارزش افزوده تولید نیروگاه اتمی بوشهر به این سازمان برگشت داده شود سالانه ۶هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد برای این سازمان درپی خواهد داشت و تنها سازمان دولتی هستیم که به صورت خودکفا می توانیم برنامه های توسعه ای را اجرا کنیم.

صالحی اضافه کرد: امید است مجلس نسبت به این امر توجه کند چرا که قدر و منزلت این فناوری و صنعت به اعتبار تامین برق و بخش اقتدار آفرین آن متناسب با قدر و شان آن از طریق تامین نیازهای مالی محقق می شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهارداشت:صنعت هسته‌ای اقتدار آفرین است و می‌تواند به اعتبار استانداردهایی که دارد در مجموعه  صنایع  کشور تحول ایجاد میکند.

وی با بیان اینکه صنعت هسته ای می تواند منشا اقتدار باشد گفت: شاید یکی از چالشهایی که با دشمنان روبه رو هستیم این است که آنان می خواهند این منشا اقتدار را از ما بگیرند.

وی گفت: هم اینک ۴۴۹ نیروگاه اتمی در جهان وجود دارد و ۱۰ درصد برق مصرفی جهان از طریق این صنعت تامین می شود.

صالحی یادآورشد: به طور متوسط طول عمر هر نیروگاه ۶۰ سال است و تا ۸۰ سال نیز امکان استمرار وجود دارد.

وی گفت: هزینه ساخت هر نیروگاه پنج میلیارد دلار است این درحالی است که درآمد حاصل از طول عمر مفید این نیروگاه ۶۶۰ میلیارد دلار است که بعد از ۶ سال هزینه تمام شده را باز می گرداند و مابقی درآمدهای آن ارزش افزوده است.

وی گفت: دستاورد بزرگ نیروگاه اتمی بوشهر به گونه ای است که از زمان راه اندازی آن به فاصله ۶ سال هم اینک به جایی رسیده ایم که بهره برداری از نیروگاه کاملا بومی شده و سالانه نصب تجهیزات و قطعات نیز توسط کارشناسان داخلی انجام می شود.

صالحی گفت: هم اینک حدود ۲هزار کارشناس و نیروهای بهره بردار و پشتیبان در نیروگاه اتمی بوشهر مشغول به کار هستند.

وی از مشکلات یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای بهره برداری از نیروگاه هسته ای را بهره برداران بومی ذکر کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در ارتباط با کشورهای حاشیه خلیج فارس که رویکرد جدیدی در زمینه استفاده از فناوری هسته ای دارند همکاری علمی و انتقال تجارب داشته باشد.

صالحی گفت: نیروگاه اتمی بوشهر از امنیت و ایمنی کامل برخوردار است چرا که امنیت آن توسط نیروهای مسلح به طور شبانه روزی برقرار و ایمنی آن نیز تحت نظارت مستمر ارگانهای بین المللی اطمینان خاطر حاصل شده است.

وی در مورد واحدهای جدید نیروگاه بوشهر افزود: در سال ۹۵ قرارداد فازهای جدید ۲ و ۳ نافذ و کلنگ زنی آن انجام و تاکنون سه میلیون مترمکعب خاکبرداری، ۱۷ هزار شمع کوبی و حجم عظیمی خاکریزی انجام شده است.

صالحی گفت: روند ساخت واحدهای ۲ و ۳ مطابق برنامه زمانبندی در حال انجام است و واحد ۲ در سال ۱۴۰۴و واحد سه نیز در سال ۱۴۰۶ وارد مدار می شود.

وی گفت: کل سیمان مورد نیاز برای ساخت واحدهای ۲ و ۳ ،یک و نیم میلیون تن است که تاکنون ۳۵۰ هزار تن مصرف شده است.

وی گفت: تعداد نیروهای شاغل در واحد ۲ و بعد از آن واحد ۳ هم اینک یک هزار و ۲۰۰ نفر است که پیک آن به ۱۳ هزار نفر خواهد رسید و از این شمار ۱۰ هزار نفر ایرانی است.

وی گفت: بیش از ۹۰ درصد امور نیروگاه بوشهر تاکنون به وسیله پیمانکاران ایرانی انجام و کل کارهای ساختمانی و زیرساختی به وسیله پیمانکاران ایرانی در حال انجام است.

وی با قدردانی از کشور دوست و برادر روسیه گفت: ما در ۲ برهه تاریخی از همکاری کشور روسیه بهره مند شده‌ایم که از نظر صنعتی شدن با اولین کارخانه ذوب آهن دروازه ورود این صنعت با کمک کشور روسیه به روی ایران گشوده شد و در زمینه صنعت پیشرفته انرژی نیز این مهم در قالب واحد یک نیروگاه اتمی بوشهر محقق شد.

وی از ملت و دولت روسیه به خاطر این همکاریها قدردانی کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: