کد خبر: ۱۸۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۲۸ مهر ۱۳۹۸
سامانه نیما در ماه‌های اخیر با جذب ارز ناشی از صادرات و اختصاص آن به واردکنندگان برای واردات کالاهای مورد نیاز کشور، نقشی مهم در ثبات ارزی ماه‌های اخیر داشته است
سامانه نیما با عرضه بیش از ۲۰ میلیارد یورو ارز صادراتی از ابتدای راه‌اندازی تاکنون، نقش مهمی در ایجاد ثبات ارزی در کشور و تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان داشته است.

سامانه نیما به عنوان یکی از مهمترین ابزار برای مدیریت بازار ارز به شمار می‌رود که صادرکنندگان و واردکنندگان باید معاملات ارزی خود را در بستر این سامانه به ثبت برسانند.

این سامانه از اردیبهشت پارسال پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد.

سامانه نیما در ماه‌های اخیر با جذب ارز ناشی از صادرات و اختصاص آن به واردکنندگان برای واردات کالاهای مورد نیاز کشور، نقشی مهم در ثبات ارزی ماه‌های اخیر داشته است.

جزئیات عرضه ارز در نیما

بررسی آمار سامانه نشان می‌دهد، مجموع عرضه ارز صادراتی در این سامانه از زمان ابتدای راه‌اندازی این سامانه تا ۲۸ مهرماه به ۲۰ میلیارد و ۵۶۷ میلیون یورو رسید که حدود ۱۷ میلیارد و ۲۸۷ میلیارد از آن برای واردات اختصاص یافت.

تا پایان سال ۹۷ حدود ۱۱ میلیارد و ۱۹۴ میلیون یورو ارز صادراتی در نیما در معرض فروش قرار گرفت که ۹ میلیارد و ۳۶۹ میلیون یورو برای واردات اختصاص یافت.

از ابتدای سال ۹۸ تا امروز ۹ میلیارد و ۳۷۳ میلیون یورو در سامانه نیما عرضه شده است که ۷ میلیارد و ۹۱۸ میلیون یورو صرف واردات شده است.

نرخ ۱۱ هزار و ۵۷۱ تومانی حواله‌های یورویی

میانگین نرخ فروش حواله یورو در سامانه نیما ۱۱ هزار و ۵۷۱ تومان و متوسط بهای فروش حواله دلار ۱۰ هزار و ۴۴۶ تومان بوده است.

این درحالی است که هر اسکناس یورو در بازار آزاد و صرافی‌های بانکی در روز یکشنبه به ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان رسید، هر دلار نیز ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته شد.

با وجود گمانه زنی هایی که درباره احتمال کنار گذاشتن سامانه نیما پس از راه‌اندازی بازار متشکل ارزی مطرح شده، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که به دلیل تفاوت ماهیت کار سامانه نیما و بازار متشکل، این دو بازار به صورت جداگانه و موازی به کار خود ادامه خواهند داد.

بازار متشکل ارز قرار است به معاملات فیزیکی اسکناس اختصاص یابد اما در سامانه نیما تنها حواله‌های ارزی خرید و فروش خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: