کد خبر: ۱۸۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۱۱ آبان ۱۳۹۸
نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک:
حسام عقبایی با طرح این سئوال که منبع آمار وزارت راه و شهرسازی برای قیمت بازار مسکن چه بوده که از افزایش 13 درصدی قیمت در منطقه یک خبر داده است، اظهار کرد: آمار سامانه املاک و مستغلات چنین چیزی را تایید نمی‌کند.
طی سال‌های اخیر آمار مربوط به تغییرات قیمت مسکن با چند روز فاصله توسط وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی منتشر شده است. بر این اساس دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در جدیدترین گزارش خود از بازار مسکن متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی را برای مهرماه امسال 12 میلیون و 722 هزار تومان اعلام کرد. در این گزارش بیشترین افزایش قیمت مربوط به منطقه یک با حدود 4 میلیون تومان بود.

در شهریور ماه امسال متوسط قیمت مسکن در این منطقه 24 میلیون و 810 هزار تومان بود که در مهر امسال به 28 میلیون و 172 هزار تومان افزایش یافت،‌ یعنی رشد 13.55 درصدی. در گزارش بانک مرکزی نیز که البته همبشه با گزارش وزارت راه مغایرت داشته،‌ متوسط قیمت مسکن در منطقه یک از 25 میلیون و 43 هزار تومان آخرین ماه تابستان 98 با 6 درصد رشد به 26 میلیون و 969 هزار تومان افزایش یافته است.

مقایسه این دو عدد حکایت از اختلاف حدود 7.5 درصدی قیمت فقط در یک فقره دارد. گذشته از مغایرت‌های همیشگی آمار وزارت راه و شهرسازی (دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن) و بانک مرکزی در حوزه بازار مسکن، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزایش متوسط قیمت مسکن در منطقه یک طی مهر 98 را به طور کلی رد کرده است.

حسام عقبایی  با طرح این سئوال که منبع آمار وزارت راه و شهرسازی برای قیمت بازار مسکن چه بوده که از افزایش 13 درصدی قیمت در منطقه یک خبر داده است، اظهار کرد: آمار سامانه املاک و مستغلات چنین چیزی را تایید نمی‌کند.

وی ادامه داد: از سال 94 تا امروز قرار بوده وزارت راه و شهرسازی سامانه ملی اسکان و املاک را راه‌اندازی کند اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است. از سوی دیگر مرکز آمار ایران نیز چنین آماری از بازار مسکن را در اختیار ندارد.

وی تاکید کرد:‌ بر خلاف گزارش وزارت راه و شهرسازی که در آن از افزایش حدود 13.5 درصدی متوسط قیمت مسکن منطقه یک تهران خبر داده، باید به این نکته توجه شود که بیشترین واحدهای بزرگ، لاکچری و گرانقیمت ایران در منطقه یک واقع شده و اتفاقا این واحدها بیشترین افت قیمت را طی ماه‌های اخیر تجربه کرده‌اند.

*سرچ وزارت راه در آمار سامانه کد رهگیری!

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به این‌که کاهش قیمت واحدهای بزرگ متراژ، لاکچری و گرانقیمت منطقه یک تهران بیش از 40 درصد بوده است، ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی از اتحادیه مشاوران املاک آماری را نگرفته‌اند و احتمالا در سامانه املاک و مستغلات به اصطلاح "سرچ" کرده و گزارش‌های ماهانه را بر اساس آن منتشر می‌کننند.

وی با اعلام این‌که بخشی از قراردادهای بازار مسکن تهران به خصوص در منطقه یک در سامانه کد رهگیری ثبت نمی‌شود، تصریح کرد: منطقه یک شامل خیلی از نقاط تهران است که اگر لواسان را حساب کنیم،‌ شمیرانات را نیز شامل می‌شود. اما چنانچه منطقه یک شهرداری تهران را در نظر بگیریم باز هم بخشی از معاملات در سامانه کد رهگیری ثبت نمی‌شود.

وی با تاکید بر این‌که آمارها نسبی بوده و  مبین رشد حدود متری 4 میلیون تومان قیمت مسکن در منطقه یک نیست، اضافه کرد: با توجه به این‌که قیمت املاک منطقه یک با توجه به بزرگ‌ متراژ (200 تا 500 مترمربع) و لاکچری بودن بسیار بالاست و به همین دلیل قدرت خرید هر کسی به این واحدها نمی‌رسد.

وی ادامه داد: با توجه به این مسئله نیز این واحدها بیشترین شکست قیمت و افت قیمت را داشته‌اند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک میزان کاهش قیمت مسکن در منطقه تهران را بیش از 40 درصد اعلام کرد و با بیان این‌که بررسی کف بازار مسکن حاکی از آن است که آمار وزارت راه و شهرسازی با واقعیت‌ها نمی‌خواند، گفت:‌ کاهش قیمت در همه مناطق روی داده است، البته در برخی ساختمان‌های خاص مانند برج‌ها و مجتمع‌ها مالکان واحدهای خود را خالی نگه داشته‌اند. این واحدها قبل از گرانی‌ها به قیمت متری میلیون 50، در دوره گرانی متری 70 میلیون و الان با قیمت متری 100 میلیون تومان عرضه می‌شود که هیچ مشتری ندارد.

عقبایی یادآور شد: واحدهایی را در شمیرانات سراغ داریم که با وجود کاهش قیمت، مالکان آنها قصد فروش ندارند و می‌خواهند سوداگری کرده و قصدی برای خروج از بازار مسکن ندارند.

وی تاکید کرد: مالکان این قبیل واحدها آنها را از سال 97 خالی نگه گذاشته و اوایل سال گذشته آنرا به ازای هر مترمربع 70 میلیون‌، در تیرماه 90 میلیون و امروز هم با رقم 100 میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده‌اند. این واحدهای نه خریداری دارد و نه این‌که معامله در این واحدها انجام می شود.

وی بیان کرد: اگر وزارت راه و شهرسازی (دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن) این نوع قیمت‌ها را وارد آمار خود کرده باشد که به هیچ وجه موضوع پذیرفتنی نیست.
منبع : تسنیم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: