کد خبر: ۱۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
نتایج نظرسنجی ناجا در ایام نوروز نشان داد
سخنگو و معاون اجتماعی ناجا نتایج نظرسنجی پلیس از میزان رضایتمندی مردم از پلیس و پلیس از مردم در ایام نوروز را تشریح کرد و گفت که تنها حدود 20 درصد از مردم در جامعه احساس امنیت ندارند.
سردار سعید منتظرالمهدی با اشاره به نظرسنجی نوروزی پلیس از شهروندان اظهارکرد: فراهم ساختن محیطی سرشار از امنیت و آرامش و فضایی مملو از هنجارمندی و انضباط جویی برای مسافران پرشمار نوروزی از جمله مهمترین اهدافی هستند که نیروی انتظامی هر ساله برای تحقق آنها از هیچ جد و جهدی فروگذار نمی‌کند. در ایام تعطیلات نوروزی امسال نیز در قالب طرح نوروزی و با اتخاذ شعار تعامل پلیس و مردم؛ نظم و قانونمندی و نشاط بهاری برای تحقق حداکثری این اهداف، پلیس کوشید تا تلاش های خود را مضاعف سازد. اما این سئوال پیش روی ما است که آیا پلیس توانسته ایمنی و امنیت شهروندان به ویژه مسافران نوروزی را تامین کند و زمینه و بستر را برای ظهور و بروز رفتارهای هنجارمند و منظم مهیا سازد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها و پرسش‌های مشابه، در ایام تعطیلات یک نظرسنجی جامع انجام شد.

وی ادامه داد: در این نظرسنجی از روش پیمایش دو مرحله ای استفاده شد. برای این منظور نظرات نمونه‌ای به حجم 11000 نفر در دو وهله زمانی، یکی در روزهای آغازین تعطیلات نوروزی و دیگری در واپسین روزهای تعطیل، با استفاده از یک مقیاس اندازه گیری دارای روائی مناسب و پایائی بالا اندازه گیری شد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون های آماری مناسب و به کمک نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

به گفته منتظرالمهدی 33 درصد پاسخ دهندگان این نظرسنجی را زنان و بقیه را مردان تشکیل می دادند، پاسخ دهندگان نیز در دامنه سنی 15 تا 80 سال با میانگین سنی 39 سال قرار داشتند و 82 درصد آنان را افراد متاهل شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه تحصیلات پاسخ دهندگان از بیسواد تا دکترای تخصصی با میانگین دیپلم بود، گفت: از شهروندان درباره میزان احساس امنیت آنان پرسیده شد و میزان احساس امنیت مسافران در مولفه های مالی ، جانی ، ناموسی ، روانی ، اجتماعی و اخلاقی مورد اندازه گیری قرار گرفت که میانگین نمرات آنان بر اساس تراز 100 در مولفه های شش گانه آمده است.

احساس امنیت 80 درصد از مردم + جدول

به گفته معاون اجتماعی ناجا همانگونه که میانگین‌های درج شده در جدول بالا نشان می دهد شهروندان در تمامی مولفه های شش گانه احساس امنیت نمرات بالایی کسب کرده اند. میانگین کل احساس امنیت نیز 86 از 100 ( 18 از 20 ) است. بالاترین احساس امنیت نیز مربوط به امنیت جانی و کمترین آن مربوط به امنیت مالی بوده است. از مجموع این میانگین‌ها می‌توان نتیجه گرفت که تنها حدود 20 درصد شهروندان در مجموع احساس ناامنی داشته اند.

وی درباره رضایت از عملکرد پلیس در ایام تعطیلات نیز گفت: میزان رضایت شهروندان از عملکرد پلیس با چند مولفه مورد اندازه گیری قرار گرفت. خلاصه نتایج حاصل بر اساس تراز 100 در جدول زیر درج شده است.

احساس امنیت 80 درصد از مردم + جدول

منتظرالمهدی افزود: همان گونه که ملاحظه می شود نمره رضایت شهروندان از عملکرد پلیس در ایام تعطیلات 80از 100 ( یا 16 از 20 ) است. کمترین آن مربوط به تسهیل ترافیک و بیش ترین آن مربوط به آموزش و اطلاع رسانی به موقع است.

سخنگوی ناجا درباره رضایت از رفتار و برخورد کارکنان پلیس نیز اظهارکرد: مسافران نوروزی چه میزان از رفتار و برخورد ماموران پلیس رضایت داشته اند ؟ برای پاسخ به این پرسش نظرات مسافران با چند سئوال اندازه گیری شد. حاصل آن نظرات در جدول زیر درج شده است.

احساس امنیت 80 درصد از مردم + جدول

به گفته وی میانگین‌های درج شده در جدول بالا نشان می‌دهد که در اغلب مقوله های رفتاری شهروندان از برخورد ماموران پلیس رضایت داشته‌اند. رضایت کل نیز 79 از 100 ( یا 8/15 از 20) بوده است.

سخنگوی ناجا با اشاره به رضایت ماموران پلیس از همکاری و همراهی و قانومندی مسافران نیز گفت: از شماری از ماموران پلیس به ویژه ماموران راهنمایی و رانندگی، پرسیده شده که در تعطیلات نوروز امسال چه میزان از برخورد و تعامل و رعایت قانون توسط شهروندان به ویژه مسافران، راضی بوده‌اند؟ نتیجه نشان داد که 92درصد آنان در حد خیلی زیاد و زیاد از برخورد و رفتار مسافران رضایت داشته‌اند.

وی درباره نتایج این نظرسنجی نیز گفت: نتایج این نظرسنجی آشکار ساخت که شعار نوروزی ناجا در ایام تعطیلات نوروزی بگونه‌ای مطلوب محقق شده است و از یکسو تعاملی مثبت و سودمند بین پلیس و مردم شکل گرفته است. این تعامل آنقدر سودمند بوده است که این دو در حد مورد انتظار از یکدیگر رضایت داشته‌اند. از دیگر سو پیامد این تعامل رعایت حداکثری قانون و تبعیت از هنجارهای پذیرفته شده جامعه بوده است. در سایه این قانونمندی و هنجارگرایی و نظم مندی احساس امنیت شهروندان در تمامی مولفه‌های این پدیده فزونی یافته است.

بر اساس متنی که مرکز اطلاع‌رسانی پلیس در اختیار ایسنا قرار داده است، در تعطیلات نوروز 1395 در مقایسه با تعطیلات سال قبل بین 5 تا 10 نمره از 100 ( یا 1 تا 2 نمره از 20) افزایش یافته است. همچنین، رضایت ماموران پلیس از مردم 15 نمره از 100 (یا 3 نمره از 20) اضافه شده است.

این یافته نشانگر آن است که جامعه ما به صورت معناداری گام در راه قانونمندی، هنجارپذیری و نشاط عقل محورنهاده است و سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به پلیس بهبود یافته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: