کد خبر: ۱۸۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۸
یک کارشناس صنعت خودرو گفت:تیم مدیران سابق و اسبق سایپا در سال‌های ۹۶ و ۹۷ که در حال حاضر تعدادی از آنان نیز در بازداشت به سر می برند، بدون برآورد دقیق از میزان ظرفیت این خودروساز در خصوص تولید و تحویل محصولات خانواده رنو و نیز بی‌توجهی و عدم لحاظ تحریم‌ها و همچنین عدم پیش‌بینی ترک ایران توسط شرکای خارجی، اقدام به پیش‌فروش این خودروها کردند
عدم تحویل به‌ موقع خودروهای تعدادی از مشتریان سایپا باعث اعتراض آنان شده است.

 این افراد که عمدتاً از خریداران خودروهای خانواده برلیانس و خانواده رنو به‌ویژه ساندرو هستند، از تأخیر یا عدم امکان تحویل خودروهای خود گله‌مندند و مدیران فعلی را مخاطب اعتراضات خود قرار می‌دهند.

در این باره یک کارشناس صنعت خودرو گفت: تیم مدیران سابق و اسبق سایپا در سال‌های ۹۶ و ۹۷ که در حال حاضر تعدادی از آنان نیز در بازداشت به سر می برند، بدون برآورد دقیق از میزان ظرفیت این خودروساز در خصوص تولید و تحویل محصولات خانواده رنو و نیز بی‌توجهی و عدم لحاظ تحریم‌ها و همچنین عدم پیش‌بینی ترک ایران توسط شرکای خارجی، اقدام به پیش‌فروش این خودروها و ایجاد تعهد غیر قابل اجرا برای سایپا در تعداد بسیار بالایی کردند.

به گفته وی، مدیران فعلی سایپا که از بهمن ۹۷ سکان این شرکت را در دست گرفته‌اند نیز پیشتر اعلام کرده بودند به‌دلیل وجود تحریم‌ها و لغو همکاری رنو، عدم تامین قطعات در خودروهای مشترک با شرکای خارجی، امکان اجرای تمام تعهدات برجا مانده از قبل وجود ندارد.

وی افزود: آنها برای حل مشکل اقدام به ارائه طرح‌های جایگزین و تبدیلی کرده‌اند که ظاهراً با وجود برخورداری از سود اقتصادی مناسب برای مشتریان، مورد پذیرش جمعی از آنان قرار نگرفته است.

این کارشناس  خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که سایپا اگرچه نمی تواند به بهانه اشتباه مدیران قبلی خود از تعهدات این شرکت در زمینه تحویل خودروهای مشتریان شانه خالی کند، اما این خودروساز به‌هیچ‌وجه امکان تولید خودروهای خانواده رنو و برلیانس نظیر ساندرو را به‌دلایل متعدد ندارد و به نفع مشتریان است که هرچه زودتر از میان طرح‌های تبدیلی و جایگزین راهی برای خود انتخاب کنند؛ راه‌هایی که طبق برخی محاسبات حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان سود برای آنان در پی خواهد داشت.

وی در پایان گفت: مدیران سابق وزارت صمت و مدیران قبلی سایپا باید بابت عملکرد خود و ثبت‌ نام بی‌حساب و کتاب از مشتریان پاسخ‌گو باشند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: