کد خبر: ۱۸۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۲۱ مهر ۱۳۹۸
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بر لزوم عدم قیمت‌گذاری محصولات تولیدی ایران مانند پسته و زعفران به واسطه خریداران خارجی تاکید کرد و افزود: پس از محصول پسته، ایران در کالای زعفران هم به عنوان بازیگر بزرگ در دنیا تلقی می‌شود
شاپور محمدی امروز (یکشنبه) در مراسم افتتاح معاملات آتی پسته در بورس کالای ایران اظهار داشت: قرارداد آتی همواره یکی از ابزارهای مشتقه‌ای است که در دنیا به آن به عنوان ابزار پوشش ریسک توجه می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد: افراد با خرید قرارداد آتی محصول مانند زیره، پسته و زعفران از طریق تنظیم قیمت، قادر به جلوگیری از نوسانات قیمتی که ممکن است با آن روبرو شوند خواهند بود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه قرارداد آتی مانند هر اوراق دیگری در کشف صحیح قیمت دارایی پایه، تاثیرگذار است، گفت: اگر بازار نقدی کالایی از عمق لازم برخوردار نباشد و منابع مالی که در آن حوزه گسترش پیدا کرده است بیش از حد معمول باشد، مشتقه سازی از جمله اقداماتی است که در این زمینه و در بازار مالی دنیا انجام می‌شود.

وی به کمک اوراق مشتقه به افزایش ثبات قیمتی دارایی پایه اشاره و بیان کرد: گاهی ممکن است اوراق مشتقه با دارایی پایه منجر به افزایش قیمت شوند که باید به طور حتم با این مساله مقابله و تمهیدات لازم برای آن در نظر گرفته شود اما در کل اوراق مشتقه به کشف صحیح قیمت‌ها کمک خواهد کرد.

محمدی به تلاش کشاورزان برای تولید محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی تلاش خود را برای فراهم کردن امکانات مناسب برای کشاورزان را انجام داده است اما نباید این نکته را فراموش کرد که در برخی از مواقع ممکن است وضعیت اقلیم به گونه‌ای باشد که کشاورزان را با مشکل مواجه کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بر لزوم عدم قیمت‌گذاری محصولات تولیدی ایران مانند پسته و زعفران نباید به واسطه خریداران خارجی تاکید کرد و افزود: بعد از محصول پسته، ایران در کالای زعفران هم به عنوان بازیگر بزرگ در دنیا تلقی می‌شود در این زمینه بورس کالای ایران کمک می‌کند تا محصولات تولیدی کشاورزان به درستی قیمت گذاری و به مرجع قیمت دنیا تبدیل شود. 

وی با بیان اینکه بورس کالا به عنوان یک وضعیت برد - برد برای کشاورز، صادرکننده و سرمایه گذار تلقی می‌شود، گفت: معاملات پسته در بورس نقش تعیین کننده‌ای در بازارهای جهانی و قیمت‌گذاری جهانی ایفا خواهد کرد و امیدواریم خرما و کشمش هم در آینده نزدیک به این بازار وارد شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: