کد خبر: ۱۸۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۱۴ آبان ۱۳۹۸
حدود ۲ ماه از توقف یک کشتی چینی در بندر شهید رجایی بندر عباس با محموله بزرگ یک نوع خاک خاص می‌گذرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، چند سال قبل محموله‌ای 50 هزار تنی  از نوعی خاک (ظاهراً خاک طلا) به کشور چین صاد‌ر شده بود. این درحالی است که نزدیک به دو ماه قبل یک خریدار چینی محموله ای خاک را با کشتی هنگ کنگی به بندر عباس ارسال کرده است. هرچند هنوز معلوم نیست محموله صادر شده همین محموله باز گردانده شده باشد. بررسی ها نشان می دهد موضوع زوایای پیچیده ای دارد  که ضروریست شفاف سازی لازم در مورد آن صورت گیرد.

یک مقام مطلع در استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در همین رابطه گفت:  ظاهرا این محموله به گمرک چین در قالب نوعی خاک خاص اظهار شده اما به هر ترتیب هم اکنون خریدار چینی محموله ای را به گمرک  و بندر شهید رجایی ارسال کرده است.

این مقام مسئول گفت: در حال حاضر مسئولیت تعیین تکلیف تخلیه این محموله  با گمرک نیست و سازمان بنادر بایستی در خصوص تخلیه یا عدم پذیرش آن تصمیم گیری کند.

وی با اشاره به نامه سی ام شهریور ماه رییس سازمان محیط زیست در خصوص اجرای ماده 14 قانون حمایت از خاک گفت: در صورت مشاهده یا بروز آلودگی خاک، بایستی مراتب بلافاصله به اداره محیط زیست اطلاع داده شود.

این مقام مسئول افزود، با توجه به حساسیت موضوع و احتمال ورود خاک آلوده، قبل از ورود  مراتب توسط اداره بندر  از سازمان ذی ربط استعلام شده است. هنوز موضوع به گمرک ارجاع نشده  بایستی منتظر ماند و بعد از تخلیه احتمالی اسناد و مدارک را بررسی کرد‌.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: