کد خبر: ۱۸۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۵ - ۰۴ آبان ۱۳۹۸
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو:
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو درمورد سوء استفاده برخی شرکت های صوری از قانون معافیت مناطق آزاد به خبرنگار قلم نیوز گفت: مناطق آزاد برای کمک به توسعه ملی و افزایش سهم اقتصاد جهانی با سازوکارهای انگیزشی و مشوق های نهادی و مالیاتی تعریف شده است و اصولا اساس این مناطق به این گونه است که با معافیت های گمرکی ابزارهایی است که سرمایه گذاران را به مسیرهای بهتر هدایت کند.

محمدرضا عبدالرحیمی افزود: کارکرد مناطق آزاد به شیوه ای است که مناطق دارای زیرساخت های فیزیکی و نهادی را فارغ از بروکراسی های مردم و سرزمین اصلی با ارائه مشوق های مالیاتی به سمت ایجاد اشتغال پایدار ، ثروت افزایی ، افزایش صادرات و به تبع آن تقویت اقتصاد ملی از طریق همین جذابیت ها رهنمون کند.
 
او بیان کرد: اگر قرار باشد مزیت ها را از مناطق آزاد سلب کنیم و درکنار آن ریسک های کشورهای دیگر را هم مدنظر قرار دهیم آنوقت انگیزه ای برای سرمایه گذاران در مناطق آزاد کشور باقی نمی ماند چراکه مزیت معافیتی کشورهای همسایه نسبت به ما بسیار بالاتر است برای مثال ترکیه برای بخش تولید 18 منطقه آزاد دارد و یا در جبل علی ( امارات) که یکی از موفق ترین مناطق آزاد درجهان شناخته شده است 50 سال معافیت مالیاتی وجود دارد که قابل تمدید است همچنین در عمان درمنطقه آزاد ابوظبی معافیت های مالیاتی به طور مادام العمر برای شرکت ها دایر است .

عبدالرحیمی به معافیت مالیاتی گرجستان اشاره کرد و گفت: درگرجستان معافیت مالیاتی برای شرکت ها به صورت همیشگی وجود دارد این درحالی است که ضریب ریسک پذیری درایران نسبت به کشورهای مذکور در شرایط مناسبی قرار ندارد.

 او درباره فعالیت شرکت های صوری و سواستفاده آنها از قانون معافیت مالیاتی گفت: متاسفانه برخی سودجویان با تاسیس شرکت های صوری در مناطق آزاد و فعالیت در سرزمین اصلی قصد دارند تا مالیات پرداخت نکنند و به این جهت به اقتصاد ضربه بزنند البته در منطقه آزاد ماکو به تمام شرکت های ثبت شده اطلاعیه صادرشده است که آن شرکت های فعال در منطقه لازم است برای تجدید مجوز خود مجددا اقدام کنند و پس از آنکه فعالیت آنها احراز شد چنانچه شرکت ها نسبت به معرفی خود به دستگاه های نظارتی اقدام نکنند شناسه مالیاتی آنها باطل خواهد شد.

عبدالرحیمی اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی باید هرساله نسبت به شرکت هایی که مجوز فعالیت اقتصادی می گیرند هشیار عمل کند و غیرفعال ها را شناسایی کند از سوی دیگر ما در مناطق آزاد نیز نسبت به ثبت شرکت هایی که درمنطقه آزاد ماکو اقدام کرده اند را با اطلاعات نام شرکت ها در مرکز ثبت شرکت تهران کنترل و مقایسه می کنیم و این تبادل اطلاعات به ما کمک می کند که متخلفان را سریع تر شناسایی کنیم .

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: دستگاه های نظارتی باید سازوکار لازم برای مقابله با تخلفات را تدبیر کند و اطلاعات فعالان اقتصادی را که همواره دردست داشته است اما این دلیل نمی شود که مزیت مناطق آزاد را تنها به دلیل برخی از تخلفات نادیده گرفت و چنین برخوردی به جای حل مسئله پاک کردن صورت مسئله است.
 
او متذکر شد: درشرایط فعلی که اقتصاد کشور دچار تحریم های ناجوانمردانه است با محدود کردن مناطق آزاد و اعمال بروکراسی های جدید برای این مناطق ریسک سرمایه گذاران را دراین مناطق اقزایش می دهد و به جای آنکه درشرایط فعلی به دنبال افزایش درآمد برای کشور بود با دست خودمان داریم به دامن زدن ریسک های بیشتر کمک می کنیم.

عبدالرحیمی افزود: اگر مناطق آزاد قرار باشد پیوندی با اقتصاد جهانی پیدا نکند حاضر نیستم که این مناطق وجود داشته باشند بنابراین اجازه نمی دهیم عده ای سودجو با فرار مالیاتی به اقتصاد ملی و اقتصاد مناطق آزاد ضربه بزنند.

او معتقد است: باید مزیت های مناطق آزاد قوی تر از قبل شود و درمقایسه با رقبای همسایه تلاش کنیم تا مزیت های بهتری تعریف کنیم نه آنکه این مزیت ها روز به روز کاهش یابد .

منبع: قلم نیوز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: