کد خبر: ۱۸۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۱۳ آبان ۱۳۹۸
در حالی که قرار بود که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا پایان شهریور امسال به بخش خصوصی واگذار شوند هنوز این دو باشگاه صورت‌های مالی حسابرسی شده خود را به نهادناظر بازار سرمایه تحویل نداده‌اند. علاوه بر این، یکی از این دو باشگاه سهامی عام نیست و این یعنی سرخابی‌ها هنوز پابه‌ای‌ترین مواردی که نیاز است یک شرکت وارد بازار سرمایه شوند را ندارند.
در حالی که قرار بود که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا پایان شهریور امسال به بخش خصوصی واگذار شوند هنوز این دو باشگاه صورت‌های مالی حسابرسی شده خود را به نهادناظر بازار سرمایه تحویل نداده‌اند. علاوه بر این، یکی از این دو باشگاه سهامی عام نیست و این یعنی سرخابی‌ها هنوز پابه‌ای‌ترین مواردی که نیاز است یک شرکت وارد بازار سرمایه شوند را ندارند.

 در سال ۱۳۹۴ بود که هیات وزیران مصوبه‌ای را تایید کرد که طبق آن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، بنگاه‌های فرهنگی محسوب شدند و طبق قانون بنگاه‌های فرهنگی نباید به بخش خصوصی واگذار شوند، اما بسیاری معتقد بودند که این دو باشگاه جنبه ورزشی دارند، نه فرهنگی و باید از  تصدی دولت خارج شوند.

اما طی سال‌های اخیر با این استدلال که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از سوی هیئت دولت به عنوان بنگاه فرهنگی شناخته شدند واگذاری آن‌ها امکانپذیر نبود و برای  اینکه بتوان این دو باشگاه را به بخش خصوصی واگذار کرد باید هیئت دولت بر مصوبه خود، بازنگری می کرد و آن را تغییر دهد در آن صورت این دو باشگاه می‌توانستند به چرخه واگذاری برگردند.

در سال گذشته پس از نامه‌ای که مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان به رئیس جمهوری داد و خواهان واگذاری این دو باشگاه شد، هیات وزیران بعد از سال ها مصوبه خود را مبنی بر فرهنگی بودن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس لغو و اعلام کرد که استقلال و پرسپولیس می‌توانند به بخش خصوصی واگذار شوند.

اما بعد از اینکه اقداماتی برای ارزشگذاری این دو باشگاه انجام شد مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که این دو باشگاه نه از طریق مزایده بلکه باید از طریق فرابورس واگذار شوند. مجلس برای این اقدام بازه زمانی هم مشخص کرد و گفت که باید تا شهریور ماه سال ۱۳۹۸ این واگذای انجام شود اما همانطور که می‌دانیم شرکت‌هایی می‌توانند در بورس و فرابورس عرضه شوند که برای چند سال متوالی صورت‌های مالی شفاف و حسابرسی شده داشته و سود ده باشند این شرکت‌ها باید حاکمیت شرکتی را نیز رعایت کنند.

به این ترتیب سرخابی‌ها باید تمام الزاماتی که برای عرضه شدن در فرابورس مورد نیاز است را با دقت رعایت کنند و در چارچوب آن عرضه اولیه شوند در عین حال صحبت های زیادی شنیده شد که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس صورت های مالی حسابرس شده ندارند.

به تازگی نیز علی بیک زاده میلانی، مدیر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده که این دو باشگاه هنوز صورت‌های مالی حسابررسی شده به سازمان بورس نداده‌اند.

 این موضوع می‌تواند نشان دهنده این باشد که این دو باشگاه فعلا صورت های مالی حسابررسی شده ندارند و طبیعی است که صورت های مالی حسابررسی شده باید در طول چند دوره تهیه شده باشد.

جدا از این موضوع، باشگاه استقلال باید از حالت شرکت سهامی خاص به شرکت سهامی عام تبدیل شود. البته باشگاه پرسپولیس در حال حاضر ساختار حقوقی سهامی عام دارد.

این طور که بیک زاده اعلام کرده از طرفی سرمایه شرکت‌ها پایین است و در حد یک تا ۱۰ میلیون تومان سرمایه اسمی است که برای واگذار شدن باید سرمایه دو باشگاه افزایش پیدا کند و باید هیأت مدیره این دو باشگاه در این زمینه اقدام کنند.

دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت است بر اساس این قانون "اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود، هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور و رای واقع شود. هرگاه مجمع مزبور رای به انحلال ندهد باید در همان جلسه و با رعایت مقررات ماده ۶ این قانون سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد. در صورتی که هیات مدیره برخلاف این ماده به دعوت مجمع عمومی فوق العاده مبادرت نکند یا مجمعی که دعوت می‌شود نتواند مطابق مقررات قانونی منعقد گردد، هر ذینفع می‌تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیت‌دار درخواست کند".
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: