کد خبر: ۱۸۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۶ - ۰۶ آبان ۱۳۹۸
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در ماه مهر بوسیله بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲ میلیون و ۱۲۷ هزا ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۰.۴ و ۴۷.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.
گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در مهرماه سال ۱۳۹۸ که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است.

 بر اساس این گزارش در مهرماه سال ۱۳۹۸ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۳.۴ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۲۲ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۳.۷ درصد کاهش  نشان می‌دهد.

براساس بررسی‌های صورت گرفته توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در مهرماه سال ۱۳۹۸ حاکی از آن است که از مجموع سه هزار و ۴۰۱ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۴۱.۹ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

سهم یاد شده در مقایسه با مهرماه سال قبل حدود ۲.۶ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و بیش از ۱۵ سال افزوده شده است.

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در مهرماه سال ۱۳۹۸ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه پنج  با سهم ۱۵.۱ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است، همچنین مناطق ۲ و ۴ به ترتیب با سهم های ۹.۱ و ۷.۹ درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته‌اند.

 برابر این اطلاعات مجموع ۷۰.۸ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در مهر ماه امسال مربوط به ۱۰ منطقه شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق ۵ ،۲ ،۴ ،۱۰ ،۷ ،۱۵ ،۱ ،۱۴ ،۸ و ۶ ) بوده و ۱۲ منطقه باقی مانده ۲۹.۲ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

تحولات قیمت مسکن

بررسی انجام شده نشان می دهد در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل هفت میلیون و ۲۶۹ هزار ریال به منطقه یک و کمترین آن با ۲ میلیون و ۵۵ هزار ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشت، ارقام ذکر شده نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۴۳.۷ و ۵۲.۷ درصد افزایش نشان می‌دهند.

تحولات اجاره بهای مسکن

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری در مهرماه سال جاری نشان می دهد به ترتیب معادل ۳۴.۸ و ۳۳.۲ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد دارد.

 هفت ماهه سال ۱۳۹۸  تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به حدود هشت هزار و ۳۵ واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن ۵۷.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

 همچنین بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۴۱.۹ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. ضمن آنکه در ماه مورد بررسی شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۳۴.۸ و ۳۳.۲ درصد رشد نشان می‌دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: