کد خبر: ۱۸۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۶ - ۱۳ مهر ۱۳۹۸
پایگاه خبری «بورس امروز» در تحلیلی، فرصت‌های ناشی از موفقیت‌های اخیر بانک صادرات ایران را مورد توجه قرار داده و نتیجه گرفته که انجام برخی از اقدامات بانک صادرات ایران را دوباره به دوران طلایی خود نزدیک‌تر خواهد کرد.
به گزارش قلم نيوز و به نقل از روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، در بخشی از این تحلیل آمده است، بانک صادرات ایران به عنوان یکی از پنج بنگاه بزرگ اقتصادی کشور در سال ١٣٣١ با نام «بانک صادرات و معادن» تأسیس شد که در سال ١٣٤٢ به «بانک صادرات ایران» تغییر نام داد و در تاریخ ١٩/٣/١٣٨٨ برای اولین بار سهام آن در بورس اوراق بهادار عرضه شد. سرمایه بانک بالغ بر ١٧٥ هزار و ٣٥٤ میلیارد ریال و سهامدار عمده آن شرکت‌های سرمایه گذاری استانی (سهام عدالت) با مالکیت ٤٠ درصد است. تعداد شعب بانک در پایان سال ١٣٩٧ بالغ بر ٢٣١٧ بوده است.

وضعیت عملیاتی
طبق ترازنامه شرکت (سه ماهه اول ١٣٩٨)، موجودی نقد با رشد ٢٩درصدی نسبت به پایان سال ١٣٩٧ به ١٣٤ هزار و ٢٥٨میلیارد ریال رسیده است که نشان از موفقیت بانک در حوزه جذب سپرده‌های مردمی دارد. موفقیت دیگر بانک، کاهش مطالبات از بانک مرکزی به میزان چهار هزار و ٤٧١میلیارد ریال است و این نشان‌دهنده وصول مطالبات مطلوب هرچند اندک است. 
تراز عملیاتی بانک طبق آخرین گزارش ماهانه (شهریور ٩٨) بهبود یافت به گونه ای که درآمد تسهیلات اعطایی در همین ماه ١٣ هزار و ٦٠١ میلیارد ریال و سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری ١٣هزار و ٥٧٦ میلیارد ریال بوده است و این به معنای تراز مثبت ٢٥ میلیارد ریالی است، هر چند تراز عملیاتی در شش ماهه ٩٨ بالغ بر منفی ٩هزار و ٩٤٩ میلیارد ریال است و بانک باید در شش ماهه پایانی امسال سعی نماید تا به تراز عملیاتی مثبت قابل قبول دست یابد.
نمودار پیوست‌شده​ نشان می‌دهد که صنعت بانکداری می‌تواند نسبت به گذشته در بهبود تراز عملیاتی گام بردارد.
همانطور که در نمودار فوق مشخص است، بازه یکساله خرداد ١٣٩٧ تا خرداد امسال، بهای تمام شده پول به نرخ مؤثر تسهیلات منطبق شده و همانگونه پیش‌تر گفته شد، می‌تواند به تراز عملیاتی بانک‌ها کمک شایانی کند.
همچنین شکل پیوست‌شده​ نشان می‌دهد که بانک برای کسب سود باید چه اقدامات و اصلاحات ساختاری را اعمال کند.

سرمایه‌گذاری‌های بانک صادرات ایران
اگر بخواهیم نگاهی گذرا به وضعیت سرمایه‌گذاری‌ها داشته باشیم، باید گفت که بانک صادرات ایران در سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت شرکت‌های خوبی دارد از جمله انرژی سپهر با مالکیت ٤٧درصد، گروه مالی سپهر صادرات با مالکیت ١٠٠درصد، شرکت ملی انفورماتیک با مالکیت ٢١درصد، تأمین سرمایه سپهر با مالکیت ٢٠درصد و...
اگر بانک بتواند سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت را ارزش‌گذاری کند، به نظر می‌آید می‌تواند افزایش سرمایه تجدید ارزیابی مناسبی اعمال کند.
در پایان باید گفت با اقدامات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در کاهش نرخ سود به سپرده‌گذران و اصلاحات ساختاری دیگر در بانک‌ها، وضعیت عملیاتی بانک‌ها نسبت به گذشته بهبود یافته است و در این میان اگر بانک صادرات ایران بتواند دارایی‌های مازاد و غیرمولد خود را به فروش برساند و از نقدینگی آن در دارایی‌های مولد سرمایه‌گذاری کند و همچنین بهره‌وری مناسب و کنترل هزینه موفقی داشته باشد، می‌توان امید داشت که در آینده‌ای نزدیک به تراز عملیاتی قابل قبول و در نهایت سود مناسب دست یافته و به دوران طلایی خود بازگردد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: