کد خبر: ۱۸۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۱۴ آبان ۱۳۹۸
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: تاکنون ۳۳ هزار و ۸۰۰ استاندارد در کشور تدوین شده که یک‌سوم آن در دولت تدبیر و امید صورت گرفته است.
نیره پیروزبخت روز سه‌شنبه در آیین تجلیل از برگزیدگان عرصه استاندارد خراسان شمالی اظهار داشت: دولت تدبیر و امید توجه زیادی به موضوع استاندارد و نقش آن در توسعه اقتصادی دارد و تدوین استانداردها در این دولت شتاب داشته است.  

وی با اشاره به ارتقای جایگاه جهانی ایران در زمینه استاندارد، افزود: ایران با ۱۰ پله ارتقا در پنج سال گذشته، اکنون جایگاه ۲۱ را در میان بیش از ۱۶۰ کشور جهان دارد.  

وی با بیان اینکه ۴۲ محصول دانش‌بنیان کشور نشان استاندارد گرفته و امکان صدور دارند، اظهار داشت: تلاش داریم تا محصولات مشاغل خانگی و روستایی هم استانداردسازی شود تا مردم با خیال راحت‌تر از این تولیدکنندگان خرید کنند.  

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: تاکنون، ۵۰ تفاهم‌نامه با کشورهای مختلف منعقد شده و تلاش داریم استانداردهای خود را با آنان منطبق کنیم.  

پیروزبخت،  نظارت بر ایمنی تجهیزات شهرهای بازی را از جمله وظایف سازمان استاندارد ایران خواند و افزود: برخی از شهرداری ها، بدون کسب مجوزهای لازم، تجهیزات پلمب شده را وارد چرخه بهره برداری کرده اند که این امر زمینه ساز بروز حوادث می شود.  

وی گفت: بازدیدهای انجام شده از ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه سوخت منجر به بسته شدن ۱۰۰ جایگاه شده است.

وی افزود: اکنون سه هزار آزمایشگاه با سازمان استاندارد ایران همکاری دارند که نتایج آزمایش های ۹۵۰ مورد از این تعداد، در ۷۰ کشور دنیا دارای اعتبار و قابل قبول است.  

وی با تاکید بر اینکه استانداردسازی باید از دایره شمول کالاها به استاندارد اجباری فراتر برود، گفت: استاندارد باید در تمام عرصه های زندگی جاری و ساری شود و البته برای کمک به ارتقای استانداردها و بهبود وضعیت زندگی مردم، نیاز بود برخی از قوانین تغییر یابد که در این زمینه تلاش داشته ایم تا همگام با کشورهای پیشرفته، استانداردها تدوین شود.  

وی با اشاره به تاکید رهبری بر نقش استاندارد در رونق تولید، گفت: استاندارد با اقتصاد مقاومتی عجین شده و نقش غیرقابل انکاری در توسعه و رونق تولید دارد زیرا با کاهش هزینه های تولید افزایش بهره وری را در پی دارد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اظهار داشت: البته تولید باید صادرات‌محور بوده و به لحاظ کیفیت قدرت رقابت در بازارهای جهانی را داشته باشد.  

در این آیین از هفت واحد تولیدی برگزیده استان خراسان شمالی در زمینه استاندارد تقدیر شد.  
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: