کد خبر: ۱۸۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۱۲ آبان ۱۳۹۸
خودروهای دپوشده در گمرک مناطق آزاد موضوعی است که همچنان بلاتکلیف و درانتظار مصوبه هیات دولت خاک می خورد و از طرف دیگر سرمایه گذران و کسانی که اقدام به واردات خودرو قبل از قانون منع واردات کرده بودند دراین میان متضرر شده و کسی هم پاسخگو نیست.
خودروهای دپوشده در گمرک مناطق آزاد موضوعی است که همچنان بلاتکلیف و درانتظار مصوبه هیات دولت خاک می خورد و از طرف دیگر سرمایه گذران و کسانی که اقدام به واردات خودرو قبل از قانون منع واردات کرده بودند دراین میان متضرر شده و کسی هم پاسخگو نیست. 

رایزنی ها درحال انجام است

 دراین خصوص مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: برخی مسائل ارزی از اهم گره‌های ترخیص خودرهای دپو شده به شمار می‌رود، اما رایزنی‌هایی در رابطه با ترخیص خودروهایی که قبل از مقررات جدید وارد شده و مشکلی از این نظر ندارند، در حال انجام است. 

او دراین خصوص توضیح داد: تعدادی از این خودروها که بعد از  وضع مقررات جدید بنا به شرایط خاص کشور و محدودیت‌های ثبت سفارش و ارزی موجود وارد شده‌اند به نظر می‌رسد که باید تعیین تکلیف شوند چون اساسا ورود آنها به کشور مردود و ممنوع است. اما در رابطه با آنهایی که قبل از محدودیت‌ها وارد شدند باید تشریفاتی انجام شود و مطابقت با مقررات ترخیص آنها صورت گیرد.

بانک از 13 هزار دستگاه خودروهای دپو شده خبر داد که از حدود دو سال پیش به دلایل مختلف از جمله تغییر شرایط ارزی و اعمال محدودیت‌هایی در ثبت سفارش در گمرکات، مناطق آزاد و بنادر باقی ماندند تا این‌که از نیمه دوم سال گذشته و طی مصوبه هیات دولت قرار بر ترخیص خودروها با انجام تشریفات گمرکی شد، براین اساس حدود ۷۰۰۰ دستگاه ترخیص شدند اما ۱۱۰۰ دستگاه دیگر که پروانه گمرکی نیز دریافت کرده بودند به دلیل پایان مهلت و انجام سایر تشریفات از ترخیص بازماندند.

خودرهایی که در انتظار مصوبه دولت خاک می خورند
100 دستگاه خودروی دپوشده در بندر خرمشهر

 دراین خصوص مدیرروابط عمومی منطقه آزاد اروند نیز به خبرنگار قلم گفت: نزدیک به 100 دستگاه خودروی دپوشده در بندر خرمشهر وجود دارند که درانتظار مصوبه هیات دولت هستند که البته مدیرعامل منطقه آزاد در ایام اربعین به این موضوع اشاره کردند که درحال حاضر دبیرخانه مناطق آزاد نیز درحال رسیدگی به این مسئله و رایزنی با دولت هستند. 

ریاض فرحانی ادامه داد: قبل از قانون منع واردات برمبنای عرف برخی ها اقدام به واردات ماشین می کردند و درست زمانی که برخی از سرمایه گذاران برمبنای قانون قبلی خودروهایی از دبی به بندر خرمشهر وارد کردند بخشنامه جدید اعلام شد که اتفاقا فرآیند اداری ترخیص خودرو کمی زمان بر است و همین مسئله باعث اعتراض آنها شده است که قبل از واردات به ما اعلام می شد تا ضرر مالی متوجه ما نشود . 

فرحانی بیان کرد: تا زمانی که دولت مصوبه ای درخصوص خودروهای دپوشده در مناطق ازاد ندهد این خودروها همچنان ماندگار هستند .
منبع: قلم نیوز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: