کد خبر: ۱۸۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۱۲ آبان ۱۳۹۸
این ایرتاکسی‌ها دارای ظرفیت 2 تا 19 صندلی و حداکثر وزن برخاست 8618 کیلوگرم است
موضوع هوانوردی عمومی در صنعت حمل و نقل هوایی ایران و راه‌اندازی ایرتاکسی امری است که اخیراً و به صورت جدی‌تر در دستور کار دست‌ اندرکاران صنعت حمل و نقل هوایی قرار گرفته است.

هفتم خردادماه امسال بود ‌که در جلسه‌ای با حضور مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، ‌تفاهم‌نامه‌ای در حوزه هوانوردی عمومی به امضاء رسید.

در این تفاهم‌نامه محورهایی نظیر ایجاد ساختار مقررات ویژه هوانوردی عمومی، واگذاری کارهای اجرایی، ایجاد سازوکار مقررات عملیات جهت شبکه ایرتاکسی و کاهش هزینه‌های ناوبری و فرودگاهی هوانوردی عمومی ‌و همچنین استفاده از ظرفیت مراکز آموزش فنون کشور و ارتفاع سطح فناوری‌های هوانوردی عمومی‌، در دستور کار قرار گرفت.

در همین مراسم بود که معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ‌گفت: ‌در حوزه هوانوردی عمومی کار چندانی در کشور انجام نشده است، در‌ رابطه با طراحی و توسعه  و آموزش  ایرتاکسی ضرورت داشت پیش از این به این موارد می‌پرداختیم اما در این بخش امکان توسعه وجود دارد و می‌توان از موانع کاست و در این راستا به موارد کلیدی در تفاهم نامه امروز توجه شده است.

به گفته شهرام آدم‌نژاد تا پایان امسال حداقل در دو مسیر ایرتاکسی راه‌اندازی می‌شود.

بنابراین گزارش پرواز در مسیرهای هوایی کوتاه ‌به دلیل غیر اقتصادی بودن‌، معمولاً شرکت‌های هواپیمایی خدماتی ارائه نمی‌کنند، به عنوان مثال در فاصله 250 کیلومتری بین دو شهر چندان اقتصادی نیست که شرکت هواپیمایی با اشغال یک فروند هواپیمای خود، خط پروازی راه‌اندازی کند.

به همین دلیل در قاره‌ای نظیر اروپا که مسافت بین شهرها و حتی کشورها کوتاه است، ‌حمل و نقل ریلی بیشتر از ناوگان هوایی شرکت‌های هواپیمایی توسعه یافته است اما در این بین کمبود یک مدل حمل و نقلی دیگر هم حس می‌شود که این همان ایرتاکسی است؛ ‌ایرتاکسی برای مسافت‌های کوتاه و در راستای اتصال فرودگاه‌‌های کم‌ترافیک بسیار مفید است.

این ایرتاکسی‌ها دارای ظرفیت 2 تا 19 صندلی و حداکثر وزن برخاست 8618 کیلوگرم است.


به هر حال توسعه خدمات هوانوردی عمومی‌ با کمک ‌ارتقا‌ سطح فناوری صنعت هوانوردی عمومی و بومی‌سازی زیر‌مجموعه‌های وارداتی این حوزه و همچنین توسعه هوانوردی عمومی در طراحی و ساخت محصول برای صادرات و رفع نیازهای داخلی، محقق خواهد شد.
منبع فارس

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: