کد خبر: ۱۸۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۲۲ مهر ۱۳۹۸
باتوجه به وضعیتی که درسال گذشته شاهد آن بودیم این سوال مطرح می شود که آیا قیمت کالاهای خانگی مجددا گران خواهد شد و یا آنکه چرا با ارزان شدن دلار و متعادل شدن بازار ارز همچنان خبری از کاهش قیمت نیست؟
قیمت لوازم خانگی در نیمه دوم سال چه تغییراتی می کند؟

ممنوعیت واردات لوازم خانگی از ابتدای سال 97 کلید خورد و افزایش یک باره نرخ ارز کاهش شدید تولید دراین صنعت را به همراه داشت حال باتوجه به وضعیتی که درسال گذشته شاهد آن بودیم این سوال مطرح می شود که آیا قیمت کالاهای خانگی مجددا گران خواهد شد و یا آنکه چرا با ارزان شدن دلار و متعادل شدن بازار ارز همچنان خبری از کاهش قیمت نیست؟

برخی از فعالان این صنف مشکل را افزایش قیمت تمام شده مواد اولیه اعم از شمش ، فولاد، مس و ... می داند که همین مسئله بر قیمت تمام شده کالاها اثرگذاشت .

فروشنده دیگری در گفتگو با قلم نیوز درمورد پیش بینی قیمت ها در نیمه دوم سال معتقد است: مشخص نیست که قیمت مواد اولیه چنددرصد رشد داشته باشد یا قیمت ارز چه روالی را طی کند که همه ما امیدواریم با افزایش تولید و توسعه بازار این صنعت از رکود خارج شود. 

با این حال طبق جدیدترین آمار منتشره از سوی وزارت صمت حاکی از کاهش کمتر از یک درصدی در برخی از انواع لوازم خانگی درمردادماه امسال نسبت به یک ماه قبل از آن است ؛این آمارها حاکی از آن است که قیمت شش نوع لوازم خانگی که قیمت چهارنوع از آنها در مرداد ماه امسال نسبت به تیر کاهش جزیی داشته است .

قیمت ها کمتر از یک درصد ارزان شده است
با دقت در این آمارها درمی یابیم که بیشترین کاهش قیمت مربوط به لباس‌شویی آبسال هفت‌کیلویی سفید است که قیمت آن با یک درصد کاهش در مرداد ماه امسال به چهار میلیون و ۸۵۸ هزار تومان رسیده است. قیمت این محصول در تیرماه امسال حدود چهار میلیون و ۹۰۸ هزار تومان بوده است.

قیمت تلویزیون سامسونگ ۴۹ اینچ ۶۹۰۰ نیز در مرداد ماه امسال نسبت به ماه قبلش ۰.۹ درصد کاهش داشته است. این کالا در تیرماه امسال حدود هشت میلیون و ۷۲۹ هزار تومان و در مرداد ماه نیز هشت میلیون و ۶۴۹ هزار تومان فروخته شده است.

همچنین قیمت یخچال و فریزر الکترواستیل مدل ۲۴ESR در تیرماه و مردادماه امسال به ترتیب ۹ میلیون و ۵۴۱ هزار تومان و ۹ میلیون و ۴۸۶ هزار تومان بوده که نشان می دهد قیمت این محصول در مرداد نسبت به ماه قبل از آن ۰.۶ درصد کاهش داشته است.

لباسشویی سامسونگ هفت کیلویی مدل ۱۲۴۳ سیلور نیز در مردادماه امسال حدود هفت میلیون و ۵۶۲ هزار تومان عرضه شده که نسبت به فروش این کالا در تیرماه به قیمت هفت میلیون و ۶۰۴ هزار تومان، ۰.۵ درصد کاهش داشته است.

در این میان قیمت یخچال الکترواستیل مدل ۲۷ES و تلویزیون سامسونگ ۵۵اینچ ۷۹۰۰ در مرداد ماه امسال نسبت به تیرماه به ترتیب ۰.۴ و ۰.۳ درصد افزایش داشته است. این دو محصول در مردادماه به ترتیب به قیمت چهار میلیون و ۸۴۷ هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۶۸۷ هزار تومان فروخته شده است.

عرضه در بازار کم است
سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی درخواست جدیدی برای افزایش قیمت لوازم خانگی از سوی تولیدکنندگان داده نشده اما باتوجه به افزایش هزینه منابع انسانی قیمت این محصولات درماه دوم سال حدود 10 تا 20 درصد افزایش داشته است. 

حمیدرضا غزنوی دلیل غیرمنطقی بودن قیمت ها در بازار را عرضه لوازم خانگی کم در بازار دانست و گفت : به دلیل کاهش عرضه برخی برندهای خارجی و مشکلاتی که درزمینه انتقالات مالی وجود دارد عرضه لوازم خانگی در بازار کم شده است.

او افزود: درسال جاری افزایش نرخ ارز و حقوق منابع انسانی باعث افزایش 10 تا 20 درصدی قیمت تمام شده لوازم خانگی شده که تولیدگنندگان بعد از پرداخت حقوق فروردین این افزایش قیمت را در محصولات خود اعمال نکردند اما تکانه اقتصادی شدیدی که منجر به افزایش غیرمنطقثی قیمت ها شود وجود نداشته است. 

او بیان کرد: قیمت تمام شده تابعی از قیمت مواد اولیه ، قطعات و هزینه منابع انسانی است اما قیمت محصولات در بازار تابع عرضه و تقاضا است و کاهش عرضه می تواند منجر به افزایش غیرمنطقی قیمت ها در مدت کوتاه شود. 

منبع: قلم نیوز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: