کد خبر: ۱۸۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۶ - ۱۳ آبان ۱۳۹۸
وزیر نفت درباره کمبود بنزین سوپر گفت: «در تامین بنزین سوپر چند روزی به دلیل تعمیرات و نگهداری در پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند و مشکلی دیگر، مقداری کمبود داشتیم که تاکید کردم حتما تامین شود؛ البته به من گفته‌اند مشکل عمده این موضوع حل شده است».
به گزارش شانا، بیژن زنگنه روز دوشنبه در جریان بازدید از شرکت توربوکمپرسور نفت (OTC) درباره تامین مالی طرح فراگیر پالایشی سیراف گفت: بخش مالی این طرح برای دریافت وام با کمک بانک مرکزی و بانک‌های عامل تقریبا نهایی شده، به‌طوری که ما بتوانیم برای این شرکت‌ها نزدیک به ٢٠ هزار میلیارد تومان از بانک‎ها وام بگیریم و محل تامین منابع ارزی آن هم مشخص شده است.

وزیر نفت به پرسشی درباره دلیل توقف یا تاخیر عرضه نفت در بورس اینگونه پاسخ داد: نه تاخیری رخ داده و نه توقفی بوده است؛ ما نفت‌خام و میعانات گازی و نیز فرآورده‌های نفتی را در رینگ صادراتی بورس انرژی عرضه کردیم.

وی افزود: در رینگ صادراتی بورس انرژی در بخش فرآورده‌های نفتی بیش از آنچه فکر می‌کردیم موفق بودیم. هم تقاضا بسیار خوب بود و هم قیمت‌ها بسیار بهتر از قیمت‌هایی بود که خارج از بورس داشتیم، اما در بخش نفت خام، به آن شکل موفق نبودیم و دلیل آن هم تفاوت ماهیت فرآورده و نفت خام است.

زنگنه ادامه داد: فعالان ایرانی هم اکنون با ظرفیت‌های موجود خود با احجام کوچکتر صادراتی آشناتر هستند؛ با این حال ما عرضه (نفت خام و میعانات گازی) را ادامه می‌دهیم و سعی می‌کنیم مشکلاتی را که می‌گویند، حل کنیم

واکنش وزیر نفت به کاهش واردات گاز ترکیه از ایران

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره خبرهای اعلام شده درباره کاهش صادرات گاز ایران به ترکیه، یادآور شد: این کشور در تابستان و فصل گرم گاز کمتری دریافت می‌کند و در فصل سرد هم طبق قرارداد می‌تواند گاز بیشتری دریافت کند و این کار را نیز انجام می‌دهد.

زنگنه در پاسخ به این پرسش که حمایت عملی وزارت نفت از شرکت‌های داخلی به چه نحوی است، گفت: بهترین حمایتی که ما می‌توانیم از این شرکت‌ها داشته باشیم سفارش کار است. ما کار با OTC را با واگذاری ساخت ٥٠ توربین و کمپرسور ٢٥ مگاواتی در سال ٧٩ آغاز کردیم و این کار ادامه یافت و هم‌اکنون نیز عمده ساخت توربوکمپرسورهای گاز در پارس جنوبی به این شرکت واگذار شده است، ضمن اینکه این شرکت خواستار مشارکت در صنعت پتروشیمی است که ما هم حمایت می‌کنیم.

هر چه تلاش می‌شود قیمت نفت بالاتر نمی‌رود

وزیر نفت درباره وضع بازار نفت با توجه به بازگشت تولید شرکت سعودی آرامکو و عرضه سهامش نیز اظهار کرد: بازار همانطور است. قیمت نفت در بازار در محدوده ۶۰ دلار برای هر بشکه در نوسان است و با وجود تلاش‌ها برای افزایش قیمت نفت، قیمت این کالا از ۶۰ دلار بالاتر نمی‌رود و در همین سطوح باقی می‌ماند.

وی درباره احتمال تمدید توافق کاهش تولید در نشست پنجم دسامبر (۱۴ آذرماه) وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین هم اظهار کرد: بحث‌هایی درباره کاهش بیشتر تولید نفت در نشست پیش‌رو مطرح است.

زنگنه درباره خواسته برزیل برای پیوستن به اوپک پاسخ داد: برای پیوستن برزیل به اوپک مشکلی نداریم، اما دیگر با پیوستن تولیدکنندگان کوچک به اوپک موافقت نمی‌کنیم.

وی در واکنش به انتشار خبرهای مثبت مبنی بر نزدیکی ایران و عربستان و تاثیر آن بر بازار نفت، گفت: این موضوع فعلا جنبه روانی دارد و تاثیری بر بازار نفت ندارد.

واگذاری ۳.۶ میلیارد یورو پروژه به OTC

وی با بیان اینکه توربین و کمپرسور قلب صنعت نفت است، افزود: هم‌اکنون بیش از نیمی از گاز کشور با کمپرسورها و توربین‌هایی منتقل می‌شود که شرکت توربوکمپرسور نفت  (OTC) ساخته است. خوشبختانه در این سال‌ها هم توانسته بخش اصلی توربین را که پیچیده‌ترین بخش آن به شمار می‌آید و تعداد سازندگان آن نیز محدود است، بسازد.

وزیر نفت درباره اینکه چه مقدار از نیاز کشور در این بخش تامین شده، گفت: در بخش ساخت توربین‌های ٢٥ مگاواتی داخلی‌سازی صورت گرفته است.

زنگنه با بیان اینکه استاندارد توربین ٢٥ مگاواتی در سال ٧٩ انجام شد، گفت: دلیل این تصمیم این بود تا از تنوع بسیار زیاد در حجم توربین‌ها جلوگیری کنیم و هنگام تعمیر و نگهداری توربین‌ها دچار مشکل نشویم.

وی افزود: هم‌اکنون نیز نزدیک ٢٠٠ توربین و کمپرسور از این نوع در کشور تولید و استفاده شده است و شرکت OTC در این مجموعه در حال همکاری است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه از همان ابتدای تاسیس شرکت OTC نیز اصل بر این بود تا جای ممکن از ظرفیت‌های موجود سخت‌افزاری کشور استفاده شود و در بخش‌هایی سرمایه‌گذاری انجام شود که حلقه‌های مفقوده وجود دارد، تصریح کرد: تاکنون نزدیک ٣.٦ میلیارد یورو به این شرکت پروژه واگذار شده است که همگی تحویل شده‌اند و نزدیک به ٢٠٠ میلیون یورو نیز از سوی این شرکت سرمایه‌گذاری شده است. این مجموعه در شهرک صنعتی شمس‌آباد و استان‌های یزد و قزوین فعالیت دارد، ضمن اینکه در شاهرود نیز شرکتی دانش‌بنیان با OTC همکاری می‌کند.

زنگنه با بیان اینکه نزدیک به ١٠ هزار نفر در زنجیره گروه OTC فعالیت می‌کنند، درباره کیفیت تولیدات این شرکت گفت: از همکاران نفتی، چه آنها که در پالایشگاه‌های گاز و چه در خطوط انتقال گاز فعالیت می‌کنند و درباره کیفیت اجرای پروژه‌ها بسیار سخت‌گیر هستند، در مورد کیفیت اجرای کار این شرکت جویا شدم؛ هیچ‌کدام‌ از کیفیت ساخت توربین‌ها و توربوکمپرسورها ناراضی نبودند.

انتقال صحیح فناوری از سوی زیمنس

زنگنه OTC را یکی از نمونه‌هایی دانست که انتقال فناوری در آن اتفاق افتاده است و گفت: زیمنس ابتدا شریک OTC در اجرای پروژه‌ها بود. از نظر من هم باید در این باره انصاف داشت، زیرا زیمنس انتقال فناوری را به‌خوبی انجام داد و آموزش‌های خوبی به نیروهای OTC داد؛ گرچه زیمنس در دوران تحریم نیامد و این موضوع همت متخصصان و فناوران OTC را بیشتر کرد و سبب شد خودشان بتوانند توربین‌ها و توربوکمپرسورها را طراحی کنند و بسازند.

وزیر نفت ادامه داد: به گفته مدیران OTC، پس از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و بازگشت زیمنس به ایران و ارزیابی دوباره این شرکت، همه کارهای انجام شده را تایید و اذعان کرد که OTC در کلاس جهانی کار کرده است.

زنگنه درباره امکان صادرات کالاهای OTC با اشاره به اینکه چنین امکانی در این شرکت وجود دارد، گفت: از نظر من OTC  برند است، زیرا شرکتی است که بیش از ٢٠٠ توربین و کمپرسور ساخته است و شبکه گاز و پالایشگاهی ما نیز از تجهیزات آن که هرکدام از آنها بیش از ٣٠ تا ٤٠ هزار ساعت کار کرده، استفاده می‌کنند و این تجیهزات مطلوب، موفق و قابل ارزیابی هم بوده است.

وی با بیان اینکه در نشست امروز پیشنهاد فعالیت در زمینه‌های جدید را به مدیران OTC ارائه دادیم، افزود: ساخت پمپ‌های درون‌چاهی، کمپرسورهای جمع‌آوری گازهای ارسالی به مشعل، کمپرسورهای مینی ال‌ان‌جی‌ و کمپرسورهای فشارافزایی سکوها را (قرار بود توتال انجام دهد و به دلیل تحریم‌ها متوقف شد) به آنها توصیه کردم. البته به شرکت نفت و گاز پارس به‌عنوان کارفرما نیز پیش از این گفته بودم روی این مسئله کار کنند و کمپرسورهای فشارافزا را در ایران بسازند.

وزیر نفت گفت: آینده OTC را همچون گذشته آن درخشان می‌بینم و ان‌شاءالله با توجه به همت جوانان فعال در این شرکت و مدیرانی جوان با میانگین سنی ٤٤ سال، آینده درخشانی پیش روی این شرکت مشاهده می‌شود.

وی OTC را جزو افتخارهای جمهوری اسلامی دانست، تصریح کرد: خدا را شکر می‌کنم چنین نهادهایی در کشور داریم که برای عزت و سربلندی ایران کار می‌کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: