کد خبر: ۱۸۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۱۶ مهر ۱۳۹۸
دستیار وزیر نیرو:
دستیار وزیر نیرو در امور کمیسیون دائمی همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه با بیان اینکه تعدد و پراکنده‌کاری داخلی از جمله مشکلات اجرای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا است، خاطر نشان کرد: باید پراکنده‌کاری در این بخش را جمع کرده و کارها در زیر یک چتر قرار گیرد.

داوود میرزاخانی در نشست تخصصی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در موسسه ایراس برگزار شد، گفت: رابطه ایران و روسیه در زمان مدودف به حداقل ممکن رسید اما منشا بحران اوکراین، اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. پوتین در آن زمان خیلی تلاش کرد اوکراین را وارد این اتحادیه کند ولی اوکراین در میانه انتخاب اتحادیه اروپا و اتحادیه اقتصادی اوراسیا بود.

وی با بیان اینکه بحران اوکراین موجب توسعه همکاری‌های زیرساختی تهران و مسکو شد، اظهارداشت: در پنج سال اخیر، سند جدی میان ایران و روسیه در دست نیست چراکه قراردادهای مهم امضا شده است. در آن ایام، تکمیل کریدور شمال به جنوب دنبال شد. روسیه و هند برای تکمیل آن فعال شدند و آذربایجان نقش منفعلانه‌اش را به مبتکرانه تغییر داد.

دستیار وزیر نیرو در امور کمیسیون دائمی همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه ادامه داد: مهمترین مانع توسعه همکاری تجاری دو کشور بالا بودن تعرفه‌های گمرکی است. در واقع، روس‌ها استارت‌زننده موافقتنامه تجارت آزاد بودند. در ایران در آن زمان مقاومت جدی برای امضای موافقتنامه تجارت آزاد می‌شد ولی واعظی به عنوان رئیس وقت کمیسیون همکاری تجاری توانست شرایط را فراهم کند و در نهایت در سال ۹۷، این موافقتنامه امضا شد.

میرزاخانی با بیان اینکه ۸۲۲ قلم کالا شامل تعرفه ترجیحی در موافقتنامه تجارت آزاد شدند، تصریح کرد: این موافقتنامه موقت و سه ساله است. باید در طول سه سال آینده، تکلیف خود را با آن مشخص کنیم. این موافقتنامه، اولین همکاری جدی منطقه‌ای ایران است و می‌توان آن را تمرین جدی ایران به پیمان‌های مهمتری مانند wto دانست. از طریق موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، موانع تعرفه‌ای برداشته می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلات در حوزه ترانزیت باقی است و البته در حال تلاش برای رفع آن هستیم، خاطرنشان کرد: در حوزه گمرک از بقیه حوزه‌ها جلوتر هستیم و قرار شده آنها مشوق‌هایی برای تجار ارائه کنند. استاندارد در اجرای این موافقتنامه نقش مهمی دارد و قرار است برای انطباق‌پذیری ملاک‌ها اقدامات مهمی انجام شود.

دستیار وزیر نیرو در امور کمیسیون دائمی همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه با بیان اینکه تعدد و پراکنده‌کاری داخلی از جمله مشکلات اجرای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا است، خاطرنشان کرد: نیاز به آن داریم که پراکنده‌کاری را جمع و در زیر یک چتر قرار گیرد.

میرزاخانی اجرای موافقتنامه تجارت آزاد موجب وابستگی طرفین به یکدیگر می‌شود، ابراز داشت: امضای این موافقتنامه، مفری در برابر سیاست تحریمی آمریکاست. اثربخشی مثبت آن بیش از اثرات منفی‌اش است. این کار موجب تقویت کریدور شمال و جنوب شده و کالاهای ترجیحی که ما به آنها داده‌ایم جزو کالاهای اساسی است که هنوز آنها را وارد می‌کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: