کد خبر: ۱۸۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸
مدتی است بنزین سوپر نایاب شده است و دراین بین مسئولان با اظهارنظرهای متفاوت مردم را دچار سردرگمی کرده اند که بالاخره وضعیت بنزین سوپر چه خواهد شد.

اما و اگرهای کمبود بنزین سوپر
 از اواسط تابستان سال‌جاری تاکنون عرضه بنزین سوپر در کلانشهرهای کشور همچون تهران متوقف و یا به صورت قطره چکانی انجام می‌شود حتی در  جایگاه های مرکز و شمال تهران مدت‌هاست بنزین سوپر عرضه نشده است. این در حالی است که مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از افزایش ظرفیت تولید بنزین ایران به حدود 115 میلیون لیتر در روز خبر داده بود.

یوسف فرامرزی دبیر سندیکای جایگاه داران سراسر کشور دلیل این امر را اینگونه بیان می کند که  شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در حال حاضر توانایی تولید بنزین سوپر را ندارد و به همین دلیل از جایگاه داران خواسته اند که به جای بنزین سوپر بنزین یورو4 و یورو 5 به مردم عرضه کنند در حالی که این کار غیر قانونی است.

وی در ادامه گفت: مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در توجیه عدم عرضه و توزیع بنزین سوپر در کشور تاکید دارند که بنزین یورو 4 و 5 با اکتان 90 تا 91 می تواند جایگزین مناسبی برای بنزین سوپر باشد این درحالی است که احتراق و میزان آلایندگی بنزین سوپر با اکتان 93 تا 95 به مراتب کمتر از بنزین یورو 4 و 5 است.

بنزین سوپر با توجه به اکتان بالاتر از بنزین معمولی و یورو 4 و 5 می تواند ضمن صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف سوخت و به تبع آن کاهش انتشار آلایندگی به احتراق مناسب‌تر کمک کند.

عده ای دیگر اما توپ را در زمین بورس انرژی می اندازند و معتقدند عرضه بنزین سوپر در بورس انرژی جهت صادرات عامل کمبود عرضه این بنزین در جایگاههای سوخت کشور است .

به گفته کارشناسان با ورود این فرآورده پر تقاضا به بورس انرژی، بخش قابل توجهی از مشتریان بجای خرید بنزین ایران از دلالان مرزی، به این بازار شفاف مراجعه کرده و با نرخی مشخص و معقول خرید خود را انجام می دهند. در این بین عایدی این صادرات مستقیما به خزانه می رود که با توجه به شرایط تحریمی موجود، منبع درآمد جذابی به شمار می رود.

با این حال اما رئیس انجمن صنفی کارفرمایی جایگاه‌های سوخت سراسر کشور اسدالله قلی‌زاده درباره وضعیت عرضه بنزین سوپر در کشور اظهار داشت: بنا به گفته مسئولین شرکت پالایش و پخش فرآورده به لحاظ تولید این نوع بنزین مشکل خاصی نیست و در حال حاضر در پالایشگاه‌های اراک، اصفهان تولید بنزین سوپر داریم و براساس اطلاعات حاصله با توجه به ارزان بودن نرخ فرآورده در ایران ترجیح بر این است که بنزین سوپر صادر شود.


منبع: قلم نیوز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: