کد خبر: ۱۸۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۲ - ۲۴ مهر ۱۳۹۸
وزیر نیرو درباره احتمال استیضاح خود گفت: آنچه که من خبردار شدم، مستلزم این است که با نمایندگان مجلس درباره اش صحبت کنیم و آنچه که مدنظر آنان است را توضیح دهیم تا موضوع برطرف شود.

 رضا اردکانیان در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان اظهار کرد: طبق قانون پروژه‌های منابع آب و به ویژه پروژه‌های بزرگش در مرحله اول نیازمند تخصیص آب است که عمدتا بر مبنای نیاز است. یعنی مطالعاتی انجام می‌شود و بر اساس آن موافقت اولیه ای برای تخصیص اولیه آب صورت می‌گیرد و بعد سازمان محیط زیست در این زمینه مجوز زیست محیطی می‌دهد و بعد از آن وزارت نیرو باید تخصیص اولیه خود را بدل به مجوز نهایی کند.

وی افزود: خوب است بدانیم این سه مرحله موازی هم نیستند بلکه در طول یکدیگرند. در خصوص انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی مجوز اولیه مربوط به سال ۱۳۹۱ است و بعد از آن سازمان محیط زیست بررسی‌های شان را انجام می‌دهند که یا مجوز زیست محیطی صادر شود، یا صادر نشود و یا مشروط صادر شود.

وزیر نیرو تاکید کرد: تا سال ۹۶ هیچ علامتی از این جهت وجود ندارد و طرف حساب هم معمولاً مجری طرح است که در این پروژه شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران است. در سال ۹۶ یک مجوز مشروط داده شده اما چون شرطش عملیاتی نبوده در سال ۹۷ یک مجوز مشروط دیگر داده شده که آن هم عملیاتی نبوده و آنچه در این روزها رخ داده، نه موافقت با طرح است، نه مخالفت با طرح است، نه موافقت مشروط است، نه بررسی مجدد طرح است.

اردکانیان ادامه داد: یک جلسه با حضور معاونان محیط زیست، مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران و سمنان و یک مدیرکل از وزارت نیرو، سلسله اطلاعاتی را خواستند تا مطالعات جدید انجام گیرد و آن را بررسی کنند. این همه ماجرا است و کار هنوز در همان مرحله ای است که پیش از این بوده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره امکان استیضاح وی در مجلس، اظهار کرد: آنچه که من خبردار شدم، مستلزم این است که درباره اش با نمایندگان صحبت کنیم و آنچه که مدنظر آنان است را توضیح دهیم که انشاء الله موضوع برطرف شود.

اردکانیان در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود دلیل اصلی انتقال آب دریای خزر به سمنان، وجود زادگاه رئیس جمهوری در آن استان است، اظهار کرد: من همیشه گفته ام که دولت و همه وزرا بر اساس قانون، همه ملاحظات فنی، زیست محیطی و اجرایی را در نظر بگیرند و غیر از این هم نخواهد بود.

اردکانیان درباره موضوع انتقال پسماندهای بیمارستانی به آب های جاری در اهواز، تاکید کرد: آنچه که وظیفه ما در این خصوص است را انجام می‌دهیم اما دستگاه های دیگری که در این زمینه مسئول هستند نیز به کار خود می پردازند و اگر مورد خاصی وجود دارد مطرح شود که پیگیری کنیم.

وی افزود: چارچوب کنترل و نظارت بر پسماندها دارد انجام می‌شود، اما اگر موردی دال بر خطا، سهل انگاری و ایجاد اشکال وجود دارد را اعلام کنید. آنچه که وظیفه ماست در حال انجام است و در این زمینه اطمینان کاملی وجود دارد.

اردکانیان در پاسخ به سوالی درباره مشکلات برق شهرک های صنعتی گفت: در این زمینه قانون تکلیف را مشخص کرده، بخشی از این وظیفه ماست که برق را به شهرک ها و بعد از آن مسئولیت متوجه شهرک ها است که آنها فعال هستند و خوشبختانه مشکل جدی وجود ندارد و در مورد شهرک صنعتی عباس آباد هم گزارشی تهیه شده و موضوع در حال رفع است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: