کد خبر: ۱۸۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۷ - ۱۲ آبان ۱۳۹۸
غریب پور در نشست بررسی چالش ها و فرصت های دانش بنیان و استارت اپ ها در حوزه صنعت و معدن:
رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد:‌ هر کدام از شرکت های دانش بنیان و استارت اپ که ایده نو داشته باشند و بتوانند گامی در جهت توسعه بخش معدن و صنایع معدنی بردارند، مورد حمایت ایمیدرو قرار می گیرند.
به گزارش قلم نيوز و به نقل از روابط عمومی ایمیدرو،‌ خداداد غریب پور که شامگاه شنبه در محل کتابخانه ملی در نشست بررسی چالش ها و فرصت های دانش بنیان و استارت اپ ها در حوزه صنعت و معدن سخن می گفت، تصریح کرد: امروز در شرایط تحریم، نیاز شرکت های معدنی و صنایع معدنی به شرکت های دانش بنیان بیشتر شده است.
وی در این نشست که اسدا... کشاورز مدیر اکتشاف وزارت صنعت معدن وتجارت نیز حضور داشت، با ابراز تشکر از دکتر ستاری معاون فناوری ریاست جمهوری، اظهار داشت: چشم انداز مطلوبی در این حوزه ترسیم شده و ایده های نو مورد حمایت معاونت رییس جمهوری قرار گرفته اند.

غریب پور درباره دلایل همکاری با استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان گفت: بخش معدن و صنایع معدنی 700هزار شاغل،‌2200 کارت بازرگانی فعال دارد و محصولات آن به 121 کشور جهان صادر می شود.

وی ارزش پروژه های این بخش تا سال 1404 را 16 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: امسال 3.5 میلیارد دلار طرح معدنی و صنایع معدنی وارد مدار تولید می شود.

غریب پور سهم این بخش در تولیدناخالص داخلی را 26 میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: در حالی که وزن بازار شرکت های معدنی و صنایع معدنی در بورس به 20درصد می رسد اما سود عایدی آن ها 36درصد از کل سود بازار است.

وی با اظهار اینکه طی نیمه نخست 98 صادرات فولاد به 6 میلیون تن رسید،‌ گفت: سال گذشته نیز 11 میلیون تن از تولیدات این بخش به خارج کشور صادر شد. وی تاکید کرد: ایران برای نخستین بار در جایگاه دهم تولیدکنندگان فولاد جهان قرار گرفته است.

رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره اینکه طی 5 سال گذشته 250 هزار کیلومتر مربع اکتشاف توسط این سازمان و با مشارکت بخش خصوصی انجام شد،‌ افزود: ایمیدرو از سال جاری نیز 400هزار کیلومتر مربع به مساحت اکتشاف افزوده است.

به گفته غریب پور اکتشافات جدید نیز با همکاری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، سازمان انرژی اتمی، فضایی و سایر دستگاه های مرتبط انجام می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر نیاز کشور به تولید دانش، گفت: از این پس به جای خرید لایسنس برای کارخانه باید بتوانیم به تولید دانش بپردازیم هرچند این مهم از حوزه ساخت تجهیزات آغاز شده است.

غریب پور ادامه داد: در کشورمان 4هزار شرکت دانش بنیان وجود دارد که 254 شرکت مرتبط با فعالیت های معدن و صنایع معدنی هستند.

19 پروژه تقاضا محور

رییس هیات عامل ایمیدرو با اعلام اینکه ایده ها و پژوهش هایی که اکنون مورد توجه قرار گرفته تقاضا محور و کاربردی است، افزود: در حال حاضر 19 پروژه تقاضامحور برای رفع نیازهای معدن و صنایع معدنی در حال اجرا است.

غریب پور خاطر نشان کرد: طی شش ماه نخست امسال بودجه پژوهش 60درصد و بودجه آموزش 50درصد افزایش یافته است.

وی همچنین خبر داد که آبان ماه جاری جشنواره "اینوماین" برگزار می شود و در آن ایده های ارزش آفرین معدن و صنایع معدنی معرفی می شوند.

غریب پور با ابراز اینکه شرکت های فولاد خوزستان، مبارکه و گل گهر به عنوان شرکت هایی یاد کرد که پیشرو در همکاری با استارت آپ ها هستند، ادامه داد: ایمیدرو به زودی یک مرکز استارت آپ با راه اندازی دانشگاه ها راه اندازی می کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: